Қазақстандағы және дамыған мемлекеттердегі тұтыну себетін, күн көріс минимумын, ең төменгі еңбекақыны талдау


Презентация қосу



Қазақстан Республикасының Білім және ғылым Министрлігі
Семей қаласының Шәкәрім атындағы Мемлекеттік университеті

Қазақстандағы және дамыған
мемлекеттердегі тұтыну себетін,
күн көріс минимумын, ең төменгі
еңбекақыны талдау

Орындаған: Абылай М.С.
Тексерген: Нуралина Қ.Т.

Семей -2015
Жоспары:
1.Тұтыну себетінің құны.
2.Қазақстандағы тұтыну себетінің
құрылымы.
3.Күнкөріс минимумы түсінігі және
оның ҚР әлеуметтік стандартына
сәйкес өлшеміне сипаттама.
4.Күнкөріс минимумы
көрсеткіштерінің жүйесі.
5.Еңбекақы туралы.
6.ТМД тұрғысындағы еңбекақы.
7.Қолданылған әдебиеттер тізімі.
Тұтыну себетінің құны нормативтік, статистикалық және
құрамдастырылған әдістермен айқындалады. Дамыған
елдерде ең төменгі күнкөріс деңгейін халықтың медициналық
(орташа) табыстарын есепке ала отырып анықтаудың
практикасы кең дамыған. Шығыс еуропалық елдердің көбінде
есеп-қисаптарда нормативтік әдіс пайдаланылады. ТМД
елдерінде ол басымырақ пайдаланылады және ең аз тұтыну
себетінің құнына тең келеді.Қазақстандағы тұтыну себетінің
құрылымы: ет және балыққа – 20,3%, сүт, май өнімдеріне
және тұқымдарға – 17,1%, көкөніс және жемістерге – 10,1%,
нан өнімдеріне – 9,6%, қант, шай және басқа заттарға – 2,9%.
Ал студенттердің шәкіртақысы 9600 теңге, жоғары
санаттағылар 10600 теңге алады.Ең төменгі күнкөріс
деңгейінің мәні мен мөлшерін анықтауда халықаралық
практикада адамның ең төмен қажеттіліктерін
қанағаттандыруда қажет ететін тауарлар мен қызметтердің
бірер ең төмен деңгейін белгілеуге негізделген тәсілдеме -
тұтыну себеті кеңірек таралған. Ол азық-түлікті және азық-
түліктік емес бөліктерге бөлінеді. Сонымен бірге көптеген
елдерде ең төменгі күнкөріс деңгейінде азық-түлік
шығыстарының үлесіне 25-тен 50 %-ға дейін тиеді. Ең төменгі
Қазақстанда 2005 жылға дейін өмір сүрген ең төменгі күнкөріс
деңгейіндегі азық-түліктік және азық-түліктік емес бөлігі - 70-тің 30
%-ға ара салмағы - халық шығыстарының нақты құрылымына
жауап бермеді. Халықтың әр алуан топтарына арналған тағамдық
негізгі азық-түліктерді тұтынудың жаңа ең төменгі нормаларын
қабылдауға табанды қажеттік қалыптасты. Бұл тамақтық азық-
түліктерді тұтыну экономика дамуының дағдарыстық мезгілінің
өзгеше ерекшеліктеріне көп нәрседе сәйкес келген қолданыстағы
ең төменгі нормаларының салауатты тамақтану туралы қазіргі
түсінікке, экономика дамуының қазіргі реалдарына,
демографиялық жағдаяттың белгіленген үдерістеріне және негізгі
тамақтық азық- түліктерімен елдің азық-түлік рыногының
толықтылығы деңгейіне жауап бермейтіндігіне байланысты болып
отыр. Ең төменгі күнкөрістегі азық-түліктік және азық-түліктік емес
бөліктердің арасындағы ара салмақ 2006 жылдан бастап 60-тың
40%-ға ара салмағына өзгерді. Екінші өзгеріс азық-түлік себетінің
құрамына қатысты болып отыр, ол толық құнды және баланстанған
тамақтану жөніндегі Дүниежүзілік денсаулықты ұйымдастыру
ұйымының ұсыныстарын ескере отырып кеңейтілуде. Ең алдымен
азық-түліктік себеттің ассортименттік жиынтығымен, ол 20
атаудың орнына предметтердің 43 атауын кіріктіреді. Бұл
тамақтанудың тәуліктік тағам мөлшерін (рационды) алуан етіп
түрлендіруге, айқын пайдалы қасиеттері бар жұғымды заттардың
Күнкөріс минимумы дегеніміз – адамның өмір сүруін сақтау үшін қажетті
өмірлік қажеттіліктердің минимум құны. Күнкөріс минимумы адам
денсаулығын сақтау мен оның өмір сүруін қамтамасыз ететін тамақтану
өнімдері, сатылмайтын тауарлар мен қызметтер, төлемдер мен салықтардың
ең аз бағаларынан тұратын тұтыну себетінің бағасын құрайды. Бұл көрсеткіш
еңбекақы, шәкіртақы, зейнетақы және басқа да әлеуметтік төлемдерді
тағайындауда ескеру үшін есептелінеді. Статистика түсіндіргендей, күнкөріс
минимумы керек екен. Ол: - халықтың тіршілік деңгейін бағалауға және
кедейшілік шегін анықтауға; - әлеуметтік саясаттың бағытын анықтауға және
халыққа әлеуметтік қолдау көрсету шарасын жүзеге асыруға; - айлық
еңбекақы мөлшерінің төменгі мөлшерін, зейнетақының төменгі мөлшерін
және негізгі әлеуметтік төлемді анықтауға негіз болады. Әр елде күнкөріс
минимумы әрқалай есептеледі. Қазақстанда ол азық-түлік себетінің төменгі
құнынан және қажетті азық-түлік емес тауарлар мен қызметтерге кететін
төменгі шығындар үлестерінен алынып есептеледі. Біздің күнкөріс
минимумымыз 60 пайыз азық-түлік себетінен және 40 пайыз азық-түлік емес
тауарлар мен қызметтерден тұрады. Ақшалай арақатынас бойынша –
тиісінше 10 295 теңге мен 6 863 теңге. Азық-түлік себетінің көлемі азық-түлік
тұтынудың физиологиялық ғылыми негізделген нормалары бойынша
есептеледі. Ол Денсаулық сақтау министрлігінде бекітіледі. Оған 40-тан аса
азық-түліктердің түрі кіреді. Азық-түлік емес бөлігіне коммуналдық
қызметтер, көлік, киімдер, аяқ киім, дәрі-дәрмек, гигиена құралдары кіреді.
Қазақстанда 2010 жылдың қаңтар айындағы есеп бойынша күнкөріс
минимумы 12 141 теңгені құрайды.
Күнкөріс минимумы – бұл мемлекеттік әлеуметтік
саясаттың маңызды құралы. Әлемдік тәжірибеде ол
абсолютті кедейшілік ретінде қолданылады және
«кедейшілік шегі» деп аталады. Кдейшілік шегі – бұл
адамның негізгі қажеттіліктерін қанағаттандыру үшін
қажетті табыстың минималды деңгейі. Қазақстанда да
кедейшілік деңгейін өлшеу үшін күнкөріс минимумы
қолданылады. Бірақ экономикалық теңсіздікпен тығыз
байланысты болатын кедейшілік қоғамның барлық
таптарының әл-ауқат деңгейімен қоса қарастырылуы
керек. Есепке сәйкес, Қазақстанда кедейшілік деңгейін
төмендетуге бағытталған мемлекеттік саяст тек абсолютті
кедейшілік жағдайындағы адамдарға ғана емс,
кедейшілікке душар болу тәуекелін болдырмауға да
бағытталуы керек. Абсолютті кедей болу тәуекел қапі
төнген адамдарды анықтау үшін күнкөріс минимумының
екі мөлшеріне тең табыс деңгейінің шекті мөлшерін
пайдалану ұсынылады. Табыстардың мұндай дңгейі
минималды деңгеден жоғары болса да, қалыпты өмір сүру
деңгейін қолдауға қажетті адамның физикалық және
ойлау қабілеттерін қамтамасыз етуге мүмкіндік бермейді.
«Жан басына шаққанда еліміздегі өмір сүру минимумы
2013 жылдың қарашасында 17 029 теңгені құрады. Бұл
Күнкөріс минимумы кедейшілік деңгейін анықтаудың негізі
болып саналады жәнеминималды тұтынушылық қоржыны негізінде
есептелінеді. Кедейшілік шегі күнкөріс минимумының бір бөлігін
құрайды. Бұл көрсеткіш, ең алдымен, адрестік әлеуметтік көмекті
көрсетуде мемлекеттің мүмкіндіктерін сипаттайды. Табыстар
бойынша кедейшілік индикаторлары – бұл табыстары күнкөріс
минимумнан төмен болатын халықтың үлесі, кедейшілік
алшақтығы мен өткірлігі. Табыстық емес кедейшілікті бағалаудың
негізгі критерийлері – бұл негізгі әлеуметтік игіліктер мен
қызметтердің қол жетерлік минималды деңгейі. Денсаулық сақтау
сферасында – бұл жан басына шаққандағы медициналық
ұйымдары жоқ қоныстардың саны; білім беруде – бұл балаларды
оқумен қамту, мектептері жоқ қоныстардың осаны, білім беру
мекемелерінде материалдық көмек көрсетілгендер; әлеуметтік
көмек жүйесінде – халықтың осал топтарына көрсетілген көмекпен
қамту және оның мөлшері. Кедейлер үшін әлеуметтік
инфрақұрылымның қол жетерлігінің жанама индикаторлары болып
денсаулық, білім, өмірдің орташа ұзақтығы, әлеуметтік деградация
(алкоголизм, нашақорлық, жезөкшелік, қылмыстық) көрсеткіштері,
сондай-ақ халықтың көші-қонысының көрсеткіштері табылады.
Бірақ бар индикаторлар кедейшіліктің барлық аспектілерін толық
көрсетпейді. Физикалық инфрақұрылымның қол жетерлігінің
индикаторлары кедейшіліктің коммуникациялардан алшақтық,
табиғи немесе энергетикалық ресурстардың шектеулігі сияқты
факторларын ашып көрсетеді, бірақ олар қажетті шараларды
Әрбір жұмыс істейтін жанды үнемі мазалайтын жайт – ол
еңбегінің лайықты бағаланып, тиесілі ақысының төленуі. Ел
азаматтарының еңбегінің құны мен табысы да осы орташа
жалақының деңгейімен анықталады. Қазақстандағы
жалақының өсімі дағдарыс жылдарына тап келгендіктен
ресми деректерде жіпке тізгендей көрсетілетін әдемі
цифрларды инфляция жұтып жатқаны анық. Жалпы, соңғы үш
жыл ішінде орташа айлық номиналды жалақының өсімі
жылына 7 пайыздан артық көрсеткішті құрап отыр. Ресми
мәліметтерде осы мөлшердегі қарқынмен халықтың ақшалай
табысы да өскені айтылады. Бізде кедейшілік шегін есептеу
2000 жылы шыққан үкіметтің қаулысына сәйкес жүзеге асады.
Қаулыда «кедейшілік шегі экономикалық мүмкіндіктерге
байланысты Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау
министрлігімен анықталады» деп анық көрсетілген. Нақты
критерийлер мен сандар жоқ. Ал, дамыған елдердегі есеп
мүлдем өзгеше. Біздің Кедендік одақ бойынша серіктесімізде
де күнкөріс минимумынан төмен табысы барлар кедей
саналады. Сондықтан, көптеген мемлекетте күнкөріс
минимумы мен кедейшілік шегі дегеніміз – бір көрсеткіш. Ал
бізде ол әртүрлі. Алайда, халықтың әл-ауқатының деңгейі тек
жалақы, айлық табыс, зейнетақы және басқа да төлемдерден
ғана өлшенбейді, өзге де факторлар бар. Егер кейбір тұтыну
тауарларының бағасы жайында есептейтін болсақ, жағдай
Қазақстанда соңғы 10 жылда орташа айлық номиналды еңбекақы 6 еседен астамға
ұлғайды. Егер 2000 жылы орташа айлық номиналды еңбекақы 14 374 теңгені құраса,
ал 2011 жылы 90 028 теңгені құрады.Ең төменгі күнкөріс деңгейі әлеуметтік индикатор
ретінде есептеудің өзгеше нүктесі болып табылады, оны халықтың тұрмыс деңгейін
бағалау мен кедейліктің өлшемі және жалақының, зейнетақының және өзге базалық
әлеуметтік төлемақылардың ең төменгі мөлшерін негіздеу үшін
пайдаланады.Сондықтан мемлекеттік әлеуметтік стандарттар 2006 жылдан бастап ең
төменгі күнкөріс деңгейін есепке ала отырып белгіленеді, ал негізгі әлеуметтік
төлемақылардың мөлшерлемелері бұл деңгейден төмен емес деңгейде белгіленеді.Ең
төменгі күнкөріс деңгейін анықтауға жаңа тәсілдемелерді қабылдаумен байланысты
кедейлік шегі өзгереді. Бұл жерде екі факторды бөліп көрсету қажет. Оның бірі -
халықтың тұрмыс деңгейін бағалау, яғни тұрмыс деңгейі ең төменгі күнкөріс деңгейінен
төмен азаматтардың үлес салмағын анықтау. Екінші фактор - бұл әлеуметтік көмек
көрсету. Барлық елдер өзінің мүмкіндіктеріне қарай азаматқа, отбасына әлеуметтік
көмек көрсетілетін шекті анықтайды. 2008 жылы әлеуметтік көмекті әр т үрлі нысандарда
2506 мың адам алды.Қазақстанда атаулы әлеуметтік көмек халықты әлеуметтік қорғау
жүйесінің маңызды элементі болып табылады, ол ең төменгі күнкөрістің 40%-ы
мөлшерінде белгіленген кедейлік шегінің жан басына шаққандағы табыстан төмен
отбасыларына беріледі.Балалары бар отбасыларына Мемлекеттік жәрдемақы туралы
заңға сәйкес 18 жасқа дейінгі (бала туғанда берілетін бір жол ғы жәрдема қылардан
басқа) балаларға жәрдемақы ең төменгі күнкөріс деңгейінің 60 %-ы болатын
отбасыларына беріледі.
мен әл-ауқаты жоғарылауының дәлелі
орнықты еңбекақының өсімі болып
табылады.Қазақстанда соңғы 10 жылда, 2000
жыл мен 2011 жыл аралығында, орташа
айлық номиналды еңбекақы деңгейі 6,3 есе
ұлғайды. Егер 2000 жылы орташа айлық
номиналды еңбекақы көлемі 14 374 теңгені
құраса, ал 2011 жылы ол 90 028 теңгені
құрады.
Осы көрсеткіш бойынша ТМД елдеріндегі
жағдай қалай? Достастық елдер арасында
Қазақстан еңбекақы көлемі бойынша 2000
жылдан бері көптеген елдерден тұрақты озып
келеді. Атап айтқанда, 2010 жылы номиналды
еңбекақы (доллармен) Әзербайжанда – 414,
Беларусьте – 406, Украинада – 282,
ҚОЛДАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР ТІЗІМІ

Г.К. Әбдікерімова ``Кәсіпорын экономикасы;
Жолдаспаева ``Кәсіпорын экономикасы.;
Ашимбаев Т. Қазақстанның нарық жолындағы
экономикасы, Қазақстан, 1994 ж.;
Апсалямов ``Кәсіпорын экономикасы;
Окаев О., Дюкова Е.М. Нарық жағдайындағы
өнеркәсіптік кәсіпорын экономикасы. Алматы, 1994
ж.;
http://www.aktobegazeti.kz/?p=19241 сайты;
www.temakosan.net Қазақстандық рефераттар
порталы
http://www.mybiblioteka.su сайты
НАЗАРЛАРЫҢ
ЫЗҒА
РАХМЕТ!!!



Пәндер

Қазақ тілінде жазылған рефераттар, курстық жұмыстар, дипломдық жұмыстар бойынша біздің қор №1 болып табылады.

Байланыс

Qazaqstan
Phone: 777 614 50 20
WhatsApp: 777 614 50 20
Email: info@stud.kz
Көмек / Помощь
Арайлым
Біз міндетті түрде жауап береміз!
Мы обязательно ответим!
Жіберу / Отправить

Рахмет!
Хабарлама жіберілді. / Сообщение отправлено.

Email: info@stud.kz

Phone: 777 614 50 20
Жабу / Закрыть

Көмек / Помощь