Етістіктің лексика - грамматикалық категориялары


Slide 1

Дәріс сабағының тақырыбы:

Етістіктің

лексика - грамматикалық категориялары

Slide 2

Сабақтың мақсаты:

Етістік категорияларының / тек білдіретін мағыналарына қарай ғана емес, түрлену ерекшеліктеріне де қарай / ерекшеліктерін меңгере отырып, оның лексика-грамматикалық категориялары мен түрлерін / салт-сабақты, етіс, болымды, болымсыз етістік, қимылдың өту сипаты /, әрқайсысының өзіне тән грамматикалық сипатын талдап, ажырата білу.

Slide 3

Сабақтың мақсаты:

Етістік категорияларының / тек білдіретін мағыналарына қарай ғана емес, түрлену ерекшеліктеріне де қарай / ерекшеліктерін меңгере отырып, оның лексика-грамматикалық категориялары мен түрлерін / салт-сабақты, етіс, болымды, болымсыз етістік, қимылдың өту сипаты /, әрқайсысының өзіне тән грамматикалық сипатын талдап, ажырата білу.

Slide 4 Slide 5

Қарастырылатын мәселелер:

Етістіктің лексика-грамматикалық категориялары

2. Сабақтылық-салттылық категориясы

3. Етіс категориясы, мағыналық және тұлғалық сипаты

4. Болымдылық және болымсыздық категориясы

5. Қимылдың өту сипаты категориясы

а) Қимылдың жасалу тәсілдері мен берілу жолдары

ә) Қимылдың даму сатысы

Slide 6

Қимылдың өту сипаты категориясы

Өмірде қимыл түрлі тәсілмен жасалады, тілде қимылдың түрліше жасалуы түрлі тәсілдер арқылы білдіріледі.

Мысалы, Жалт қарап еді, есінен тана жаздады (Б. А. ) . Дегенмен, Нүрке шыдап бақты (Ғ . Е. ) . Хадиша бұл сезімді мақұл көріп, жабыса кетті (З. Ш. ) . Мен де шықшыттан періп кеп жібердім (С. Е) . Маржанның ойлы бейнесі көз алдына қайта-қайта келе берді (Ж. Ж) .

Slide 7

Қимылдың жасалуындағы осындай алуан түрлі ерекшеліктерді дәлме- дәл көрсететін қазақ тілінің грамматикалық құрылысындағы арнайы категория қимылдың өту сипаты категориясы деп аталады. Оның қалыптасқан көрсеткіштері бар.

Slide 8 Slide 9

Қимылдың өту сипатын жасайтын жұрнақтар:

1) -ла, -ле, -да, -де, -та, -те жұрнағы түбір етістікке жалғанып, оған қайталану мәнін қосады. Мысалы: бүркеле, сипала, қажала, сүйреле, сабала.

Оны мына мысалдардан анық көруге болады: Жан-жағын сипалап, бірдеме іздегендей көрінді (Т. Ә. ) .

Slide 10

2) -қыла, -кіле (-ғыла, -гіле) жұрнағы да қимылдың қайталануын білдіреді: атқыла, жұлқыла, шапқыла, тепкіле, кескіле, түрткіле, соққыла, сілкіле, езгіле, созғыла т. б.

Мысалы:Темірді киізден оңай тілгілеген көп станок (Ғ. Мұст. ) . Жүруші еді шапқыласып ойнап-күліп (Т. Ж. ) . Баланы алып, бізді баққан екен-ау!-деп, көк атты тепкілей берді (М. Ә) .

Slide 11

3) -мала, -меле (-бала, -беле,

-пала, -пеле) жұрнағы да қимылдың қайталана созылуын білдіреді: қазбала, қақпала, итермеле, көтермеле, тізбеле т. б.

Мысалы: Біріне-бірі сөз қосып, бірінен-бірі сөзді жұлып алып, бірін-бірі күймелеп, бірін-бірі итермелеп, үй толы жан бәрі сөйледі (Ғ. М. ) .

Slide 12

4. -ғышта, -гіште (-қышта, -кіште) жұрнағы да қимылдың қайталануын білдіреді, бірақ қимылдың сәл бәсеңдігі байқалады: барғышта, келгіште, түйгіште, қойғышта т. б.

Мысалы, Баланы түйгіштеп, сүйрей жөнелді (Ж. Т. ) . Біздің үйге тым келгіштеп кетіп еді, ниеті енді белгілі болды (С. М. )

Slide 13

5. -ыңқыра, -іңкіре(ңқыра, -ңкіре) қимылдың жалғаса түсуін білдіреді:сұраңқыра, алыңқыра т. б.

Мысалы: Уақытты созыңқырай түс, бәрі орнына келеді (С. Е) . Мұның үстіне қосыңқырасаңшы, тым аз ғой (С. Ж) .

Slide 14

6. -сы, -сі (-сын, -сін) жұрнағы жасалған қимылды жасаған боп көрінуді білдіреді: білгенсі, жазғансы, ұялғансып отыр. білгенсініп, жымиғансынып қарады. Бұл жұрнақ есім сөзден туынды етістік жасағанда да осы мағынаны көрінгісі келеді т. б.

Slide 15

7. -ымсыра, -імсіре(-мсыра, -мсіре) қимылдың жетімсіз, әлсіз екенін білдіреді:жыламсыра, күлімсіре, өлімсіре. Мысалы, -Мені ала кетші, -деді ол жыламсырап (С. М) . Күлімсіреп келе жатқан қыз менің курстас досым болып шықты (Ж. Ж) .

Slide 16 Slide 17

Қимылдың жасалу тәсілдері мен берілу жолдары

-а жазда

-а жаздап

барып

қалды

Жетімсіз

қимыл

тәсілі

Жетімсіз

қимылды

білдіретін

аналитикалық

форманттар

Slide 18

Бұл форманттар қимылдың жартылай жасалып, аяғына жетпей тоқталуын білдіреді.

Мысалы, Қайық бұлталаңдағанда ауып қала жаздайды(Ғ. М) .

Қыз отқа құлай жаздап, әрі шошып, әрі ашуланып булыға жаздады (М. Ә) .

Slide 19

2. Қимылдың немқұрайды жасалу тәсілі

Мысалы, Басына қап сияқты бірдемені жаба салды (М. Ә) . Менікі әншейін жол қысқарту үшін айта салған қалжың ғой (Ғ. М) . Әуелде тек баспана етіп кіре салған шым қоралардың арасынан кірпіш үйлер көтерілген (Ғ. М) .

Slide 20

3. Қимылдың кенеттен, күтпеген жерден жасалу тәсілі

Мысалы, Әлгі ілмиген сары жігіт тағы ұшыраса кетті (С. Сейфуллин) .

Коридор бойымен бұрыштағы өз бөлмесіне өтіп бара жатқанда, қарсы алдынан кенет Нұрғайша жолыға кетті (Р. Тоқтаров) .

Slide 21

4. Қимылдың тездік тәсілі

Мысалы, Анар жаны шығып кеткендей дауыстап жіберді(З. Ш. ) . Қалдыбек арсалаңдап үйге жүгіріп келіп, Қаншайымның қасына отыра қалды (С. Мұр. ) . Қалған уақытта бағың ашылсын, балам!-деді де, жанындағы жастыққа қисая кетті (А. М. ) .

Slide 22

5. Созылыңқы қимыл тәсілі

Slide 23

Мысалы, Әкесін жиі мазалай берді(С. М. ) . Тәңірберген ширыға түсті (Ә. Н. ) .

Не үшін өлгендеріңді еңбекші тап айта жүрер (СС. ) .

Slide 24

6. Қимылдың жасандылық тәсілі


Ұқсас жұмыстар
Етістіктің грамматикалық категориялары
Етістік түбірі
Оқытылып отырған тілдердегі етістіктің грамматикалық категоряларын салыстыру
Сөз таптары туралы мәселенің тіл білімінде қойылысы
Функционалды грамматикалық категория ұғымдары туралы кейбір мәселелер
Үстеудің сөз табы ретіндегі сипатын анықтайтын белгілерді бөліп көрсету
Грамматикалық категориялары және сөздік формасы
Сөздік деңгей түрлері
ҮСТЕУ. Үстеудің лексика-грамматикалық сипаты
Қазақ жазба тілін сипаттайтын тілдік деректер
Пәндер



Реферат Курстық жұмыс Диплом Материал Диссертация Практика Презентация Сабақ жоспары Мақал-мәтелдер 1‑10 бет 11‑20 бет 21‑30 бет 31‑60 бет 61+ бет Негізгі Бет саны Қосымша Іздеу Ештеңе табылмады :( Соңғы қаралған жұмыстар Қаралған жұмыстар табылмады Тапсырыс Антиплагиат Қаралған жұмыстар kz