Тәуелсіз Қазақстан тарихнамасында Алаш қозғалысына байланысты еңбектерді талдау




Презентация қосу
Тәуелсіз Қазақстан
тарихнамасында Алаш
қозғалысына байланысты
еңбектерді талдау

Лесхан Ақерке
1991жылы тәуелсіздігіміз жариялап, Алаш
қайраткерлері туралы зерттеулерге жол ашылғаннан
кейін ұлттық мүдде тұрғысынан олардың өмірі мен
қоғамдық саяси істерін қарастыра бастады.
Олардың қызметін жаңаша көзқарас тұрғысынан
М.Қойгелдиевтің «Ұлттық саяси элита. Қызметі
мен тағдыры» еңбегінде Ә.Бөкейхановтың,
М.Шоқайдың өмірі мен қызметі баяндалған.
М.Қозыбаевтің «Ақтаңдақтар ақиқаты» еңбегінде
«Қазақ зиялыларының кейіннен Алаш партиясына
топтасқандары саяси күресті буржуазиялық
демократия шеңберінде жүргізді.
Олар заңмен шектелген
праволық қоғам,
конституциялық жинақталған
кейбір саяси бостандықтар
ғылым мен мәдениет даму
көлемінде күресін бақты.»
Т.Омарбековтың,
М.Қойгелдиевтің «Тарих
тағлымы не
дейді?»,С.Өзбекұлының
«Арыстары Алаштың: тарихи
очерктер.» монагрфиялық
зерттеулері, т.б.
зерттеушілердің саяси
лидерлер жөніндегі еңбектері
баспасөз бетінде жарияланып
Алаш зиялылары
тұрды. М.Шоқай,
М.Тынышпаев туралы тарихи-
танымдық еңбектер де соңғы
кезде жарық көрді.
ХХ ғасырдың бас кезіндегі
саяси-әлеуметтік процес
лидерлерінің көзқарастарын
тұжырымдайтындай арнайы
зерттеу еңбектері жоқ.
Көбінесе Алаш тарихына
байланысты және сол кездегі
саяси тұлғалардың шығармалар
жинақтары шыққан.
Ә.Бөкейханов, М.Шоқай,
М.Тынышпаев, С.Сәдуақасов,
А.Байтұрсынов, М.Дулатов,
Т.Рұсқұлов т.б. шығармалар
жинақтары мен еңбектерінің
жарық көруі біздің
тәуелсіздігіміздің жемісі болып
табылады.
Ахмет Байтұрсынұлы
XX ғасырдың
басында-ақ хальққа
ағартушылық, ғылыми-
зерттеушілік, ақындық,
журналистік
қызметімен кеңінен
таныс болды. Ол
ғылым мен ілімнің,
әдебиет пен жалпы
мәдениеттің
салаларында ондаған
жылдар бойы ел
игілігіне айналған
және қазір де оған
Ахмет Байтұрсынұлы
қызмет етіп келе
жатқан асыл мұра
қалдырды.
Ахмет Байтұрсынұлы азамат больш қалыптасқан кезең Қазақстанньң
Ресей империясының отарына түгелдей айналып болған уақытқа
тұспа-тұс келді. Патша үкіметінің 1867-1868 жане 1886, 1891
жылдары Қазастанда жүзеге асырған көп салалық реформалары
(әкімішілік, сот, салық, т. б. мәселелерге байланысты) өлкеміздің
империяньң отарлы аймағы, ал халқымыздың отаршылдардың
боданына айналғандығын заңдастырды. Осыған орай патшаның
жергілікті әкімшіліктері тарапынан әлеуметтік-саяси тұрғыдан езу,
оның жекелеген намысқой өкілдерін жәбірлеу мен қорлау жаппай
орын алды. Мұны Байтұрсыновтар әулеті де бастан кешірді.
Ахмет Байтұрсьнұлы азамат больш қалыптасқан кезең Қазақстанньң
Ресей империясының отарына түгелдей айналып болған уақытқа тұспа-
тұс келді. Патша үкіметінің 1867-1868 жане 1886, 1891 жылдары
Қазастанда жүзеге асырған көп салалық реформалары (әкімішілік, сот,
салық, т. б. мәселелерге байланысты) өлкеміздің империяньң отарлы
аймағы, ал халқымыздың отаршылдардың боданына айналғандығын
заңдастырды. Осыған орай патшаның жергілікті әкімшіліктері
тарапынан әлеуметтік-саяси тұрғыдан езу, оның жекелеген намысқой
өкілдерін жәбірлеу мен қорлау жаппай орын алды. Мұны
Байтұрсыновтар әулеті де бастан кешірді.
Әлихан бөкейханов төңірегіне топтасқан зиялылар, ең алдымен,
ахмет байтұрсынұлы мен міржақып дулатов, өздерінің әдеби
шығармаларының беттерінде демократиялық мәндегі ұлттың тең
құықтылық, халықтың мәдениетін көтеру, отаршылдардың жер
мен суды тартып алуына наразылық білдіру сияқты әлеуметтік-
саяси мәні бар мәселелерді көтерді. Бұған ахмет
байтұрсынұлыньщ «масасы» (1911 ж.), Міржақып дулатовтың
«оян, қазағы» (1909 ж.) Дәлел бола алады және олардың
авторларының сол кездің өзінде-ақ коғамдық-саяси мәні үлкен
әрекеттерге барғанын көрсетеді.
Әлихан Бөкейхановтың бағыт
беруімен Ахмет Байтұрсынұлының
басшылығымен, Міржақып
Дулатовтың қосшылығымен, озық
ойлы, халық қамын ойлаған
жекелеген дәулетті адамдардың
демеушілігімен 1913 жылдан
бастап Орынборда жалпы ұлттық
биресми «Қазақ» газеті шыға
бастады. Оның бірінші санында
жарияланғаноқырмандарға арнаған
мақаласында Ахмет Байтұрсынұлы
газетті «халықтьң көзі, құлағы һәм
тілі» деп анықтай келіп, оның
«жұртым деп халықтың арын
арлап, зарын зарлап, халықтың
сөзін сөйлеп, пайдасын қорғап,
Әлихан Бөкейханов зарына қарсы тұрып, қарғаға көзін
шоқытпасқа тырысады», — деген
тұжырымы арқылы газеттің
қоғамда алатын орнын, оның саяси
маңызын барынша айқындап берді.
Мұстафа Шоқай, белгілі
дәрежеде, бүкіл ресейлік
ұлт азаттық,
мұсылмандық
қозғалыстың
эпицентрінен бір-ақ
шықты. Мұстафа Шоқай
Мемлекеттік Дума
жанындағы фракция
жұмысына 1916-жылғы
Түркістандағы қайғылы
оқиғаларға байланысты
Дума және үкіметтің
тыңдауына арнайы
баяндама дайындау
Мұстафа Шоқай барысында белсенді
түрде қатысты.
Бұл қызметке қоса М.Шоқай осы жылы Ташкенде Сырдария
губерниялық басқармасының бөлім бастығы, Түркістан
Комитеті жанындағы Өлкелік Кеңес мүшесі және баска
қызметтерді атқарады. Осы жылдың 26-қарашасында Қоқан
қаласында өз жұмысын бастаған Төтенше өлкелік мұсылмандар
съезі «Түркістан халықтарының өзін-өзі билеуіне ықылас
білдіре отырып, Түркістанды Ресей Федеративтік
Республикасымен ынтымағы бір территориялық автономия» деп
жариялап, Түркістан Уақытша Кеңесі үкіметін құрды. М.Шокай
әуелде бұл үкімст құрамына Сыртқы істер министрі есебіндс
еніп, екі жеті өткен соң оның төрағасы болып сайланды.
Өз отанында қалған Алаш
зиялыларына тиеселі басқа үлес
жоқ-тын. Мұны Мұстафа
Шоқайұлы жақсы түсінді.
Түсінгендіктен де саналы түрде
эмигрант тағдырын таңдап алды.
Оның мұндай қадамға баруы,
белгілі дәрежеде, азаматтық
Оған Түркістандағы большевиктік
ерлікпен бірдей болатын. Бірақ диктатурамен күресу үшін европалық күрес
Мұстафа Шоқай басқа құралы, тәжірибе және әдіс қажет еді.
отандастары сиякты Ыстамбулда Керенскийдің «Дни» және Милюковтың
«Последние новости» газеттеріне қызметке
ұзақ кідірместен ресейлік саяси
тұрғанда оның осы мақсаттарды көздегені
эмиграцияның астанасы Парижге анық. Бірақ Мұстафаның тұтас және еркін
тартты. Түркістан идеясы большевиктерге қалай
ұнамаса, париждік орыс демократиясына
солай ұнай қойған жоқ-тын. Сондықнан да
ол көп ұзамай-ақ (1923) орыс баспасөзімен
байланысын үзіп, Керенский жөнс
Милюковтардан іргесін алыс сала бастайды.
Мұстафа Шоқайдың Парижге келудегі түпкі
мақсаты, әрине, отаны Түркістанның
азаттығы үшін күреске атсалысу еді.
Қазақ ұлты рухани парасаттың даму баспалдағына неғұрлым
биіктеп көтерілген сайын, өзі үшін құрбан болған алаш
ғұламаларын соғұрлым құрметтеп, тағзым етуі тиіс. Өйткені,
ұлттың рухани тәуелсіздігін сақтап қалғандар да,
мәңгүрттіктен құтқарып кеткендер де, болашақтағы
тәуелсіздіктің қасиетті ұлы жолын анықтап берген де солар.
Қазақ ұлтшылдарының контрреволюциялық астыртын
ұйымын әшкерелеуге арналған бес жылға созылған тергеу
ісінің нәтижесі осындай үкіммен тәмамдалды.
Назарларыңызға көп
рахмет!

Ұқсас жұмыстар
Алаш қозғалысы
Тәуелсіз Қазақстан тарихнамасында Алаш қозғалысына байланысты еңбектерді талдау(Әлихан Бөкейхан, Мұстафа Шоқай, Ахмет Байтұрсын, Мыржақып Дулат және т. б. )
Тәуелсіз Қазақстан тарихнамасында Алаш қозғалысына байланысты еңбектерді талдау жайлы
Байтұрсынұлы пен
Алаш қозғалысы сол дүниетанымдық тарихтың өзегі
Алматыдағы және республиканың басқа қалаларындағы Желтоқсан көтерілісі және оның шынайы себептері
Алаш қозғалысына – 90 жыл
Тәуелсіздік шежіресі
Оқуға талпыныс
1917 жылғы тамыз - қыркүйек айларында Орталық Ресейде Корнилов бүлігінің талқандалуы
Пәндер