ҒЫЛЫМ ЖӘНЕ ҒАЛЫМ




Презентация қосу
ҒЫЛЫМ ЖӘНЕ
ҒАЛЫМ.

Орындаған: Сабырова З.Ғ.
ЖОСПАР
1. Ғылым. Ғылымның шығуы.
2. Ғалым деген кім?
-ақиқат жайлы объективті
білімдерді жетілдіру мен
жүйелеуге бағытталған адам іс-
әрекетінің саласы. Жалпы
мағынасы: жүйелік білім мен
тәжірибе. Арнайы мағынасы –
ғылыми жолмен жинақталған
білім жүйесі, сонымен қатар
зерттеумен келген ретті білім
жинағы.
- XX ғасырдың 20-шы
жылдарында ғана ғылымның
мәні мен ерекшеліктерін, оның
даму және қолдану
механизмдерін қарастыратын,
сонымен қатар, ғылымның білім
жүйесі, әрі ерекше әлеуметтік
институт ретінде даму
заңдылықтарын зерттеуге
бағытталған «ғылымтану» атты
жаңа пән пайда болды.
Ғылым — ол ең
алдымен, көптеген
бөлек мәліметтерді
байланыстыратын,
жалпы заңдылықтарды
табуға ұмтылатын
жалпы заң. Ғылым
ақиқатты іздестіретін
өнермен тең, бірақ ол
өнерде жоқ
практикалық манызға
ие.

БЕЕРТРАН АЕРТУР УИЕЛЬЯМ РАЕССЕЛ
Расселдің пікірінше: «Ғылым адамы
(мен түгелдей бәрін атап тұрғаным жоқ,
яғни ғылым адамдарының көбі ғалым
емес,- мен ғылым адамы туралы, оның
қандай болуы туралы айтып тұрмын) –
бұл ықыласты, абайлы, бірізгілікті, ол
тек өз тәжірибесіндегі қорытындыларға
сүйенеді және түгел жалпылауға дайын
емес, ол теорияны тамаша, симметриялы
және синтетикалық сипатта
болғандығына қарап қабылдамайды; ол
оңы бөлшектеп және қосымша
зерттейді».
Ғылым адамға өз өмірін сақтап калу үшін қажетті
білім негізінде пайда болды. Адам шөптерді
қоректену және дәрі-дәрмек ретінде пайдалануды
үйреніп, жануарлардың мінезін бақылап, оларды
қолға үйретті, рудамен тәжірибе жасап, әртүрлі
металдарды балқытып шығаруды үйренді.
Табиғатпен алуан түрлі тәжірибе жасау
барысында адам өзінің өмірін ыңғайлы етуге
бағытталған көптеген әдіс-айланы ойлап тапты.
Қазіргі замандағы біз ыңғайлылық, денсаулық
және ойын — сауық үшін былай қарағанда өзінен
өзі болуы керек сияқты көрінетін заттар мен
құбылыстар ғылымның арқасында пайда болған.
Қазіргі заманда ғылым түсінігінде, адамзат
баласының жүріп өткен жолдары көрсетіледі және
адамның қалыптасуының құралдары мен әдістері
болып табылған, ғылымның тарихи – мәдени
құбылыс ретінде пайдалануының нысандары
көрініс тапқан.
ЖАЛПЫ ҚАБЫЛДАНҒАН ҰҒЫМ БОЙЫНША
ҚАЗІРГІ ЗАМАН ҒЫЛЫМЫНЫҢ БАСТАМАСЫ –
ЕРТЕДЕГІ ГРЕК МӘДЕНИЕТІ БОЛЫП ТАБЫЛДЫ,
БҰЛ КӨЗҚАРАСТЫ ГРЕКТІҢ ОЙШЫЛДАРЫНЫҢ
ЕҢБЕКТЕРІНЕ СІЛТЕМЕ ЖАСАҒАН ҚАЗІРГІ
ЗАМАН ҒЫЛЫМЫНЫҢ НЕГІЗІН САЛУШЫ
Н.КОПЕРНИК, И.КЕПЛЕР, Г.ГАЛИЛЕЙ
ҚУАТТАДЫ. ЕРТЕДЕГІ ГРЕКТЕРДІҢ АДАМДЫ
ҚОРШАҒАН ӘЛЕМДІ ЗЕРТТЕУІНІҢ ТЕРЕҢДІГІ
СОНШАЛЫҚ, ОЛАР ТҮРЛІ БАҚЫЛАУ
ЖҰМЫСТАР, ЕСЕПТЕУЛЕР ЖҮРГІЗІП,
ҚОРШАҒАН ДҮНИЕНІ
КЛАССИФИКАЦИЯЛАУЫНЫҢ АРҚАСЫНДА,
ӨЗДЕРІН ҚОРШАҒАН ӘЛЕМДЕ БАҚЫЛАНЫП
ОТЫРҒАН ҚҰБЫЛЫСТАР МЕН ЗАТТАРДЫ ДІНИ
ЖАҒЫНАН ЕМЕС ЖАРАТЫЛЫСТАНУШЫЛЫҚ
СИПАТТА ЗЕРТТЕУ ҚАЖЕТТІГІН ТҮСІНДІ.
НЕМІС ФИЛОСОФЫ К.ЯСПЕРС
ҒЫЛЫМНЫҢ ҚАЛЫПТАСУЫНЫҢ
ЕКІ КЕЗЕҢІН КӨРСЕТЕДІ:
1 кезең — ғылымның логикалық және
әдістемелік қалыптасуы, яғни ертедегі грек
ғылымы және Қытай мен Индиядағы ғылыми
танымның алғашқы қайнар көздерінің
қалыптасуы;
2 кезең – қазіргі заманғы ғылымның орта
ғасырдың соңында пайда болып, XVІІ ғасырда
бекінуі. XVІІ ғасырда біз ғылыми революция
туралы сөз қөзғауға мүмкінді беретін
жаңалықтар мен әрекеттер жасалды. Осы
кезеңде ғылымның радикалды жаңа әдістері
мен ұсынылып, танымның жаңа қағидалары
ұсынылды.
ҚАЗІРГІ ЗАМАНҒЫ ҒЫЛЫМДА БАТЫС МӘДЕНИЕТІНІҢ ӨЗІНЕ ҒАНА ТӘН ЕРЕКШЕЛІГІ
ҒЫЛЫМНЫҢ ІС — ӘРЕКЕТТІК БАҒЫТТАЛУЫ. СЕБЕБІ, ЕГЕР ДЕ ЖАСАЛЫНЫП ЖАТҚАН
ЖҰМЫСТЫҢ НӘТИЖЕЛІЛІГІНЕ КӨЗІ ЖЕТПЕСЕ, БІР ДЕ БІР КАПИТАЛИСТ ҒЫЛЫМИ
ЗЕРТТЕУЛЕРГЕ ҚАРАЖАТ БӨЛМЕЙДІ.
АЛАЙДА БАРЛЫҚ ҒЫЛЫМИ ЖАҢАЛЫҚТАР МЕН ПІКІРЛЕР БІРДЕЙ ОҢ КӨЗҚАРАСПЕН
ҚАБЫЛДАНҒАН ЖОҚ.

Мысалы, Бартелеми Тимоньенің иненің құлағын, әдеттегідей
иненің соңына емес басына орналастаруы (1830 ж.) тігін
машинасын жасап шығаруға мүмкіндік берді. Бірақ тігін
машиналары жасалып шығарыла бастаған кезде, тігіншілер
жұмыссыз қалудан қорқып, 80-ге тарта тігін машинасын
қиратып тастағандығы белгілі. Осыған ұқсас кітап басып
шығарудағы Гутенбергтің жетістіктеріне саудагер Иоганн
Фуст назар аударып, Гутенбергке алғашында қаржылай көмек
көрсеткенімен, кейін 1455 жылы тез пайда табу мақсатында
Гутенбергке қарсы сот ісін бастаған. Сот ісін жеңген ол
барлық әріп теретін станоктарды тәркілеп тартып алып,
Гутенбергтің көмекшісі болып жұмыс істеген күйеу баласымен
бірге жаңа іс ашқандығы да тарихта белгілі. Жыл сайын пайда
болып жатқан дәлелдемелерге, сондай – ақ 1967 және 1982
жылдары Ватиканның эволюцияның глобальдік сипатқа ие
болғандығын ресми түрде мойындағаның танығандығына
қарамастан, эволюциялық теория діни қайраткерлер
тарапынан сенімсіздікке, түрлі сын мен тіпті оны жоққа
шығарушылыққа ұшырауда.
дүниетанымды
• алған білімді әлемнің обьективті картинасымен байланыстыру. қ
өндірістік-
• алған білімді өндірісте, әлеуметтік басқаруда және тағы басқа тәжірибелік
салаларда қолдану мүмкіндігі; бағыт беру
• табиғаттың жаңа заңдарын ашу, жаңа ғылыми гипотезалар шығару; жаңалық ашу
• табиғаттағы болып еткен, қазіргі кезде жүріп жатқан және қорытынды
болашақта күтілетін процестерді есепке ала отырып, ғылыми негізде жасау
қорытынды жасау;
• дәл қазіргі кезде жүріп жатқан процестердің даму дәрежесін есепке болжам жасау
ала отырып, болашаққа болжам жасау;
• қоршаған жағдайдың байланыстары мен қасиеттерін сипаттап суреттеу
көрсету;
• - жиналған фактілік материалдарды сурыптап, бір жүйеге енгізу; жүйелеу
• - табиғат объектілері мен табиғат құбылыстарының мәнін ашып, түсіндіру
түсіндіру;
БАЙЛАНЫСТЫ. ОЛАР БІРНЕШЕУ:
АТҚАРАТЫН ФУНКЦИЯЛАР ТЫҒЫЗ
ҒЫЛЫМИ-БІЛІМНІҢ ҚҰРЫЛЫМЫМЕН ҒЫЛЫМ
ҒЫЛЫМҒА ҚОЙЫЛАТЫН КРИТЕРИЙЛЕР
Ғылымилықтың ең басты критерийі - жүйелілік. Ғылыми
білім әр қашан белгілі бір жүйе ретінде қарастырылады: бүл
жүйенің өзіндік басталу принципі, іргелі түсініктері болады.

Ғылымға қойылатын тағы бір критерий - онымен
айналысатын (қоғамда) бір дарынды адамдардың болуы
және қажетті материалдар мен технологияның болуы.

Ғылымилықтың үшінші критерийі - ғылыми танымның
мақсаты. Яғни, мақсатсыз ғылым дамуы мүмкін емес,
ғылымның нәтижесі адам-зат игілігіне айналуы шарт.

Тағы бір төртінші критерий - рационалдылық (тиімділік).
Зерттеудің әр түрлі (әдістемелерін) тәсілдерін өзгерте
отырып, ең тиімді жолын таңдап алу.

Ғылымға қойылатын бесінші критерий - зерттеудің тәжірибелік
әдістемесін қолдану және ғылымды математикаландыру. Бұл
белгілер жаңа уақытта пайда болды және тәжірибемен
байланыстыра отырып, ғылымға жаңа сипаттар әкелді.
Ғалым деген кім?
«Жамандық көрсен нәфрәтлі,
Суытып көңіл тыйсаңыз,
Жақсылық керсен ғибрәтлі,
Оны ойға жисаңыз,
Ғалым болмай немене
Балалықты қисаңыз?..»

АБАЙ
TЕГIНДЕ, АДАМ БАЛАСЫ АДАМНАН АҚЫЛ,
ҒЫЛЫМ, АР, МIНЕЗ ДЕГЕН НӘРСЕЛЕРМЕН
ОЗАДЫ. ОНАН БАСҚА НӘРСЕЛЕРМЕН
ОЗДЫМ ҒОЙ ДЕМЕКТIҢ БӘРI БЕКЕРШIЛIК
Ғалым бейнесін, ғылым көкжиегін дана Абай дәл айтқан.
Хакім сөзімен айтар болсақ, ғаділет, махаббат сезім кімде
көп болса, ол кісі – ғалым, сол ғақил. Біз жанымыздан
ғылым шығара алмаймыз: жаралып, жасалып қойған
нәрселерді сезбекпіз, көзбен көріп, ақыл мен біліп аламыз –
деп толғанысқа түседі. Мұнда Абай табиғат пен қоғам
болмысындағы мәңгі бірге жасасып келе жатқан объективті
заңдылықтардың мән-мағынасы адам санасында сәулеленуі
арқылы сыры ашылып, мәні танылған құбылыстарды
«жарасып, жасалып қойған нәрселер» деп өте жақсы
пайымдайды. Ғылым, Абай пікірінше, ғайыптан пайда
болатын кездейсоқ құбылыс емес, ол шын дүниенің
бойындағы объективті шыңдықтардың біртіндеп ашылып
танылуы арқылы жиналып бірте-бірте қорланатын рухани
қазына. Мұның иесі – ғалым. Кімде-кім талмай еңбектеніп,
сарыла ізденіп санасын мәні ашылған шындықтармен
толықтырып, қорландырып отырса, ғылымның бір саласын
жете меңгерген ғалым болуы қиын емес. Ғалым болу әрбір
адамның өзіне тікелей байланысты құбылыс»
Айнұр Кәріпжанова
ы м – қ ас иетті де
Ғыл ы м . Ол кім
р л і ұ ғ
қасте б а с с а у ғалап,
ің
көрінгенн ейтін тұрағы
нд
ұпай түге ғ лымның иісі
ір ы
емес. Қаз бармайтын
мұрынына біреулер білім
л
әсіреқызы басына қонжиып,
ң
саласыны т пағын
қ о й ы р
білге н
п ж а т ы р . Соның
ы
баттастыр азақ ғылымы
қ
кесірінен ан?» деген
д а ? қ а ш
«қай ғ а на жауап
т а р ғ а
сұрақ
беретін
д қ а (с ө з ж ұмбаққа)
кроссвор рады. Біздің өзек
а
айналып б інішіміз де осы
к
өртер ең ө н ТАНЫМДЫ,
п
АҚПАРАТ е н І Л І МДІ өзара
м е
ҒЫЛЫМ п а л д ық. Басқа
шатастыры қауымын тек
қ
емес қаза алымға
р
ұлттық жа І ГЕЛІ ТАНЫМ
н Р
негізделге ДЫ ҒЫЛЫМ
Н
мен ҰЖДА а алатынын
Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия
р
ғана құтқа тпағанымыз
ұлттық университетінің аға
ы оқытушысы
әмәнда ұм Ықылас Ожайұлы
жөн.
НАҒЫЗ ҒАЛЫМ ДЕГЕНІМІЗ – филология
немесе философия ғылымының докторы
емес (етікші етік тігудің қыры мен сырын
жетік білетіні секілді, бұл адамдар да бар
болғаны бір саланың кәсіби майталмандары
ғана ғой), ЕКІ ДҮНИЕНІҢ СЫРЫН ЕРКІН
БАҒАМДАП, ТӨРТ ҚҰБЫЛАНЫ ТҮГЕЛ
ТАНЫҒАН АДАМДЫ ҒАНА ҒАЛЫМ ДЕЙДІ
ЕКЕНБІЗ. Бұдан түйгеніміз ҒАЛЫМ мен
ҒЫЛЫМ қамшының өріміндей тұтас ұғымдар
екен. Демек ғалым жалған болса ғылым да
міндетті түрде жалғандыққа салынады

ЫҚЫЛАС
ОЖАЙҰЛЫ
(араб. ِ‫ — عااالم‬аа́лим) -
ақиқат жайлы объективті білімдерді
жетілдіру мен жүйелеуге бағытталған адам сөзі арабтың аа́лим:
іс-әрекетінің саласы. Жалпы мағынасы:
жүйелік білім мен тәжірибе. Арнайы
(дінді) оқыған,
мағынасы — ғылыми жолмен жинақталған
білім жүйесі, сонымен қатар зерттеумен
оқымысты
келген ретті білім жинағы. адамдарына арнап
қолданылатын сөзі.
ҚОРЫТЫНДЫ
Ғаламда ғалымның ғылымсыз немесе
ғылымның ғалымсыз болуы мүмкін
емес екенін түсіндік. Жаратқан
адамды да ғаламды да түбегейлі адам
баласы зерттеп, түсіне алмайтын
қылып жаратқан. Көптеген
жаңалықтар ашылса да бұл әлемнің біз
үшін ашылмаған сыры әлі қаншама.
Ғылым ғаламды танудың көзі болса,
ғалым ғылымды танудың көзі.
ПАЙДАЛАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР ТІЗІМІ:

1. «Қазақстан»: Ұлттық энцклопедия / Бас
редактор Ә. Нысанбаев – Алматы «Қазақ
энциклопедиясы» Бас редакциясы, 1998 жыл,
2. Философия. Ж.Мейір, Б.Оразалиев.
3. С.Торайғыров атындағы Павлодар
мемлекеттік университетінің «Білік»
газеті
4. Қазақ тілін оқыту әдістемесі. Ф.Ш. Оразбаева,
Р.С. Рахметова. – Алматы 2005.
5. Педагогикалық мамандыққа кіріспе. А.Е.
Берикханова. - Алматы, 2015.- 240 б.
НАЗАРЛАРЫҢЫЗҒА
РАҚМЕТ!

Ұқсас жұмыстар
Досмұхамедов және қазақ терминологиясы
Қазақстанда ғылымның қандай салалары дамығын
Орта ғасырларда қазақ жерінде рухани мәдениеттің дамуы
Ғалым жазған Қазақ тілі грамматикасының арнаулы фонетика бөлімі - осыған айқын дәлел
Қан клеткалары
ХVII-XVIII ғасырлардағы мәдениет және ғылым
Фарабидің энциклопедиясы
Микробиология аймақтары
Ғалым өмірі тірек сызбаларда
Информатика тобы
Пәндер