Орта ғасырлар мен Қайта өрлеу дәуіріндегі саяси идеялар




Презентация қосу
ҚАЗАҚСТАН РЕСПУБЛИКАСЫ БІЛІМ ЖӘНЕ ҒЫЛЫМ МИНИСТРЛІГІ
М.ӘУЕЗОВ АТЫНДАҒЫ ОҢТҮСТІК ҚАЗАҚСТАН МЕМЛЕКЕТТІК УНИВЕРСИТЕТІ
«АҚПАРАТТЫҚ ТЕХНОЛОГИЯЛАР ЖӘНЕ ЭНЕРГЕТИКА» ЖОҒАРЫ МЕКТЕБІ
«ЕСЕПТЕУ ТЕХНИКАСЫ ЖӘНЕ БАҒДАРЛАМАЛЫҚ ҚАМТАМАСЫЗ ЕТУ» КАФЕДРАСЫ

ПРЕЗЕНТАЦИЯ
Орта ғасырлар мен Қайта өрлеу
дәуіріндегі саяси идеялар

Орындаған: Әбдіғапбар С.
Тобы: ИП-16-6к2
Қабылдаған: Корганова C.
ЖОСПАР

Әбу Насыр әл-Фарабидің еңбектері
Жүсіп Баласағұнның «Құтты білік» еңбегі
Махмұт Қашқари - «Диуани лұғат-ат-түрік»
Яссауидің басты еңбегі «Диуани хикмент» («Даналық кітабы»)
Никола Макиавелли
Томас Гоббс - «Левиафан»
Пайдаланылған әдебиеттер тізімі
ӘБУ НАСЫР ӘЛ-ФАРАБИДІҢ ЕҢБЕКТЕРІ

Орта ғасырлық араб философиясында саясат, мемлекет және
билік пен құқық туралы ойлар Әбу Насыр әл-Фарабидің (870-950
жж) еңбектерінде жан-жақты талқыланды. Саясат, мемлекет және
билік арасындағы айырмашылықтарға көңіл бөлмеген араб
философы бұл ұғымдарды синонимдер ретінде бағалап саясат пен
саяси ілімнің басқа варианттарын ұсынды. Саяси мәселелерді
қарастыруда араб-мұсылман философы көп жағдайда грек
ойшылдары Аристотель және Платонның еңбектріне сүйенді.
Саясат. Ол үшін өзі «қайырымды қала» деп ат қойған идеалды
мемлекет істері туралы ғылым болып саналады. Мұндай қалалар
ретінде бірге тұрған, мақсаттары бір, бір басшылыққа бағынған
шағын қауымнан бастап Араб халифатына дейінгі адамдар
қауымдастығын түсінді.
Әл-Фараби «Қарапайым қала тұрғындарының көзқарастары туралы» трактатында қала
тұрғындарын бес топқа бөледі. Оның ойынша, «қала бес түрлі адамдар тобынан құралады: ең
құрметті адамдардан, шешендерден, өлшеушілерден, жауынгерлерден, және байлардан». Әл-Фараби
ең құрметті адамдарға ақылдыларды, пайымдағыш адамдарды, маңызды істерде беделге ие болған
адамдарды жатқызады. Екінші топтағы шешендерге – діни қызметкерлерді, ақындарды,
музыканттарды, хатшыларды және шығармашылық жұмыспен айналысатындарды, ал өлшеушілерге
– есепшілерді, дәрігерлерді, астрологтарды, математиканы оқытушыларды қосады. Байлар дегеніміз-
қалада байлық табатындар, егіншілер, мал өсірушілер, саудагерлер, қол өнершілер.
Әл-Фараби қайырымды қала басшысында алты түрлі қасиет болу керек деп есептеген. Олар:
даналық, асқан пайымдылық, сенімділік, ойлау қабылетінің жоғары болуы, соғыс өнерін жетік білуі,
денсаулығының мықты болуы. «Осының бәрін өз бойында ұштастыратын адам барлық уақытта кімге
еліктеу керек екенін, кімнің айтқан сөзі мен ақылына құлақ қою керек екенін көрсететін үлгі болады.
Мұндай адам мемлекетті өзінің қалауынша басқара алады».
ЖҮСІП БАЛАСАҒҰННЫҢ «ҚҰТТЫ БІЛІК» ЕҢБЕГІ

Жүсіп Баласағұнның «Құтты білік» еңбегінде қалай
бақытқа жетуге болады деген сұраққа қалай жауап бергенін
көре аламыз. Шығарманың негізінде әртүрлі қасиетке ие төрт
мемлекеттік қызметкердің өзара әңгімесі алынған. Ол әділдікке
«Күнтолды» (Ел басшы), Бақытқа «Айтолды» (уәзір), Ақылға
«Өдүлміш» (уәзірдің баласы), Игілікке «Оғдұрмыш» (уәзірдің
інісі) есімдерін береді. Бұл қасиеттерді жеке-жеке сипаттаған
автор олар бір-бірінен тәуесіз өмір сүре алмайды деп
қорытынды жасайды.

Билеушілер мен әкімдер халық мүддесімен санасып билік
етсе елге ұнамды болады. «Патша жоғарылаған сайын жүгі
ауырлайды», «Жақсы тәртіп орнат – сонда сыйлайды, опасыз
халық бір уысқа сыймайды». Билік – мансап үшін берілген
сыбаға емес. Билеушінің сыйлы болуы оның орнатқан тәртібіне
байланысты болмақ. Ел билеу тек жақсы заңдар мен
ережелерден тұрмайды. Саясат Баласағұнның ойынша,
мемлекетті басқарудың сан қилы әдістерін игеру, алуан мінезді
қоғамды уыстан шығармау, тентекті тыйып, әлсізді қорғау,
қажетті жағдайда күш те қолдана білу.
МАХМҰТ ҚАШҚАРИ - «ДИУАНИ ЛҰҒАТ-АТ-ТҮРІК»
Махмұт Қашқари («Диуани лұғат-ат-түрік») әкімдердің ел
билеуде ақыл-парасат пен әдептілікке және кішіпейілділік үйір
болуын талап етті. «Ұлық болсаң – ізгілік ет», сонда ғана сенің
қарамағыңдағы халық соңыңнан ереді, сенім білдіреді. Жағымсыз
әдеттер әкімдер үшін олардың қызмет бабына сиыспайды. Ел
билеуде күшке сенгеннен ақылға жүгіну әлдеқайда тиімді нәтиже
береді. «Ақылмен арыстан ұстауға болады, ал күшпен тышқан да
ұстай алмайсың».
Өзінің жеке басының пайдасын күйттеген әкімдер елге опа
әпермейді. Әкімнің барлық іс-әрекеті халықтың көз алдында,
халықтан ешнәрсені де жасыра алмайсың, қандай ауыр кезең болса
да халқыңмен бірге болуды үгіттеген.
«Мемлекеттің қазынасы халықтың табан ақысы, маңдай тері.
Әмірші қазына кілтін ұстаған адамға аса сақтықпен қарағаны абзал.
Алтын мен күміс бар жерде ұрлық жүрмей қоймайды. Ұрыны
ұстасаң, дереу әшкере ет. Бүгін қалсаң, өзің де ұрысың».
«Үлкен кісі шақырса, ізетпен бар – сонда бол, қуаңшылық
жылында, халық қайда – сонда бол». Халық болмаса, сенің билігің
кімге керек, билік қызметі адамдар арасындағы қарым-қатынасты
тәртіптілік пен заңдылықты сақтаумен бірге, шаруашылық істермен
реттеуге, әділдікті қалпына келтіруге, зорлық-зомбылықты
болдырмауға да арналған.
ЯССАУИДІҢ БАСТЫ ЕҢБЕГІ «ДИУАНИ ХИКМЕНТ» («ДАНАЛЫҚ
КІТАБЫ»)
Ерте түрік дәуіріндегі ірі ойшылдардың бірі, бүкіл түркі елін
бірлікке шақырған Қожа Ахмет Яссауи еді. Яссауидің басты еңбегі
«Диуани хикмент» («Даналық кітабы»). Ол адам мен қоғам
мәселелеріне де айрықша назар аударған. Ислам дінінің өнегелікке,
таным-болмысқа қатысты ақыл-ой, парасат туралы құндылықтарын
кең насихаттаған ол бұқара халыққа үстемдік құрған әмірлердің,
бектердің, қазылардың әділетсіз істерін сынайды, бұл дүниенің
жалғандығын сынайды. Оның сопылық ілімінің басты мақсаты адамды
жетілдіру, адам бітіміне тән кейбір жағымсыз әдеттерді сынау.
Сондықтан да Яссауи құдай атынан парасаттылыққа, әділдікке,
тазалыққа үндейді. Оның ілімінде адамгершілік ойлары дін арқылы
түсіндіріледі. «Кімде-кім жамандық жасаса, ол күнәдан арыла
алмайды, кімде-кім жақсылық жасаса, ол құдайдың сүйіктісі болады».
Жамандықты жасаушы адамдар, оны алла да жақтырмайды.

Адамдардың барлығы құдай алдында тең. Олардың теңсіздігі
адамдардың жағымсыз іс-әркеттерінен туындаған. Ахмет Яссауи адам
бойында кездесетін тойымсыздық, ашкөздік, екіжүзділік,
даңққұмарлық, надандық сияқты жаман қасиеттердің болатынына
өкініш білдіреді, мұндай жағымсыз әдеттерден арылуға шақырады,
адамдарды бір-бірін құрметтеуге, көмектесуге, жақсылық жасауға
үндейді.
НИКОЛА МАКИАВЕЛЛИ

Никола Макиавелли (1469-1527). Атақты
шығармалары: «Патша», «Тит Ливийдің бірінші
онкүндігі жөнінде ойлар», «Флоренция тарихы».
Макиавелли алғаш саясатты адамгершілік
принциптерден бөліп қарады. «Мақсат - әдіс-
тәсілді ақтайды». Ол республикалық мемлекетті,
еркіндікті, теңдікті қалады. Билеуші арыстандай
күшті және түлкідей қу болуы тиіс. Макиавеллидің
ойынша, әлемде теңдей дәрежеде қайырымдылық
пен жауыздық, әділдік пен зұлымдық бар, бірақ
олар бір елден бір елге жылжи отырып, өздерінің
географиялық бағытын өзгертуі мүмкін.
ТОМАС ГОББС - «ЛЕВИАФАН»

Томас Гоббс (1588-1679) мемлекет
қоғамдық келісім нәтижесінде жалпыға
бірдей бейбіт өмір мен қауіпсіздікті
сақтау үшін пайда болды. «Левиафан»
атты еңбегінде мемлекет пен ағзаны
салыстырған. Гоббстың пікірі бойынша
күшті орталықтанған мемлекет барлық
жеке тұлғалардың қатысуымен
жасалатын қоғамдық шарт негізінде
құралады. Билеушінің парызы- халықты
жақсы басқара білу, себебі, мемлекет
билеуші үшін емес, халық үшін
құрылған.
ПАЙДАЛАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР ТІЗІМІ

Жамбылов Д. Саясаттану. А., 2003
Қуандық Е. Саясаттану. А., 2001
Байдельдинов Л. А. Теориялық саясаттану. А., 2005

Ұқсас жұмыстар
Қайта өрлеу мәдениеті
Саяси ғылымның даму тарихы және негізгі кезеңдері
Әлемдегі саяси ойлардың дамуының негізгі кезеңдері
ҚАЙТА ӨРЛЕУ ДӘУІРІНДЕГІ ПСИХОЛОГИЯЛЫҚ ОЙЛАРДЫҢ ДАМУЫ
Қайта өрлеу дәуірі
Утопиялық қоғам авторы
Қайта өрлеу дәуір философиясы
Жаңа заман мәдениеті
Реформация кезеңіндегі саяси идеялар
Негізгі идеялар
Пәндер