Экономикалық әлеуметтану




Презентация қосу
“АСТАНА МЕДИЦИНА
УНИВЕРСИТЕТІ”АҚ

Презентация
Тақырыбы: Экономикалық
әлеуметтану

Орындаған:Сембаева Г.К.
Тексерген:Қалменова Б.Т.

2011 Астана
ЖОСПАРЫ:
І.Кіріспе.

ІІ.Негізгібөлім.
1.Экономикалық әлеуметтану .

2.Экономикалық әлеуметтанудың

даму тарихы.
3.Экономикалық әлеуметтанудың

негізгі категориялары.
ІІІ.Қорытынды.

ІV.Пайдаланылған әдебиеттер.
КІРІСПЕ.
Экономикалық өмірге социологиялық
тұрғыдан қарау, оны адамдар арасындағы
қатынастардың бір саласы ретінде қарастыру,
біздің түсінігімізді айтарлықтай кеңейтіп
тереңдете түседі. Ол бүгінгі күнде заман
талабына сай болып отырған нарық, өндіріс,
тұтыну т.б процестердің экономикалық
саралау саласында қандай да бір қосымша
немесе қосалқы құрал болып саналмайды.
Экономикалық социология экономиканы
ондағы әреект етуші әлеуметтік топтардың
белсенділігімен, олардың мүдделерімен,
жүріс-тұрысы мен өзара әрекеттесуімен қозғау
алатын әлеуметтік процесс ретінде
сипаттайды.
Экономикалық социологияның іргелі ұғымдарына
ең алдымен экономикалық жүріс-тұрыс,
экономикалық әрекет, экономикалық сана мен ой,
экономикалық мәдениет, шаруашылықты
ұйымдастыру, экономикалық институт және
басқалар жатқызылады. Экономикалық және
социологиялық ғылымдардың бір-бірін
толықтыруы нарықтық құбылыстарды зерттеудің
өзектілігінің жоғарылау деңгейіне қарай
нарықтық терминология экономикалық
социологияға жақындай түседі. Олар нарықтық
экономика, жақсы тұрмыс экономикасы, формальді
және формальді емес экономика, жеке меншік,
жекешелендіру, индивидтер мен
шаруашылықтардың нарықтық жүріс-тұрысы,
жұмыспен қамту және жұмыссыздық, еңбек 4
нарығының икемділігі және т.с.с.
ЭКОНОМИКАЛЫҚ ӘЛЕУМЕТТАНУ.
Экономикалық әлеуметтану жалпы әлеуметтану
ғылымының,қоғамның экономикалық өмірін зерттейтін
теория.Бұл теория жалпы әлеуметтанудың қарқынды
дамуымен және оның экономикалық процестермен тығыз
байланысының негізінде пайда болған. Экономикалық
әлеуметтану экономикалық процестерді адамдардың іс-әректі,
қызметінің жемісі ретінде қарайды.Қоғамдағы адамдардың
материалдық тұрмыс жағдайы әр түрлі болғандықтан, олардың
мұқтаждықты талап-тілектері де, тұтыну дәрежелері де әр
түрлі. Сондықтан олар қоғамда әр түрлі рольдер, яғни қызмет
атқарды,осыған сәйкес олар қоғамда әр түрлі орында,
жағдайда,беделде болады.Экономикалық әлеуметтану
экономиканы зерттеудің басты мәселесі ретінде экономиканы өз
алдына жүйе деп қаралды.Ал,экономикалық жүйеде – өндіріс -
бөлу – айырбастау - тұтыну жүзеге асырылады.Ал, бұл
процестің нарықтық түрі «Сұраныс және ұсыныс». Нарық
дегеніміз – тар мағынада – азық – түлік және басқа өндіріс
бұйымдарын, тауарларды сататын сауда орны.
Т.И.Заславская және Р.В. Рывкина
экономикалық социологияға “қоғамдық
өмірдің екі - экономикалық және
әлеуметтік салаларының өзара
байланысын тиісінше екі жақты -
экономикалық және әлеуметтік
процестердің өзара байланыстары
негізінде зерттейтін ғылым” деген
анықтама береді . Әлеуметтік саланы
олар қоғамдағы топтардың жағдайының
әр текті болуымен байланысты
әлеуметтік теңсіздік қатынастарының
саласы деп түсіндіреді.
А.И. Кравченко экономикалық социология - ол
қоғам өмірінің түрлі салаларының (өндірісте,
айырбаста, бөліп беру мен тұтынуда) үлкен
әлеуметтік топтардың өнімдері ретінде
адамдардың жүріс-тұрысы жайлы ғылыми
білім жүйесі деп санайды. Ол экономикалық
әрекеттің көрінуінің формаларын және
адамдардың экономикалық мүдделерін
білдіруді, сонымен қоса адамдарға
экономикалық институттардың (жеке меншік,
еңбек бөлінісі, тауарлар мен еңбек нарығы,
қаржы институты т.б.) ұзақ және қысқа
мерзімді әсер етудің механизмдері мен
құрылымдарын зерттейді
Экономикалық социологияның негізгі міндеті -
экономикалық құбылыстар мен процестерді осында
әрекет ететін индивидтер мен әлеуметтік топтардың
мүдделері, мүмкіндіктері тұрғысынан
социологиялық түсіндіру, сонымен қоса нақтылы бір
қоғамның экономикасына әлеуметтік және мәдени
факторлардың әсер етуін зерттеу болып табылады.
Экономикалық социология бізге экономикалық

дамудың әлеуметтік механизмдерін біртұтас жүйе
ретінде тереңірек түсінуге жол ашады; нарықтық
қатынастардың қалыптасуы мен қызмет етуі
жағдайында адамдардың экономикалық іс-әрекеті;
шаруашылық және қаржы институттарының
қалыптасуына саяси және әлеуметтік әрекеттердің,
қоғамдық пікірдің, діл (менталитет) пен мәдени
дәстүрлердің әсерін ашу.

Экономикалық әлеуметтанудың тарихи дамуы
Экономикалық-әлеуметтік білімнің алғашқы
элементтері қайта өркендеу және жаңа заман дәуірінде
пайда болған. Алайда мұндай білімнің теориялық
сипаты ХVІІІ ғасырда бастау ала бастады. Бұл уақытта
философтар Шарль Луи Монтескье, Клод Гельвеций,
экономистер Адам Смит, Томас Роберт Мальтус, Жан
Шарль Сисмондидің, философ және социалист-
утопистер Уильям Годвин, Анри Сен-Симон, Шарль
Фурьенің ойлары құнды болды. Осы кезеңнің өзінде
тәжірибешілердің, өндірісті басқарушылардың
экономикалық-социологиялық білімге жүгінген
алғашқы жәйттері пайда бола бастады. Бұл тұрғыда ең
жарқын мысал - Роберт Оуэн.
ХVІІІ ғасырда экономикалық социологияның

дамуының “философиялық-экономикалық” кезеңі
аяқталып, өзіндік “социологиялық” кезеңі басталды
Огюст Конт (1798 - 1857) - француз социологы және философы.
Ол дәстүрлі философиядағы дерексіз конструкциялар мен заңдық
ойлардағы шашыраңқы эмпирикалық байытуларға қарағанда
қоғамдық өмірдегі диахроникалық және синхроникалық
аспектілердегі құбылыстарды ғылыми зерттеп білуді ескере
отырып “социология” ұғымын енгізді.
О.Конт қазіргі заманды анықтап-тануға талпыныс жасап көрді.

Ол жаңа әлеуметтік тәртіптің бірқатар ерекшеліктеріне көңіл
аударды: 1) еркін кәсіпкерлік пен бәсекелестікке негізделген
экономикалық жүйенің қалыптасуы; 2) жұмыс күшінің қалады
шоғырлануы; 3) өндірісте ғылым мен техниканың жетістіктерін
пайдалану; 4) басшылар мен жалдамалы жұмысшылар арасында
жасырын немесе ашық қарама-қарсылықтың пайда болуы; 5)
әлеуметтік теңсіздіктің күшейе түсуі; 6) табыс табуға бағыт ұстану.
Конт индустриалдық қоғам мен өндірістің адамға және

мәдениетке әсер ету теориясын дамытты. Оның теориясы
бойынша өндіруші мен ойлап табушының түйсігі өрлеуді
тудырады. Өндірістің дамуы адамның өмір сүруін жеңілдетіп
қана қоймай, сонымен бірге тұлғаны жоққа шығарады және
әлеуметтік тәртіпті бұзады.
Карл Маркс (1818 - 1883) - неміс социологы, философы және экономисі. Ол
жасаған қазіргі заманғы капиталистік қоғамның бейнесі кең тарады. Маркс
капитализмге күшті сыни және идеологиялық сипат берді.
Маркс көтерген ең танымал тақырып “жатсыну” болып табылады.

Маркстың пайымдауынша, адамдар табиғатынан еркін, үйір және
жасампаздыққа бейім. Алайда, адамның табиғи мүмкіндіктерінің көрінуіне
кедергі болатын белгілі бір тарихи жағдайлар туатын болса, онда олар
табиғи бейімділіктерінен айырылып қалады. Мұндай парасаттан жұрдай
қалатын жағдайлар қоғамдағы барлық топтар тарапынан болады, атап
айтқанда қазіргі капитализм көптеген адамдарды тәуелділікке айналдырып,
оларды қинап, экономикалық механизмнің жатсынған бөлшегіне
айналдырып жіберді. Өз еңбегін және оның өнімін бақылаудан айырылған
жұмысшы жатсына бастайды, өз еңбегінен, айналасындағы адамдардан
және ақырында өз-өзінен шеттеле бастайды. Маркс атап кеткендей,
жұмысшы еңбек процесінде өзін орнықтыра алмайды. Керісінше, өзін жоққа
шығарып, бақытты емес, бақытсыз деп санайды. Ол үшін - еңбек дене және
ақыл-ой күштерінің еркін ойыны емес, қаны мен сүйегін жансыздандыру
және сананы бұзу. Сонымен, жатсыну социоцентристік серпіндердің
(өзімшілдік, атомизация), шығармашылықтың жоқтығының (кертартпалық,
еңбектің бір сарындылығы), күшеюіне, әрекеттерді бақылаудан (енжарлық),
дербестіктен (адамдарды басқарушы заттар фетешизмі), бас тартуына бара-
бар. Адам табиғаты өз мәнін жоғалтып алады. Оларды қалпына келтіру
жатсынудан арылған жағдайда ғана мүмкін болады, ал оны тудырушы
әлеуметтік жағдайлардың төңкерісін, тапсыз коммунистік қоғамның орнауын
талап етеді
Герберт Спенсер (1820 - 1903) - ағылшын социологы
және экономисі, өз еңбектерінде әлеуметтік даму және
әлеуметтік эволюция мәселелеріне баса назар
аударды. Ол “әскери” және “өндірістік” қоғамның
полярлық қарама-қайшылық үлгісін жасай отырып,
қазіргі қоғамға дәстүрлі қоғамды қарама-қарсы
қояды. Спенсер жаңа әлеуметтік құрылыстың
маңызды белгілерін ашты. Олар - дамудың,
қиратудың және реттеудің шешуші фокторлары
болып саналатын әлеуметтік күрес пен бәсекелестік.
Міне осылар қоғамдағы әлеуметтік-экономикалық
айырмашылықтардың ең маңызды қайнар көзі
болып табылады. Жеңіске жеткендер меншік
иелерінің тобын құрады, ал жеңіліс тапқандар -
жалданбалы жұмысшылар т.б. қалыптастырады;
жеңілгендердің ерте ме кеш пе абырой сезімі оянады
және оның салдарының бірнеше нұсқасы болады.
БАСҚА ДА АРНАЙЫ СОЦИОЛОГИЯЛЫҚ ТЕОРИЯЛАР
СИЯҚТЫ ЭКОНОМИКАЛЫҚ СОЦИОЛОГИЯ ДА
ӘЛЕУМЕТТІК ҚАТЫНАСТАРДЫ ЗЕРТТЕУДЕ ТҮСІП
ОТЫРҒАН САЛАСЫНЫҢ МӘНІН АШАТЫН ЖАЛПЫ
СОЦИОЛОГИЯЛЫҚ КАТЕГОРИЯЛАР МЕН ӨЗІНДІК
ЕРЕКШЕЛІГІ БАР ҰҒЫМДАРДЫ ҚОЛДАНАДЫ.
ҒЫЛЫМНЫҢ БҰЛ САЛАСЫН АЛҒА ТАРТЫП ОТЫРҒАН
КӨПТЕГЕН КАТЕГОРИЯЛАРҒА БАЙЛАНЫСТЫ КЕЛЕСІ
ТОПТАРҒА БӨЛУГЕ БОЛАДЫ

Жалпы ғылыми
(тұжырымдамалық)
категориялар
Жалпы әлеуметтік
категориялар

Өзіндік ерекшелігі бар
категориялар
Жалпы ғылыми (тұжырымдамалық)
категориялар - құрылым, жүйе,
функция, процесс, байланыс,
тұрақтылық, өзгерушілік, даму және т.с.с.
Олар жалпы әдістеменің тілін құрайды,
экономикалық және әлеуметтік
салаларды, экономикалық қатынастар
мен процестерді реттеудің әлеуметтік
механизмдерін сипаттау құралы ретінде
қолданылады
Жалпы әлеуметтік категориялар, басқа да
әлеуметтік ғылымдардың сөздігінен алынған.
Айталық, экономикалық теориядан - нарық,
өндіріс, тұтыну, айырбас, бөліп беру, жеке
меншік, бәсекелестік, жұмыспен қамту,
трансакциялар және т.б. сияқты терминдер
қолданылады. Философиядан - қоғамдық сана,
қоғамдық қатынастар, заңдылықтар, мәдениет;
әлеуметтік психологиядан - ұжым, тұлға,
дәлелдеу, сәйкестендіру; жалпы социологиядан -
әлеуметтік қатынастар, топтар, ұйымдар,
институттар, әлеуметтік құрылым,
стратификация және басқалар.
Өзіндік ерекшелігі бар
категориялар экономикалық
социологияның жеке категориялары
болып табылады, оның әлеуметтік-
экономикалық құбылыстарды
(экономикалық әрекет, шаруашылық
ниеттемесі, экономикалық
стратификация, экономикалық
мүдделер, таптаурындар, келісім-
шарттық қатынастар, әлеуметтік-
экономикалық қолдау жүйелері және
т.б.) танып білудегі амалдарды
білдіреді
Экономикалық социологияның
категориялар жүйесі келешегі бар
экономикалық-социологиялық
мектептер мен бағыттардың дамуының
арқасында баий түседі. Олардың
қатарына экономикалық жүріс-тұрыс,
рационалды таңдау, адам капиталы,
жаңа институционализм теориясы және
басқалары кіреді.
ЭКОНОМИКАЛЫҚ-СОЦИОЛОГИЯЛЫҚ АДАМ
ҮЛГІЛЕРІНІҢ ТҮСІНДІРМЕЛІ МҮМКІНДІКТЕРІН ЕСЕПКЕ
АЛА ОТЫРЫП ҚҰРЫЛАДЫ. ОНЫ СУРЕТТЕУДІҢ КӨПТЕГЕН
НҰСҚАМАЛАРЫНА ҚАРАМАСТАН, ОЛАРДЫ НЕГІЗГІ ТӨРТ
АЛҒЫШАРТТАРҒА БӨЛУГЕ БОЛАДЫ
• Ол жеке қалауларынан • Ол бірінші кезекте өз
негізделіп, дербес шешім мүддесін ойлайды
қабылдайтын атомданған және жеке пайдасын
индивид ұлғайтуға
тырысады.

өзімшіл
Адам
тәуелсіз
Адам

ды
рационал Адам
Адам хабарда
• Ол алға қойылған мақсатына р • Ол өз
біртіндеп жетуге тырысады және оған қажеттіліктерін
жетудің қандай да бір құралын
таңдауда салыстырмалы түрдегі жақсы біліп қана
шығындарға көңіл аударады қоймай, оны
қанағаттандыруд
ың құралдары
жайлы қажетті
ақпартқа да ие.
Қорытындылайтын болсақ отандық
экономикалық социологияның табысты
дамуы Батыс социологиясындағы
құрастырылған бай ұғымдар мен
операциялық зерттеу схемаларын игеріп,
қайта қорытуға байланысты.Экономика
ғылымы әр бір қоғам әлеуметтік жағдайын
реттеушісі болып табылады.Экономикалық
әлеуметтанудың ең басты талабы қоғамның
өз құндылықтарын зерттей отырып жан
жақты процестерді қарастыру.
Қолданылған әдебиеттер:
1.www.google.kz
2.kazref.narod.ru

Ұқсас жұмыстар
Саяси әлеуметтану
ДӘРІС Әлеуметтік әлемді түсінудегі әлеуметтану
Экономикалық әлеуметтанудың негізгі категориялары
Әлеуметтану ғылымының түсінігі
Әлеуметтік әлемді түсінудегі әлеуметтану
ЭКОНОМИКАЛЫҚ АЛУМЕТТАНУ
Аумақтық Жаһандану - мемлекетаралық құрылымдардың күшею үрдісі
Экономика - қоғамдық және жеке кажеттліктерді қанағаттандыру және материалдық игіліктер үшін жасалатын адам қызметінің бөлімі
Әлеуметтану объектісі мен пәні
Экономикалық әлеуметтанудың пәні
Пәндер