Қарым - қатынас процесіндегі қоршаған ортаны қабылдау




Презентация қосу
Қарым-қатынас процесіндегі
қоршаған ортаны қабылдау
Қарым-қатынас «топ», «ұжым» деген
ұғымдармен тікелей байланысты
Адам баласы жалғыз жүріп, көздеген
мақсат-мұратына жете алмайды,
сондықтан ол ылғи да басқалармен
бірлесіп тіршілік етуі тиіс дедік.
Мұндайда адам ылғи топпен бірге
өмір сүретіні белгілі. Мәселен,
мұның бірі – нақты (реалды) топтар.
Бұл –ортақ мақсат көздеп, бір
кеңістікте, белгілі уақыт ішінде, бір
бірімен қоян қолтық араласып, іс
әрекетке түсетіндер. Топтар үлкен
(макро), шағын (микро), ресми,
бейресми, формалы, формалсыз,
ұйымдасқан, ұйымдаспаған,
жасанды, табиғи, референттік болып
бірнеше бөлінеді.
• Адам қоғамнан тыс өмір сүре алмайды. Өйткені оның психикасы тек айналасындағылармен қарым-
қатынас жасау процесінде ғана қалыптасады, қоғамдық тәрбие арқылы адам белгілі мазмұнға ие
болады. Адам санасының дамуы қоғамның дамуымен байланысты. Қоғамнан тыс адам өмірінің
болуы мүмкін емес.Кез келген адам дүниеге келсімен екәнші бір адаммен қарым- қатынасқа түсуді
қажетсінеді. Мәселен, нәрестенің анасымен «тілдесуі» қажетін қанағаттандырмау – біртіндеп оның
қатаң сезімді, мейірімсіз болып өсуіне, кішкентайынан айналасына сезімінің азаюына әкеліп
соқтыратыны байқалып жүр.
• Сөйтіп, басқалармен қарым-қатынасқа түсу
– қай жастағыларға болмасын, оған киім-
кешек, баспана, ұйқы, демалу қандай қажет
болса, айналадағы жұртпен аралысып,
дұрыс қарым-қатынас жасай білу де қажет.
Мәселен, адамды қамап, басқалармен
араластырмай ұстау – жазаның ең ауыр түрі
екендігі белгілі. Өзгелермен қарым-қатынас
жасау – бұл тіршілікке аса маңызды ақпарат
алмасу деген сөз. Адам қарым –қатынас
арқылы айналасындағы дүние жайлы
мәлімет алады, еңбек пен тұрмыс
дағдыларына машықтанады, адамзат жасап
шығарған түрлі құндылықтарға меңгереді.
әрине қарым-қатынас ақпарат алумен ғана
шектелмейді, оның шеңбері аса кең, бұл кең
көп қырлы ұғым. Спектакль көрсекте,
лекция тыңдасақта , телефонмен
хабарлассақ та, дос- жарандармен
сөйлессек те – осының бәрі – қарым-
қатынастың сан алуан қырлары. Өмірдегі
сан алуан тіршілікте адамдар бі-бірімен
тікелей, жүзбе жүз не жанама не біреу
арқылы қарым-қатынасқа түседі.
Біршама тұрақты, құрамы жағынан саны онша
көп емес, бір – бірімен тікелей қарым қатынас
жасап отыратын ортақ мақсатқа ұмытылған
адамдардың бірлестігі «шағын топ деп»
аталады. Осындай топтың барлық мүшесі күш
жігері бір мақсатқа бағытталады.
Отбасы, өндірістік бригада, ұшақ пен ғарыш
корабілнің экипажы, поляр станциясында
қыстаушылар, мектептегі сынып сияқты
бірлестіктер шағын топ деп аталады. Мысалы,
кейбір оқушы мектепте жүргізілетін әртүлі іс
шаралардың бәріне де қатысады. Ол футбол
командасының, не пән үйірмесінің мүшесі, не
жетекшісі т.б. Бірақ осылардың біреуіне
ерекше ден қояды. Шағын тораптағылардың
өзара қарым –қатынасына шек қойылмайды.
• Формалы топ мүшелерінің арасында белгілі
құжаттардың талабына сәйкес әр түрлі
сипаттағы іскерлік қатынастар орнайды.
Формасыз топ – бұл ұнату, көзқарас бірдейлігін
тану сияқты психологиялық себептер бірлігі
негізінде туады. Мұндай топ ресми
құжаттарды тиісті нұсқауларды қажет етпейді.
Мәселен, бірлесіп балық аулау, аңшылықпен
айналысу, отау тігу, дос- жарандық қатынаста
болу – осындай топтың мысалдары.
Әртүрлі деңгейдегі топтардың ішінде
референттік топтың мәні ерекше. Бұл –әр
адамның жекелеген топтардың ішінен біреуіне
ғана ерекше тәнті болып, соны ғана қастерлеп,
қадір тұтып, жүрек қалауымен таңдап алған
тобы. Мұндай топқа енген адамдар ондағы
талап тілектерді, белгілі принциптерді қолдап
қана қоймай, оны қызғыштай қорғайды, тіпті
соның жолында жанын пида етуге дайын.
• Мәселен, сенің көңіл – күйің бүгін нашарлап
тұр делік, оның да белгілі себебі болатыны
түсінкті.
Сөйтседе, басқалар сенімен әңгімелескісі, бір нәрсені сұрап білгісі келеді екен. Сен ондайда өзіңді
қалай ұстауың керек. Әрине, қолайсыздықты сезетінің анық. Сені әңгімеге тартып, үсті-үстіне сауал
қойып отырғандар көбінде көңіл – күйіңді түсіне қоймайды. Өйткені оларда эмпатиялық қасиет жөнді
қалыптаспаған. Сондықтанда эмпатиялық қасиетті өздеріңде үнемі дамытып отыруларың қажет.
• Біздің қай қайсымыз болсын, тіршілікте кейбір адамдардың үйірсек келетінін байқап жүрміз. Бұл
басқалармен тез тіл табысып кететін жандар. Ал өзара пікірлесіп, адамды өзіне тартпақ түгіл оның
қитығына түсетіндер де кездеседі. Мәселен, табиғатынан тұйық адамдар әңгімені өзіне аударғысы
келмейді, артық сөзге бармайды, тек әңгімелесушінің сөзін жай, ықылассыз тыңдап отырады.
Даму психологиясы
ХІХ – аяғы мен ХХ ғасырдың басында қарқынды дамыған бүкіләлемдік психология ғылымының
сан – салаларынан жарық көрген шетелдік ғылымдардың зерттеулерін сын көзімен қарап, оларға
талдау жасап, ХХ ғасыр психологиясының дамуына орасан зор үлес қосты. Адамның жан дүниесін
сыр сипатын терең зерттеген.
• А.С. Выготский адам психикасының мәдени тарихи дамуын және бала психикасының жақын
арадағы даму аймағы» деп аталатын тұжырымдардың айрықша атап көрсетуді қажет етеді. ХІХ
– аяғы мен ХХ ғасырдың басында қарқынды дамыған бүкіләлемдік
психология ғылымының сан – салаларынан жарық көрген шетелдік
ғылымдардың зерттеулерін сын көзімен қарап, оларға талдау жасап, ХХ
ғасыр психологиясының дамуына орасан зор үлес қосты. Адамның жан
дүниесін сыр сипатын терең зерттеген.
• А.С. Выготский адам психикасының мәдени тарихи дамуын және бала
психикасының жақын арадағы даму аймағы» деп аталатын тұжырымдардың
айрықша атап көрсетуді қажет етеді.
• Выготскийдің «жоғарғы психикалық
қызыметінің даму тарихы» дейтін
еңбегінде осы пікірін одан әрі
жалғастыра түсіп, баланың жоғарғы
психикалық қызыметі әлеуметтік орта
ересектермен қарым-қатынас жасау
туындап отырады осы жағдайда ғана
сана – сезімі өсіп отырады.
Выготскийдің бұл тұжыры «жақын
арадағы даму аймағы» жайындағы
қағидасын негіздеуге тірек болады.
• А.С.Выгодский тарихи даму
кезеңдерінде адам психикасының
өзгеріске түсіп отыратындығын әсіресе
оның ойлау мен сөйлесуінің өрістеу
сатыларын жан-жақты іздестіреді. Осы
тұжырымның мәні 1934 жылы
жарияланған «Ойлау мен сөйлеу»
еңбегінде жан-жақты қамтылған.
Психикалық даму процесін
басқарудың педагогикалық шартары.
Даму процесінде күш пен үш түрлі факторлар болады.

1.Биологиялық фактор. Бұл ата-анадан ауысқан туа біткен және өмір сүруде
қабылданған дененің барлық мүшелерінің,оның барлық жүйесі құрылысының
ерекшелігін білдіретін бала организмнің өмірі. Олардың жұмыс істеуі тірі организмнің
ортамен өзара қарым-қатынасының натижесі болып табылатын белсенділікті, өсіп келе
жатқан адамның денсаулығын қалыпты өмір тұрмысын қамтамасыз етеді.
Әлеуметтік фактор.Бұл бала өмір сүретін орта, ең алдымен адамдардың ортасы.
• Бұл – баламен қарым-қатынас жасайтын адамдар. Олардың сипаттары, мінез құлық
және ақыл-ой бейнелері, олардың мүдделері мен пікірлері,олардің еңбекке,басқа
адамдарға қатынасы олардың істері мен сөздері,олардың сезімдері мен
талаптары,дағдылары мен ұмтылыстары бала өсіп,дамитын рухани ортаны құрайды.
Баланың белсенділігі – осының даму процесіндегі
әрекет ететін үшінші
күш болып саналады. Оқитын пән қандайда
жаңа,бағалы болмасын (машина, аспап, өнер пәні )
мұғалімнің шеберлігі қаншама жоғары болмасын,
егер мұғалім баланың өзінің белсенділігін туғыза
алмаса, оған ұсынылатын іс пен еңбекте баланың
әрекетке қатынасуы әрекет күткен нәтиже бермейді
және баланың дамуына әсер етпейді.
• Баланың организм ретінде дамуы және оның
жеке бас ретінде қалыптасуы белсенділік арқылы
жүзеге асады. Баланың даму процесі стихиялы,
яғни, ауыр төмен болу мүмкін. Егер бала әлсіз,
іштен туған дене мүшелерінің кемістігі болса,
мысалы есту немесе көру мұндай жағдайларды
педагог оның іс әрекетін арнайы ұйымдастыру
керек. Психикалық дамуды басқару қажет. Ол үшін
баланың күнделікті өмірін ұйымдастырып, оның
белсенділігіне басшылық жасап отру қажет.
Қорытынды
• Қарым-қатынас – бұл əлеуметтік-психологиялық құбылыс, ол адам
өміріндегі көптеген рухани жəне материалдық құндылықтарды қамти
отырып, оның өміріндегі ең жоғары қажеттіліктердің бірі. Дегенмен, бір
қарағанда қарым-қатынас ұғымы баршаға танымал жəне қандай да
мағыналы қиындықтармен байланысты емес көрінеді. «Қарым-қатынас»
сөзімен біз кəсіби, жеке, шығармашылық жəне тағы басқа жалпы
қызығушылықтардың төңірегінде пайда болған қарапайым түсініктерді,
яғни адамдардың бірбірімен байланысын жəне қатынастарын; таныс
немесе бейтаныс адамдармен кездесулерін; жеке қатынастарын
түсіндіруге тырысамыз. Адам қоғамда, өзін қоршаған адамдар тобында
өмір сүреді жəне дамиды, оның талаптарына сай өз пікірі мен мінез-
құлқын өзгертеді, топтың өзге қатынасушыларымен бірлескен іс-əрекет
ықпалымен түрлі сезімдерді бастан кешеді. Алайда мұның барлығы өзге
адамдармен ақпарат жəне толғаныс алмасудан ғана болады, оларды
жақсы тани отырып, біздің əрқайсысымыз қалай да болса қатынасқа
түсеміз.

Ұқсас жұмыстар
Қарым - қатынастың перцептивті жағы
Көру қабілеті бұзылған балаларға инклюзивті білім берудегі ерекшеліктері мен кездесетін қиыншылықтарды шешу жолдары
ФИЛОСОФИЯ - ПСИХОЛОГИЯ ФАКУЛЬТЕТІ
Когнитивтік лингвистиканың тарихы
Қарым - қатынас процесіндегі тұлғааралық қабылдау мен өзара түсіністіктің ролі
Өмірлік мақсаттар, өмірлік стиль
Қарым қатынасты модельдеу
Қарым - қатынас процесіндегі эмоцияның көрінуі
Көру қабілеті нашар
Мектепке дейінгі ұйымдарда дамытушы ортаның дәстүрі
Пәндер