Эриксон бойынша тұлғаның даму сатылары




Презентация қосу
Эриксон бойынша
тұлғаның даму
сатылары

МИРЗАХАН ЭЛЕРА
НАҚЫПБЕК ДАНА
ҚОСАЙ АҚНИЕТ
КЕҢЕС ЖАНЕРКЕ
Адам тұлға болып туылмайды, ал
қалыптасады деген көзкараспен
психологтардың кебін кешуде. Бірақ
тұлғаның дамуы қандай бағынатынын
жөніндегі көзқарастар сан алуан,
өйткені тұлга үшін қоғам мен
әлеуметтік топтардың мәні, дамудың
заңдылық-кезендері, тұлға дамуының
дағдарыстары (кризис), дамуын тездету
мүмкіндіктері әр қилы түсіндіріледі.
Дегенмен, тұлғаны барлық теориялар
позициясынан шоғырланған, біртұтас
етіп қарастыру тенденциясы бар. Тұлға
даму деңгейлеріне мән беріп, тұлға
теориясын жасауда американ
психологі Э.Эриксон тұжырымдамасыны
ң өзіндік орны бар.
Эрик Эриксон эго психолог болды, ол ең танымал
және ықпалды даму теориясының бірін жасады.
Оның теориясына психоаналит Зигмунд Фрейдтің
жұмысы әсер еткенімен, Эриксонның теориясы
психосексуалды дамудың орнына психоәлеуметтік
дамуға бағытталған

Эриксонның ұсынған даму деңгейлерін қарастырайық.
Тұлға дамуының кезеңдері (э.Эриксон бойынша)
Тұлғаның
Өмірлік жолдың Әлеуметтік Прогрессивтік даму
полярлық
деңгейлері қатынастар аймағы нәтижесі
сапалары

1. Ерте нәрестелік Ана немесе оның Энергия және өмірлік
Сенімділік-сенімсіздік
шақ (0-1 жас) орнын алатын адам қуаныш

2. Кейінгі нәрестелік Автономия-қобалжу,
Ата-аналар Тәуелсіздік
шақ (1-3 жас) ұялу

3. Ерте балалық шақ Ата-аналар, ағалары Инициативтілік-кінә
Мақсаттылық
(3-6 жас) мен апалары сезімі

4. Орта балалык шақ Қолжеткізу- Білім мен іскерлікті
Мектеп, көршілер
(6-12 жас) толыққансыздық меңгеру

Біртектілік- Өзін-өзі анықтау,
5. Жасөспірімдік жас Құрбы-құрдастар
біртектілік жанқиярлықпен
(12-20 жас) топтары
диффузиясы берілгендік

6. Жастық шақ (20-25 Достары, жақсы Интимділік- Қызметтестік,
жас) көретін адамдары изоляциясы махаббат

7. Ересектік (25-65 Шығармашылық- Шығармашылық пен
Кәсіп, туған үйі
жас) тоқырау қамқорлық

8. Кәрілік (65 жастан Адамзат, жақын Интеграция-өмірге
Данышпандылық
кейін) адамдары көңіл қалу
Өмірлік циклдің әрбір кезеңі үшін қоғаммен берілетін
негізгі специикалық мәселе тән. Бұл мәселенің шешу
индивидтің қол жеткізген психомоторлық даму
деңгейінде, сондай-ақ бұл индивид өмір сүретін
қоғамның жалпы қоғамның рухани атмосферасына да
байланысты. Әрбір мәселені шешу екі шекті
полюстердің арасындағы динамикалық қатынастарды
бектуге негізделеді. Тұлға дамуын – дамудың келесі
кезеңдеріне өту кезінде өз мәнін жоғалтпайтын бұл
екі мүмкіндіктердің күрес мәселесі.
. Дамудың бірінші дегейінде (оральды-
сенсорлық) Эго біртектілік бірінші
формасымен қалыптасуы басқалар сияқты
даму дағдарысынан өтеді. Өмірдің бірінші
жылының соңына қарай оның көрсеткіштері;
тістердің шығуынан, жалпы қысым, өзін жеке
индивид ретінде сезінудің күшеюі, ананың
кәсіби міндеттеріне және тұлғалық
қызығушылықтарына оралуының
нәтижесінде «ана - бала» диадасының
әлсіреуі. Бұл дағдарыс оңайрақ өтеді. Егер де
әлемге сену мен сенбеу арасындағы қатынас
бірінші жаққа қарай құрылса. Бұл қатынас
балаға деген күтім сапасымен, оған деген
махаббат пен нәзіктіліктің бар болуымен
анықталады.
Екінші деңгей(бұлшықеттік-
анальдік) ерте жасқа сәкес келеді.
Ол кезде баланың мүмкіндіктері
тез өсіп, ол жүре бастайды және өз
тәуелсіздігін мен автономиясын
ұстай алуын меңгере бастайды.
Бұл кезде дербестілік
(самостоятельности) сезімі арта
түседі.Және де осы кездері әлемге
деген қалыптасқан базалық
сенімдікті үзбеу керек. Мұндағы
дағдарыс - күмән мен үят.
Үшінші деңгей (локомоторлы-
генитальді)бала қоршаған әлемді сапалы
және белсенді түрде тани бастайды; ойын
барысында бала өз құрдастарымен бірге
өндіру процесіндегі адамдар арасындағы
қарым-қатынас жүйесін меңгереді. Осының
нәтижесінде балада шынайы үлкендермен
бірге әрекетке қосылу, кішкентай ролінен
шығу ниеті қалыптасады. Бұл оның
инициативтілігінің және белсенділігінің
дамуына әсер етеді.
Бұл жас кезенінде жыныстық
идентификация жүреді және бала ер адам
мен әйел адамның жүріс-тұрысының белгілі
бір формасын меңгереді
Төртінші деңгей(латентті)
инфантильді сексуальдылықтың
белгілі бір ұйқышылдығы және
генитальді ересектің артқа
шегінуімен сипатталады. Бұл
деңей балаларда еңбекқорлықпен,
жаңа білімдер мен іскерліктерді
меңгеру қажеттілігімен
байланысты.
Бесінші деңгей ең терең өмірлік дағдарысты
сипаттайды. Эго – біртектілік бірінші тұтас
формасы қалыптасады. Жас өспірімдік шақта
дамудың барлық өтілген дағдарыстық мезеттері
қайта тұрады.
Эго-біртектіліктің (идентичность) қалыптасуы
жас адамға дамудың алтыншы деңгейінеөтуге
мүмкіндік береді. Оның мәні - өмірлік айырылмас
серікті іздеу, басқалармен тығыз
ынтымақтастықта болуды қалау, өзінің
әлеуметтік топтың мүшелерімен жақын достық
қатынастарға ұмтылу. Бұл деңгейдің қауіпті
жағы – жалғыздық, толық жақындасуды талап
ететін байланыстардан қашу.
Жетінші деңгей адамның өмірлік
жолында ересек кезеңде орталық,
центрлік ретінде қарастырылады.
Бұл деңгейдегі тұлғаның басты
жағымды сипаттары ретіндегі
өндіргіштік пен ұрпақтың
жалғасуы шығармашылықта және
нәтижелі еңбек іс-әрекетінде жаңа
ұрпақты тәрбиелеу туралы
қамқорлықта жүзеге асады. Адам
істеген нәрсенің бәріне де «Мен»
деген кішкентай бөлшекті қосады
және сол арқылы тұлғаның баий
түсуіне әкеледі.
Өмірлік жолдың сегізінші деңгейіэго –біртектіліктің жаңа
аяқталған формасының қол жеткізуімен сипатталынады.
Дамудың бұл деңгейінде ақыл-парасаттылық пайда болды.
Өткенге көз жүгірту: «Мен бақыттымын» деуге мүмкіндік
береді. Балалар және шығармашылық жетістіктер өзінің
жалғасы ретінде қабылданады және өлімге деген қорқыныш
жоғалады. Э.Эриксон бұны өлім алдындағы өмірге
қызығушылықтың шетте қалуы деген.
Э. Эриксон жасаған жұмысына баға
бере отырып, периодизацияны тұлға
теориясы ретінде қарастыруға
болмайтындығын түсінген. Оның
айтуынша, бұл тек осындай теорияны
құрастырудың кілті ғана. Э. Эриксон
бойынша кез келген адам, оның
қатынасатын мәдениетіне қарамастан
бұл деңгейлерден өте алады; осының
бәрі адам өмірінің ұзақтығына
байланысты.

Ұқсас жұмыстар
Жеке тұлғаның дамуы туралы теориялар
Фрейд бойынша психосексуалды даму деңгейлері
Назарларыңызға рахмет
Тұлғаны зерттеу әдістері
ТҰЛҒАНЫҢ ҚАЛЫПТАСУЫ МЕН ДАМУЫ
Тұлғаның танымдық іс-әрекетін қарым – қатынас арқылы дамыту
Тұлға теориясы
Тұлға
Оқытудың әдістері
Адам дамуының ерекшеліктері
Пәндер