Ғылымдар энциклопедиясында ойшыл ғалым




Презентация қосу
Әл Фараби туғанына 1150
жыл
Әбу Насыр әл-Фарабидің
өмірбаяны
Фарабидің толық аты-жөні Әбу-
Насыр Мұхаммед Иби Мұхаммед ибн
Ұзлағ ибн Тархан Әл-Фараби. Әл-
Фараби түрік тайпасының дәулетті
бір ортасынан шыққаны бізге мәлім,
бұған дәлел оның толық аты
жөнінде "Тархан" деген атаудың
болуы. Туған жері қазақтың ежелгі
Шығыстың ғұлама ойшылы Әбу
қаласы Отырарды арабтар Барба-
Насыр әл-Фараби 870 жылы бүгінде
Фараб деп атап кеткен, осыдан
Отырар аталатын, Арыс өзенінің барып ол Әбу Насыр әл-Фараби, яғни
Сырға барып құятын сағасындағы Фарабтан шыққан Әбу Насыр
Фараб қаласында дүниеге келді атанған. Сол тұста өмір сүргендердің
(қазіргі Оңтүстік Қазақстан қалдырған жазбаларына қарағанда,

облысындағы Отырар қаласының Отырар қаласы IX ғасырда тарихи
қатынастар мен сауда жолдарының
маңайындағы ортағасырлық қала).
Әбу Насыр бала күнінен ғылымға үйір болып өсті,
оның бақытына қарай сол заманда Отырарда аса
бай кітапхана бар еді. Әл-Фараби парсы, грек
тілдерін үйренеді, осы тілде ғылыми трактаттар
оқиды. Фараб пен Бұқарада бастапқы білім алған
соң әл-Фараби өз білімін жетілдіру мақсатында
Бағдатқа аттанады. Фарабидің дүниетанымының
қалыптасуына Мерв мектебінің ғылыми
дәстүрлері мен философиялық бағдарлары өз
әсерін қалдырды. Бағдадта әл-Фараби ғылым
мен әртүрлі пәндерді оқиды. Білімге деген
құштарлығының арқасында әл-Фараби сол
уақыттағы ғылым мен білімнің ордасы саналған
Дамаск, Халеб, Каир, Шаш, Самарқан, Бұхара,
Мерв, Нишапур, Рей, Хамадан қалаларында да
болып, білімін үнемі жетілдірумен болды. Сол
қалаларда оқыды, еңбек етті. Шығыстың осы
шаһарларында ол өз дәуірінің ең көрнекті
ғалымдарымен, көркем сөз деректерімен
Зерттеуші-ғалымдар əл-Фарабидің балалық, жастық
шақтары туралы мардымды əңгіме айтпайды. Себебі ұлы
ғалымның өмірінің бұл кезеңі туралы мағлұматтар жоқтың
қасы. Сондықтан да зерттеушілер ұлы ойшылдың
өмірбаянын оның елуден асқан шағында Бағдад шаһарына
қоныс аударуынан ғана бастайды. Оның ғылым жолындағы
ізденістері мен ұзақ сапарлары нақ осы кезден басталса
керек.
Əл-Фараби жастайынан түрлі ғылымды оқып үйренді. Оның
ақыл-ойының ұшқырлығы мен білімінің молдығына тəнті
болған талай жан еріксіз таңдай қаққан. Ол араб, парсы,
түрік тілдерін жетік меңгерді.
Ол кезде мұсылман дүниесінің рухани орталығы
Месопотамия болғандықтан, жас Əбу Насырды (Нəсірді)
ата-анасы Таяу жəне Орта шығыс елдеріне сапарға
дайындайды. Бірақ ол Бағдадқа бармас бұрын жолай Шаш
пен Самарқан, Бұхара шаһарларына соғып, білімін
Ол жаратылыстану, философия, астрономия, математика,
медицина, логика, этика, метафизика, жағрафия,
əдебиеттану, тіл білімі, музыка сияқты ғылым салаларынан
164 трактат жазғаны мəлім
Əбу Насыр əл-Фараби өзінің барлық жұмыстарын
адамға арнады. Арабтілді философтар шешкен басты
мəселелер – білім, таным, дүниедегі Ақиқатты іздеу
мəселелері болды.
Тіл білімі. Фараби тіл білімін 7 тарауға бөледі: дербес жəне қарапайым сөздер мен
сөйлемдер туралы; мəнерлеп оқу ережелері; тілдің заңы мен ережелері жайлы ғылым;
дұрыс оқу ережелері; өлең жазу; шайырлық туралы ғылым немесе поэтика. Кейінгінің
өзі ырғақ, ұйқас жəне поэзия болып үшке бөлінеді.
Логика. Фарабидің анықтауы бойынша, логика — ойлаудың заңдары мен ережелері
туралы ғылым. Бұл ғылымның арқасында адам өзінің ойлау əрекетін тəрбиелей алады;
өзінің ойын анықтап айқын, жүйелі түрге келтіреді; ой қорыту, талқылау барысында
логикалық қателер жіберуден аулақ болады.
Математика. Фарабидің энциклопедиясында математика ғылымдарына көп орын
берілген. Ол математиканы үлкен-үлкен жеті тарауға бөлген. Арифметика, яғни, сан
туралы ғылым. Оған практикалық жəне теориялық арифметика деп айрықша мəн берді.
Фарабидің түсіндіруі бойынша, сан объективті ақиқат нəрселердің сезіп-түйсінуге
болатын, яғни «көзбен көріп, қолмен ұстауға» болатын жақтарын елеусіз қалдырып, тек
саналуға, есептеуге тиісті қырларын бейнелейді. Бұл өте дұрыс материалистік түсінік.
Геометрия. Бұл ғылымның мазмұны мен мəнін ғалым төмендегіше тұжырымдайды.
Геометрия екі ғылымды біріктіреді: біріншісі — практикалық геометрия; екіншісі —
теориялық геометрия. Практикалық геометрия сызықтар мен беттерді, ағаш ұстасы,
темірші, тас қалаушы, жер өлшеушілердің ыңғайына лайық ағаш, темір, тас денелердің
бетінде қарастырылады. Теориялық геометрия сызықтардың, жазық фигуралардың,
геометриялық денелердің формасы мен мөлшерін, теңдігі мен теңсіздігін, олардың
Оптика. Фарабидің жіктеуі бойынша, математикаға оптиканы да жатқызған. Бұл
туралы ол былай дейді: «Оптикада геометрия тəріздес форма, шама, рет, тəртіп,
орын, теңдік, теңсіздік, т.б. нəрселерді қарастырады». Оптиканың мəні мен
ақиқаты, анық пен оның алдамшы көрінісінің парқы ажыратылады, қатаң
дəлелдеу жолымен мұның себебі айқындалады, көзбен көруде кездесуі мүмкін
болатын қателердің барлығы ескеріледі, одан құтылуға көмектесетін, яғни
қарастырылып отырған нəрсенің мөлшері, формасы, орны, құрылысы, т.б.
туралы ақиқатқа жеткізілетін əдіс, айлалардың түрлері көрсетіледі.
Астрономия. «Астрономия деген бір атпен екі ғылымды түсінеміз, — дейді ғалым.
Олардың біреуі — жұлдызнама. Бұл ғылым жұлдыздарға қарап болашақта не
болатынын, кейде қазіргі кезде болып жатқан жəне өткенде болған оқиғаларды
болжауға арналған. Екіншісі — математикалық астрономия. Астрономияның осы
бөлігі ғана математикалық ғылымдардың қатарына жатады, ал қабілет —
өнердің бір түрі; ол арқылы не болатынын адам болжамдай алады; мəселен, түс
жору, құстың ұшуы бойынша жорамалдау, бал ашу, т.б. қабілеттер».
Жаратылыстану мен метафизика. Фарабидің анықтауы бойынша, физика, яғни
жаратылыстану,— табиғат туралы, оның негізгі принциптері мен бөліктері
жайлы, табиғи денелерге тəн акциденциялар туралы, табиғи деректер мен
«Фарабидің энциклопедиясы» ХІІ ғасырда арабшадан
латын тіліне екі рет аударылған. Одан кейінгі
ғасырларда бұл еңбек толық немесе үзінді түрінде ескі
еврей, неміс, ағылшын, француз, түркі, т.б. тілдерге
тəржімаланған. Роджер Бэкон, атақты Əбу Əли ибн Сина
(980–1037) жəне басқалар тікелей соның əсерімен
өздерінің көпке мəлім энциклопедиялық еңбектерін
жазған .
Ұлы ғұламаның бұл еңбегінің құндылығы, оны басқа
халықтардың өз қажетіне жаратып, оның еңбек
заңдарына, еңбек адамдарының өз жұмысына
саналылықпен, ұқыптылықпен қарап, өндірісті дамыту,
еңбек өнімін, жеке адамның еңбекке құштарлығын,
ьнта-жігерін арттыру мақсаты көзделгендігінде.
«Ғылымдар энциклопедиясында» ойшыл ғалым
Аристотельден өзіне дейінгі 1300 жылдай уақыт ішінде
өркендеген ғылымдарға талдау жасаған, пəнін
тағайындаған, мазмұнын анықтаған, үйрену жəне үйрету
жолдарын белгілеген. Бұл еңбек Фарабиден кейін де
Əл-Фарабидің шығармашылық мұраларындағы медицина сауалдары
бойынша шығармасы ғалымдарға осы ғылымның теориялық қайнар
көзінің негізгі білімімен жəне оның тарихымен жете таныстығын
көрсетеді. Оның дəрігерлік-философиялық ойлары тек соңғы жылдары
ғана «Адам [тəнінің] мүшелері туралы» жəне «Галеннің Аристотельмен
адам тəніндегі мүшелер жөніндегі оның келіспеушілігі туралы
қарсылығы» трактаттарын орыс тіліне аудару жəне оқып-білуге
байланысты ғалымдардың зерттеу тақырыбына айналды. Осы
еңбектерден басқа əл-Фарабидің медицина мəселесіне арнаған тағы бір
Фарабидің
шығармасыжақсы дəрігер болғаны
— «Жануарлар белгілі.
[денесінің] Оның пікірінше,
мүшелері, дəрігердің медицина
олардың қызметтері
өнеріне жетілуі мынадай
мен потенциясы туралы» нəрселерді білуге байланысты. Біріншіден, адам
ағзаларының ерекшеліктерін білу — медицина мен табиғат зерттеушілерге ауадай
қажет. Екіншіден, саулықтың өлшемін (критерийін), оны дұрыс сақтау жəне
қалпына келтіру үшін қолданылатын шараларды білу керек. Үшіншіден, ол
аурудың түрлерін білумен қатар, оның себептерін, əсіресе, кеселді жоятын
жолдарды білуге, организмдегі аурудың əрекетін бақылауға алуы тиіс.
Төртіншіден, дəрігерге сау жəне сырқат мүшелердің айырмашылықтарын
айқындау, оның басты белгілерін білу, ішкі мүшелерді зерттеу қажет. Бесіншіден,
тамақтану тəртібін, дəрі-дəрмекті (фармакология) қолдану жолын жəне күрделі
Қорыта келе айтарымыз, Ұлы бабамыз — Аристотельдің философиясын
дамыта отырып, өз тарапынан көптеген маңызды ғылыми еңбектер
жазды. Əл-Фараби ғылымының философиялық- логикалық іргетасын
дұрыстап қайта қалап шықты. Ол музыка жайлы күрделі зерттеулер
жүргізді. Фарабидің метафизика, тіл ғылымы, логика, психология,
география, этика, т.б. ғылымдар жайлы жазған еңбектерінің мəні
ерекше зор.
Дүние жүзі мəдениетінің дамуында із қалдырған қайраткерлер осы
заманға дейін адамзат мəдениетінің бірлігін паш етіп келеді. Əл-Фараби
осындай дүниежүзілік тарихи тұлғалардың санатына қосылады. Ол
туған елінің мəдени байлығын, Иранның, Үндістаннің ежелгі дүние
мəдениеттерінің жемістерін бойына дарытты. Дəл сондықтан да ол таяз
ұғымдар мен соқыр сенімдерден жоғары көтеріле білді. Өзінің ойлау
жүйесін сындарлы да икемді ете білді. Əл-Фараби заманындағы өнер-
білімнің ең асылын таңдап ала білді. Өз дəуірінің шынайы
энциклопедиясын жасап берді. Оның терең мағыналы пікір айтпаған,
жете зер салмаған, данышпандық болжам жасамаған бірден-бір саласы
жоқ деуге болады.

Ұқсас жұмыстар
Фарабидің энциклопедиясы
Ғылымдар тізбегі немесе Ғылымдар классификациясы, Алмагеске қосымша кітабы
Әбу Насыр әл-Фараби жайлы
Р. Декарттың ғылыми философиялық методологиясы
Альберт Эйнштейн, нем
Ақберен жүйрік жырау- Қашаған Күржіманұлы
Бастауыш білім беру пәндерін метапәндік тұрғыда оқытудың психологиялық және педагогикалық негіздері
Әлеуметтану ғылымының негізгі тарихи даму кезеңдері
Эйнштейннің арнайы салыстырмалық теориясы
Әбу Насыр Әл - фараби – ұлы ғалым
Пәндер