Ғұн мемлекетінің билеушісі ретінде жария - лады



Б. з. д. III ғасырда Орталық Азияда ғұн (хунну) мемлекеті құрылды. Мөде Ғұн мем- лекетінің іргетасын нығайтқан билеуші бол- ды. Ол бытыраңқы руларды біріктіріп, өзін Ғұн мемлекетінің билеушісі ретінде жария- лады. Ғұндардың жоғарғы билеушiсi қытай деректерінде шаньюй деп аталған.
Мөде шаньюй ғұн мемлекетін б. з. д. 206- 174 жылдары басқарды. Ол қатал тәртіп ор- натып, әскерді қайта жасақтады. Мемлекет- тік аумақты әскери жүйемен оң, сол және орталық қанаттарға бөлді. Оң және сол қанаттарының, ру әскерлерінің басшылары шаньюйдің ұлдарынан немесе туысқанда- рынан тағайындалды.
Ғұн руларын ақсақалдар басқарды. Ақ-
сақалдар жылына бір рет халық жина- лысын өткізіп отырды. Онда жорық, са- лық, жер және т. б. мемлекеттік мәселелер талқыланды. Халық саны өсті. Жол бойына бекеттер салынып, жарлықтарды жеткі- зетін шабармандар жұмысы ұйымдасты- рылды.

Жер туралы аңыз
Ғұндардың көршілері дунхулар ғұндар- дың жерін тартып алуды ойластырады. Осы мақсатпен екі рет елшілерін жіберіп, Мө- денің арғымағы мен әйелін беруді талап етеді. Мөде: «Арғымақ пен әйел - халқым- ның садағасы, алсын», - деп бергізеді. Үшін- ші келгенде малға қолайсыз, бір қарыс жерді беру талабын қояды. Мөде: «Екі талабын орындадым, арғымақ та, әйел де өзімдікі болатын. Жер жақсы болса да, жаман болса да - халықтың игілігі! Халыққа жерді тәңір берген. Жер болса, халық та болады, онда мемлекет құруға болады. Жер - мемле- кетіміздің негізі мен ырысы, оны қалай бе- реміз?» - деп қатты ашуланады. Содан соң дунхуларға қарсы жорық ұйымдастырып, оларды талқандап, жерін иеленді

Ғұндардың әскери құрылымында ша- ньюйден кейінгі жоғары лауазым түмен- басы болды. Түменбасы шаньюйдің ұл- дарынан немесе жақын туысқандарынан тағайындалды. Шаньюй 24 түменбасыны тағайындап, әрқайсысына басқаратын аумақ пен 10 мың әскер бекітті. Түменбасылар өз аумағында мыңбасы, жүзбасы, онбасылар- ды тағайындады. Түменбасыны орнынан алу немесе жазалау шешімін тек қана шаньюй қабылдады
Азаматтар әскери міндеттен бас тартса немесе жауға оқ атпаса, өлім жаза- сына кесілді. Жауынгерлерден әскери жат- тығулармен шұғылдану, жорыққа дайын тұру, қаруларды үнемі өзімен алып жүру та- лап етілді. Жауынгерге шайқаста жауды өл- тірсе, түскен олжа, жауды тұтқынға алса, сол тұтқын құлдыққа берілді.
Ғұндардың әскери өнері мен басқару жүйесі туралы ежелгі қытай деректерінде көп айтылады.
Шаньюй әскеріне «ысқы- ратын жебесі» қай жаққа бағытталса, сол жаққа атуға бұйырды. Мыңдаған ысқырған жебелер жаудың зәресін ұшырып, олардың аттарын үркітті. Жебе ұштары темірден жа- салды. Аса ұшқыр, ауыр сауыт бұзар жебе ұштары да қолданыста болған. Ғұн садақшы- лары аса мергендігімен ерекшеленді


- Іс жүргізу
- Автоматтандыру, Техника
- Алғашқы әскери дайындық
- Астрономия
- Ауыл шаруашылығы
- Банк ісі
- Бизнесті бағалау
- Биология
- Бухгалтерлік іс
- Валеология
- Ветеринария
- География
- Геология, Геофизика, Геодезия
- Дін
- Ет, сүт, шарап өнімдері
- Жалпы тарих
- Жер кадастрі, Жылжымайтын мүлік
- Журналистика
- Информатика
- Кеден ісі
- Маркетинг
- Математика, Геометрия
- Медицина
- Мемлекеттік басқару
- Менеджмент
- Мұнай, Газ
- Мұрағат ісі
- Мәдениеттану
- ОБЖ (Основы безопасности жизнедеятельности)
- Педагогика
- Полиграфия
- Психология
- Салық
- Саясаттану
- Сақтандыру
- Сертификаттау, стандарттау
- Социология, Демография
- Спорт
- Статистика
- Тілтану, Филология
- Тарихи тұлғалар
- Тау-кен ісі
- Транспорт
- Туризм
- Физика
- Философия
- Халықаралық қатынастар
- Химия
- Экология, Қоршаған ортаны қорғау
- Экономика
- Экономикалық география
- Электротехника
- Қазақстан тарихы
- Қаржы
- Құрылыс
- Құқық, Криминалистика
- Әдебиет
- Өнер, музыка
- Өнеркәсіп, Өндіріс
Қазақ тілінде жазылған рефераттар, курстық жұмыстар, дипломдық жұмыстар бойынша біздің қор #1 болып табылады.

Ақпарат
Қосымша
Email: info@stud.kz