ҚАЗАҚ ТІЛІНІҢ МЕМЛЕКЕТТІК ТІЛ




Презентация қосу
Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университеті

ҚАЗАҚ ТІЛІНІҢ
МЕМЛЕКЕТТІК ТІЛ
МӘРТЕБЕСІН АЛУЫ
ЖӘНЕ ОНЫҢ
ҚАЛЫПТАСУ ТАРИХЫ.

Орындаған: Хк
Орындаған: Хк
Тексерген: Жангазиева
Тексерген: Жангазиева Т.
Т.
Жоспар
1. Тілдің пайда болуы, шығу тарихы
2. Тіл, ойлау және сөйлеу
3. Тіл және қоғам
4. Пайдаланылған әдебиеттер тізімі
Тіл — адамзат қоғамының белгілі бір
кезеңінде туып, заңды түрде дамыған
семантикалық жүйе. Оның ең басты
қызметі ақпарат хабарлардың жасалу,
сақталуымен және оларды таратумен
байланысты. Тіл адамды қоршаған
шындық өмір туралы білімді
сақтаумен бірге, жаңа білімді
қабылдайтын, сөйтіп, адамның ойлау
процесін жетілдіріп қамтамасыз ететін
қоғамдық сипаты бар құбылыс. Тіл
адамзат қоғамының негізгі қатысым
(коммуникативтік) құралы. Тілдің
дыбыстық табиғаты оның заттық
көрінісі (материалы) болып табылады.
Адам баласының сана-сезімінің дамуында
дыбысты тілдің пайда болуының маңызы
зор болды.Сөйлеудің пайда болуы
нәтижесінде адам организмі анатомиялык
өзгерістерге түсіп, дыбыс
артикуляциясына қабілеті бар сөйлеу
аппараты жасалды. Осының арқасында
адам жеке дыбыстарды ғана емес, түрлі
дыбыс тіркестерін, тиісті мән-мағынасы
бар сөздерді айта алатьн қабілетке ие
болды. Сөйлеу адам санасының басты
белгісі. Ол бізді жануарлар дүниесінен
ерекшелендіріп тұратын негізгі жан
куаты. Сөйлеу мен сананың пайда болып,
біртіндеп қалыптасуын тек биологиялық
жағдайлардан емес, ең бастысы
қоғамдық-әлеуметтік, тарихи
факторлардан іздестіруіміз қажет. Сана
мен тіл адамзат қоғамының тарихи
дамуының, олардың іс-әрекетпен
айналысуының, еңбек құралдарын жасап,
пайдалана білудің нәтижесі
ТІЛ ҮШ ТҮРЛІ ҚЫЗМЕТ
АТҚАРАДЫ:

Сөйлеудің коммуникативтік қызметі –
тілдік қатынас нәтижесінде адамдар
тілдесіп, бір-бірімен түсініседі;
Сөйлеудің сигнификативтік қызметі –
адамдар бір-бірін белгілер мен таңбалар
арқылы түсінетін болады;
Сөйлеудің экспрессивтік қызметі - әр алуан
хабарлар мен жай-жапсарлардың мәнерлі
сөзбен, құлаққа жағымды үнмен, дауыс
ырғағымен адамның жан дүниесін
тебірентіп, өзгелерге жеткізілу тәсілі.
Тілдің пайда болуы туралы әртүрлі теориялар бар,
олар тілдің қалай шыққанын, қалай пайда
болғанын өзінше дәлелдейді

Биологиялық теориялар Қоғамдық
теориялар
Одағай
теориясы

Еліктеу
Ымдау
теорияла
теориясы
ры

Биологиял
ық
теориялар
Қоғамдық
теориялар

Қоғамдық
Еңбек
келісім
теориясы
теориясы
Адамзат тілінің қазіргі күйінен алдындағы тілдің түрін
«диффузды тіл» деп атайды. Бұл тілдің дыбыстық
ажыратылмайтын кезеңін білдіреді. Бұл тілде сөздер
мен дыбыстардан гөрі мағына білдіруде интонациялар
және ымдаулар маңызды орын алған. Бізді қазір үй
жануарлары немесе кішкене сәбилер (екі-үш айға
дейінгі) қандай да бір жолмен (сол диффузды түрде,
яғни дауыс әуеніне, көзге, қимылдарға қарайды)
«түсінеді». Жалпы тілдің ең бастау көздерін жануарлар
әлемі мен инстинктілерден іздеу үрдісі қазір басты
қағидаларға өзек болуда.
Адамның сөйлеу қабілетін білдіретін жалпы шығу тарихы өте
көне заманға — адамдардың жануарлар дүниесінен бөлініп
шығу заманына барып тірелсе, жеке-дара нақты тілдердің
шығуы мен дамуы жалпы адамзат тілінің шығу, қалыптасу
заманынан әлдеқайда бертінгі дәуірлерде болған. Сондықтан
нақты жеке тілдердің, мысалы, қазақ, орыс, ағылшын
тілдерінің қалыптасу, даму кезеңдерін тарих, лингвистика
ғылымдары тікелей зерттеп, айқындай алатын болса, ал
жалпы адамзат тілінің шығуын, адамдар о баста қалай сөйлеп
үйренгенін айқындау үшін тек тарихи, лингвистикалық
зерттеулердің бір өзі тіптен жеткіліксіз, өйткені тілдің шығу
проблемасы жалпы адамның пайда болуы (антропогенез)
және адамзат коғамының пайда болуы (сопогелез) сияқты
күрделі проблемалармен іштей тығыз байланысты.
ТІЛ, ОЙЛАУ ЖӘНЕ СӨЙЛЕУ
Ой тіл арқылы айтылған мазмұнның негізін
құрайды. Ой арқылы, адам миының сәулелендіруші
әрекеті арқылы тілдік единицалар объективті
дүниенің заттарымен және құбылыстарымен
байланысқа түседі, мұнсыз адамдардың бір-бірімен
тіл арқылы қатынас мүмкін болмаған болар еді.
Белгілі бір тілдің дыбыстық комплекстері
ойлауда сәулеленетін объективті дүниенің
элементерінің сигналдары ретінде қызмет етеді
де, бұл дыбыстық комплекстерде адам
танымының нәтижелері орнығып бекітіледі, ал
осы нәтижелердің өзі ары қарай танып білуге
негіз болады. Сондықтан да тіл ойлаудың қаруы,
инструменті ретінде, ал тіл мен ойлаудың
байланысы бірлік ретінде сипатталады.
Қазақ тіл білімінде З. Ерназарова ауызша ғылыми тілді
жалпы сөйлеу тілінің құрамында қарастыра отырып, ғылыми
сөздің прагматикалық бағытын мынадай түрлерге бөледі:
1) сөйлеуші өз ойын дәлелдеп, жеткізуді мақсат

етеді;

2) сөйлеуші белгілі бір ғылыми бағытты,
тақырыпты жақтап, қолдап сөйлеуді мақсат
етеді;

3) пікірді, ғылыми тұжырымды сынау, қарсы шығу
мақсаты көзделеді,

4) ескерту, ұсыныс айту мақсаты көзделеді.
Тіл – қоғамдық құбылыс. Ол қоғамның
қажеттіліктерінен пайда болған және қоғамда
пайдаланылатын құрал. Бұжан тілдің келесі басты
қызметі шығады. Яғни тіл – адамдар арасындағы
қарым-қатынас құралы. Бұл кең түсінік: тіл арқылы
хабарды жеткізуге (информативтік және
констациялаушы функциясы), немесе хабарды алуға
(сұрау функциясы) болады. Сонымен бірге қозғау
салуға, бұйыруға, өтінуге (аппелятивтік
функциялары) т.б. болады. Бұлардың хабарлы,
сұраулы, бұйрықты және лепті сөйлемдерге сәйкес
келетінін байқауға болады.
Тіл және қоғам мәселелеріне тілдің мәртебелері, қолданылу аясы,
мемлекеттік және ресми тіл, халықаралық қатынас тілі
статустары, тілді дамыту мәселелері де жатады. Қазір әлемде
шамамен 6000-ға жуық тірі тіл бар деп есептеледі. Олардың 70
пайызының жазба тілі жоқ және жойылып кетудің алдында тұр.
«Әлемдік тілдер» деген атауды негізінен БҰҰ-ның ресми жұмыс
тілдеріне қолданылады. Олар қытай, ағылшын, испан, француз
және орыс тілдері. Тілдің таралуын, көлемділігін сол тілде
сөйлейтін адамдардың санымен есептейді: 10 млннан аса адам
сөйлейтін тіл лингвистикалық өлшеммен ірі тіл болып саналады.
Жер бетінде ондай тілдердің саны 100-ге жуық. Қазіргі ана тілі,
қос тілділік (билингвизм), көп тілділік (полиглотизм) мәселелері
де осыған енеді. Тіл халықтың және ұлттың, ұлттық
мемлекеттіліктің басты белгілерінің бірі болып табылады.
Сондықтан, мемлекеттер әрқашан тіл саясатын басты назарда
ұстайды.
Тілдің пайда болуы, дамуы,
әдеби тілдің қалыптасуы,
стильдік тармақталуы туралы
мәселелер де тіл және қоғам
түсінігіне орайласады. Бұл
бағыттағы барлық мәселелермен
тіл білімінің қомақты саласы
болып табылатын
социолингвистика ғылымы
айналысады.
ПАЙДАЛАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР:
Ә.Алдамұратов “Жалпы психология”Алматы 1996ж
С.Бап-баба “Жалпы психология”Алматы 2005ж

Қ.Б.Жарықбаев “Жантану негіздері”1996ж

Хасенов Ә. Тіл біліміне кіріспе. А., 1995.

Аханов К. Тіл білімінің негіздері. А., 1978

Google.com

Yandex.ru

Ұқсас жұмыстар
Қазақстан Республикасының мемлекеттік тіл саясатының басым бағыттары
Пән оқытушысы
Тіл өткір
Қазіргі қазақ әдеби тілі
Тіл мәдениетін жетілдіру
Коммуникативтік кеңістіктегі лингвоэкология пәнінің қарастыратын мәселелері
АУДАРМА СӨЗДІК
Ғалым жазған Қазақ тілі грамматикасының арнаулы фонетика бөлімі - осыған айқын дәлел
Тіл мәдениетінің міндеті
Еуразия тілдері
Пәндер