Семантика және синтагма пәні жоба тақырыбы




Презентация қосу
Семантика және синтагма пәні

жоба тақырыбы:
Қуатты және әлсіз
семантика
Белгілі ағылшын философы және ойшылы У. Куайн
логикалық тұрғыдан семантикалық зерттеулер мен
семантикалық мектептердегі талдаулардың негізінде
семантиканы шартты түрде екіге жіктейді

қуатты
әлсіз (ішкі)
(сыртқы)
Қуатты семантикаға логикалық
семантика, яғни тілдердің мәнін, көріну
түрлерін ғаламның тілдік бейнесін әлем
моделі тұрғысынан түсіндіретін ғылым
жатады. Бұл ғылым өкілдеріне шетел
ойшылдары У.Куайн, Д.Дэвидсон,
С.Крипке, П.Стросон, З.Вендлер, Г.Грайс
т.т. жатқызады.
«Қуатты» семантиканың ең ықпалды мектебі –
амери­кан ойшылы Ричард Монтегю ойларына
негізделген формалды семан­тика. Формалды
семантиканың басты зерттеу нысаны – логикадағы
шын мен жалғандық категорияларының әлем
моделіне қатысты сөйлемдердің мағынасының шын
не жалған тұрғысынан бағалануы. Формалды
семантика шетелде, И.М.Кобозеваның көрсетуінше,
АҚШ, Германия, Нидерланды мемлекеттерінде
орналасқан, ал Ресейде Е.В.Падучева,
Н.Д.Арутюнова, Т.В.Булыгина сияқты зерттеушілер
мен олардың шәкірттерінің еңбектері «қуатты»
семантикаға жатады.
М.А.Кронгауз «қуатты» семантикаға
Дж.Барвайстің еңбектерінде алғаш
зерттелген ситуациялық семантиканы
жатқызады. Бұл ағымда тілдік бірліктердің
мағыналарын тек контекстен ғана емес,
сөйлесу жүріп жатқан ситуацияға (жағдай)
қатысты деп зерттеу жүзеге аса­ды.
«Қуатты» семантикаға қарсы семантика
саласы – жалпы се­мантика деген атқа ие
болды.
М.А.Кронгауз жалпы семантиканың басталуын 1933
жылы американ ғалымы А.Кожибскийдің тұңғыш
еңбегінің шығуынан бастайды және бұған А.Рапопорт,
С.Хаякава, С.Чейз сияқты және т.б. зерттеушілерді
қосады. А.Кожибский ұлы орыс ғалымы
И.П.Павловтың шартты рефлекстері туралы ілімін
дамыта келіп, «қуатты» семантика өкілдері ұсынған
ғаламның тілдік бейнесі сол ғалам бейнесін бұзып,
тіпті, ауыстыратынын байқайды. Оның ойынша, шын
объективтілікке жету үшін қоршаған заттарды тек
саусақпен нұқу қажет, сөйлеуге болмайды, сөзбен
жарыққа шыққан ой жалғандық категориясы не оның
жартысы болады.
Әлсіз семантика тілдік бірліктердің
мағынасын әлем моделін сипаттайтын
категория емес, адам санасындағы ойлар
бірліктерінің мағынасы деп ұғынып, тіл
аумағынан шықпай, қарастырады. Бұл
ағым, негізінен, тілшілердің еңбектерінде
орын алған. Әлсіз семанти­када тілдік
мағыналар – әлем туралы үзіктер емес,
керісінше, олардың адам санасында
бейнелеу әдісі, яғни санадағы бейне. Бұл
семанти­ка бұрыннан семасиология аясында
сөз болған мәселелерді бүгінгі дамыған
ғылым тұрғысынан, сонымен қатар,
әртүрлі ғылымдар тоғысында зерттейді.
Соның бірі – мағынаны ойлаудың бірлігі ретінде
зерттейтін когнитивті семантика.
Семантиканың бұл түрі АҚШ-та Дж.Лакофф,
Ч.Филлмор, М.Джонсон, Р.Лангакер, Л.Талми,
Р.Джекендофф т.т. ғалымдардың еңбектерінен
басталып, басқа мем­лекеттерде өз ізбасарларын
тапты. Мысалы, Ресейде Р.М.Фрумкина,
Е.С.Кубрякова, Е.В.Рахилина, А.Н.Баранов,
И.А.Стернин, З.Д.Попова, т.т. ғалымдардың
мектептерін атауға болады. Когнитивті
семантиканың маңызды сұрақтарына
И.А.Стернин, Н.Ф.Алиференко т.т. ғалымдар
концепт пен мағына, концепт пен сөздің ішкі
формасы, тілдік бейне мен концепт, концепт пен
тілдік сана, сөз және концепт синергетика­сы,
концепт және таным, ойлау т.т. жатқызады.
Когнитивті семантикада мағына жеке
адамның психологиялық аспектісімен бірлесе
зерттеледі. Осыған орай, әлсіз семантикаға
мағынаның тілдік категория ретінде
психологиялық ерекшелігін ашу сияқты
мәселелер енеді. Сол себептен, дәстүрлі
семантиканың біраз сұрақтары
психолингвистика ғылымымен байланыста
қарастырылып, осының негізінде
психосемантика ғылымы пайда бо­лып,
қалыптасуда.
Сөздің тілдік мағынасын, оның ішінде, лексикалық
мағынасын, оның тілдегі көрінуі, актуалдануы,
құбылуы ерекшеліктерін басқа тілдермен
салғастырмалы түрде зерттейтін трансляциялық
семантика түрі де «әлсіз» семантика аясына кіреді.
Лингвистикалық семантика, оның ішінде, тілдегі
лексикалық мағынаны семантикалық теория бой­
ынша, компонентті талдау әдісі арқылы зерттеуді
Дж.Катц, Дж.Фодор, Э.Бендикс, Ю.Найда,
М.Бирвиш, А.Вежбицкая сияқты көрнекті
зерттеушілер бастап, әрі қарай дамытты.
Бұл теорияны Ресейде Мәскеу семантикалық мектебі
атына ие болған семасиологтар Ю.Д.Апресян,
И.А.Мельчук, А.К.Жолковский, Н.Н.Леонтьева т.т.
сықылды ғалымдар дамытып, семантикалық
зерттеулерді «Мән – Мәтін» үлгісі бойынша зерттеуді
және семантикалық тіл бойынша зерттеуді ұсынды.
Айта кету керек, бұл зерттеулер бойынша Ресей
ғалымдары есімдері әлемдік семантикаға аян болды.
Семантиканың шығу, қайнар көздері туралы
пайымдаулар барлық зерттеушілерде деңгейлес болып
келеді.
Н.Ф.Алиференко семантиканың басты
көздерін: «Семантика үш негізге сүйенеді,
ойлау мен сөйлеуден тұратын тілдің үш
бірлестігі мыналар деп көрсетеді: қоршаған
шындық дүние, адам (индивид) миы және тіл.
Осының негізінде тілдің үш құрамдас бірлігі
шығады: (тіл жүйесі – сөйлеу – сөйлеу
қызметі).
Бұдан тілге ауысып шығатын үш шексіздікті
кеңітіп, таратсақ, бірінші, денотаттар тұрады
(шындық болмыстың өкілдері); екінші, адам миы
көріністерінің бөліктері: ойлау, сана, таным;
үшінші, тіл бірліктері (сөздер)», – деп анықтайды.
Міне, осылардан бастау алып, осы мәселелерді
зерттеуге байланы­сты семантика әртүрлі жеке
ғылым салаларына бөлінеді. Осы ғылым
салаларының ішінде тіл мәні – лингвистикалық
семантика ғылымының басты зерттеу нысаны.

Ұқсас жұмыстар
Тіл философиясының теориясы
Сөз құрамы
Вирус және оның түрлері
Тілдік бірліктер және контекст
ТАҢБАЛАР ЖҮЙЕСІ
МЕМЛЕКЕТ ЖӘНЕ ҚҰҚЫҚ ТЕОРИЯСЫ
Оқушыларды бағалау парағы
Тіл білімі және оның салалары
Бисерден гүл тоқу
Шығармашылық жоба
Пәндер