Көркем шығарманың композициясы мен сюжеті




Презентация қосу
Көркем шығарманың
композициясы мен сюжеті
Көркем шығарманың композицияссы мен сюжеті .
Композиция (латынша сomposito-құрастыру, қиыстыру)-
көркем шығарманың құрылысы.
Композиция, сөз жоқ, сюжетпен тығыз байланысты:
сюжет те, композиция да әдеби шығарманың мазмұнын
көркем жинақтап, мазмұнды пішінге көшірудің құралы.
Сюжет-сюжет болу үшін оның барлық кезең-кезеңі түп-
түгел белгілі бір композициялық жүйеге түсіп, бірлік
табуы қажет.
Сюжет композицияның осындай өзара бола тұра
олардың бір-бірінен өзгешелігі де болады.
Екіншіден, композиция сюжеттің өрбу кезеңдерін
жүйеге түсіріп қана қоймайды, сюжеттен тыс нәрселерді
де өзара қиюластырып, белгілі бір арнаға салады.
Шығарма сюжетінің шешімі-оның
идеялық-көркемдік шешімі. Шығармада
қақтығыстар неғұрлым күшті болған
сайын, сюжеттік шешім де соғұрлым
мықты болады.
Сонымен, сюжеттік дамудың жоғарыда
айтылған кезең-кезеңдерін тәртіпке салып,
реттеп, қиыннан қиыстырып тұратын
нәрсе-шығарманың композициясы.
Сюжетті шығармадағы оқиға желісін,
адамдардың арақатынасын, образдар
жүйесін қалыптастыруда сірескен
қағида жоқ. Әр суреткер өз
шығарманың сюжетін өз қалауынша
құрады. Демек; сюжеттің
композициялық бітімі әр шығармада әр
түрлі болуы мүмкін. Қалай болғанда да
кез келген шығармада сюжеттің табиғи
басталу (экспозициясы), байланысы
(заявка), дамуы (ситуация), шарықтауы
(кульминация), шешімі (развязка)
болады.
Сюжет
Сюжет (фр.-зат) - өзара жалғасқан оқиғалардың
тізбегі, біртұтас желісі. Сюжеттің негізі -
өмірлік тартыс, конфликт, кейіпкерлердің
қарым-қатынасындағы қақтығыс. Ол тартыс,
конфликт - әр түрлі адамдардың
көзқарасындағы қарама-қайшылық. Мұндай
кайшылықтар әр түрлі әлеуметтік топтардың
ымырасыз күресі, таласы үстінде қандай айқын
бой көрсетсе, сонымен қатар, баяндалған оқиға,
жағдайларға кейіпкерлердің әр түрлі қарап
бағалауынан да жақсы аңғарылады.
Композиция, сөз жоқ, сюжетпен
тығыз байланысты : сюжет те,
композиция да әдеби шығарманың
мазмұнын көркем жинақтап,
мазмұнды пішінге көшірудің
құралы һәм тәсілі. Оның үстіне,
бұлар да мазмұн мен пішін, не
тақырып пен идея секілді біріне –
бірі көшіп отыратын нәрселер;
мәселен, композициялық бүтіндік,
тұтастық жоқ жерде сюжет те жоқ.
Бірақ сюжет пен композицияның осындай өзара бірліген
түсіне тұра олардың бір – бірінен өзгешелігін де ажырата
білген жөн.
Қандай өзгешелік ?
Біріншіден, сюжет кез келген көркем шығармада бола
бермейді.
Мысалы, мына өлеңді оқып қарайық :
Өзіңдей ұяңсың сен ар – ұяттың
Өзіңдей қиялсың сен табиғаттың.
Өзендей көкірегімде ағып жаттың,
Жалындай көкірегімде жанып жаттың.
Кешкілік серуен құрып, бақта жүріп,
Сыр шерттің ақ жаныңмен ақтарылып:
Нұрымен көздеріңнің қалды сонда,
Жазылып жүрегіме автогрф.
(С. Мауленов).
Шабытты жыр, сұлу сыр!…. Осы өлеңде сюжет бар
ма ?Жоқ, сюжет жоқ. Композиция бар ма ? Бар
Сюжеттің басталуы (латынша
exspositio – дәйектеме) оның кіріспесі
іспетті ; мұнда әдеби қаһармандар
өзара өарым – қатынасқа көшпес
бұрынғы хал – жағдай, тіршілік,
қоғамдық орта, болашақ қақтығыстар
алаңы, оқиғалар орны суреттеледі.
Экспозицияның бір ерекшелігі – ол
шығарманың сюжеттік желісіндегі
өмірлік тартысқа тікелей ықпал
жасамайды, тек мезгіл мен мекенге
мегзеу, дерек, дәйек ретінде ғана
қалады.
Сюжеттік байланыс
Сюжеттік байланыс (орысша
завязка) – адамдар арасындағы
әрекеттің басы ; тартыстың
басталуы іспетті, шығарма
арқауындағы негізгі оқиғаның
әуелгі туындау себебі секілді.
Сюжеттік даму
Сюжеттік даму адамдардың өзара қарым –
қатынасынан, қимыл — әрекетінен туған
түрліше жағдайларда (французша situs),
шиелістерге (латынша intrigart)
байланысты. Шығарманың фабуласы да
бірінен – бірі туатын әр алуан ситуациядан,
интригадан құралады. Бұлар жоқ жерде
сюжеттік даму да, фабулалық оқиға да жоқ.
Ал шебер өрбіп, өріле өрістеп бара жатқан
сюжет оқырманды да қызықтыра тартып,
үйіріп, жетелеп отырады.
Шарықтау шегі
Шарықтау шегі (латынша calmen — шың) –
сюжеттік дамудың ең жоғарғы сатысы ;
адамдар арасындағы қимыл — әрекеттің
мейлінше күшейіп, өрбіп жеткен жері ;
шығармадағы драмалық тартыстың өрістеп
шыққан биігі. Бұл тұста образдар да
айырықша анық танылып, адам мінездері
жан – жақты ашылады. Шығарма сюжетін
күллі кезең – кезеңімен тұтастырып, белгілі
бір бүтіндікке, үндестікке әкеліп тұрған
композицияның аса жауапты тұсы да – осы.
Шешім
Шешім (орысша развяска) – шығарма
сюжетінің де шешуіші кезеңдерінің бірі ;
суреткердің өзі суреттеп отырған өмір
шындығына шығарған “үкімі”; адамдар
арасындағы қарама – қарсы
тайталастардың, күрделі күрестердің бітуі ;
түрліше тағдырлар тартысынан туған
нақты нәтиже ; оқиғаға қатысушылардың
ең ақырғы хал – күйі ; күллі құбылыс –
көріністердің соңғы сахнасы.

Ұқсас жұмыстар
Көркем шығармадағы мазмұн мен пішіннің бірлігі
Әке тапсырмасы
М.Әуезов Абай жолы романы
СЮЖЕТТІК ЭЛЕМЕНТТЕР
Бауыржан Момышұлы өмірі мен шығармашылығы
Шығармада көтерілген мәселенің әлеуметтік рөлі туралы құрылымы сақтап, сыни хабарлама жасау
М.Жұмабаев Батыр Баян поэмасы
"Батыр Баян" поэмасы М.Жұмабаев
М. Әуезов - қазақ драматургиясының негізін қалаушы
Жанр поэтикасы
Пәндер