Қостілде сөйлейтін балалардың ауызша және жазбаша сөйлеу тілі ерекшеліктері




Презентация қосу
Қостілде сөйлейтін балалардың ауызша
және жазбаша сөйлеу тілі ерекшеліктері

Магистрант: Ержанқызы Б.
А. К. Чичанованың пікірінше:"екі тілді бала бір жағынан
көп ақпаратты өңдеуге мәжбүр болғандықтан, үлкен
ақпараттық жүктемелерге ұшырайды, ал екінші жағынан
— бұл үшін қажет кейбір танымдық операциялардың
автоматизмінің төмен деңгейіне ие".
Билингвист балалардағы қателіктер тілдік жүйелердің
бірлескен жұмысының ерекшеліктерімен қатар,
психикалық және сөйлеу дамуының бұзылуымен де
байланысты .
Логопедияда билингвизмі бар балаларды зерттеумен
А. Е.Бабаева, Л. И. Белякова, С. С. Бакшиханова, О. Б.
Иншакова, Е. О. Голикова, С. Б. Файед, Н. А. Шовгун және
басқалар айналысады .
Көптеген екі тілді балаларда жазбаша сөйлеу белгілі бір
қателіктерді қамтиды. Жазу ауызша сөйлеу процесімен тығыз
байланысты. Бастауыш сынып оқушылары әр түрлі нақты жазу
қателерін көрсетеді, мысалы, сөздің дыбыстық құрамындағы
қателіктердің басым болуы, лексикалық және грамматикалық
қателер, таңба қателері. Оларға дауысты дыбыстарды, дауыссыз
дыбыстарды, әріптерді қосу, әріптердің тұрақтылығы, сөздердің
Біріккен емлесі, сөйлем құрылымын бұрмалау, жазудағы дауыссыз
дыбыстардың жұмсақтығын дұрыс белгілемеу, сөздің
морфологиялық құрылымын бұрмалау, флексияларды ауыстыру,
предлогтық құрылымдардың бұзылуы жатады. Көбінесе билингва
балалары дауысты дыбыстарды қолдануда қателіктер жібереді.
Жазуға келген ызың және ысқырықты, дауысты және саңырау,
бірдей элементтерден тұратын, бірақ кеңістікте әр түрлі
орналасқан әріптерді алмастыратын әріптер пайда болады.
Салыстырмалы түрде егжей-тегжейлі сөйлеу аясында
сөздердің көптеген лексикалық мағыналарының дәл емес,
бөлінбеген қолданылуын, кейбір сөздерді білмеуін, олардың
мағыналарын дәл білмеуін байқауға болады. Екі тілді
балалардағы сөздердің өзгеруі кездейсоқ сипатқа ие және
көптеген қателіктерге жол беріледі. Мысалы, білім беру
нысандарының санын, қырылу, ру, келісу кезінде әр түрлі
таптары, қабілетсіздігі пайдалану әр түрлі тәсілдермен
сөзжасам. Көптеген аграмматизмдер бар. Әсіресе қарапайым
предлогтардың дұрыс қолданылмауы байқалады, оларды
балалар тастап, содан кейін ауыстырады
Сонымен бірге, орыс тілін меңгерген балалар үшін, қазақ
тілін қайта меңгеру біршама қиындықтар туғызады, себебі
бұл тілдердің арасында айтарлықтай айырмашылықтар бар.
С.А. Аманжолов әзірлеген қазіргі қазақ кирилл алфавиті 42
әріптен тұрады: орыс алфавитінің 33 әрпі және қазақ тілінің
9 ерекше әрпі: Ә, І, Ң, Ғ, Ү, Ұ, Қ, Ө, Һ. Қазақ тілінде дауысты
дыбыстардың үндестік заңы қолданылады, немесе
сингармонизм-бір немесе бірнеше фонетикалық белгілері
бойынша бір сөз шеңберінде дауысты дыбыстарды
теңестіруден тұратын морфологиялық-фонетикалық
құбылыс. Бұл ережеден тек шығармашылық жағдайда зат
есімдер, сондай-ақ жұрнақтары бар зат есімдер мен
есімдіктер-нікі/-дікі/ - тікі. Орыс тілінде мұндай үлгі жоқ.
Екі тілде дисграфияны тудыратын негізгі және негізгі себеп
баланың ана тіліне бейімділігі мен басқа тілде сөйлеу және жазу
қажеттілігі арасындағы психологиялық қақтығыс болып саналады
деп қорытынды жасауға болады. Билингвизм жағдайында
психологиялық қиындықтар, сөйлеу мен оқуды қалыптастырудың
қиындықтары дисграфияның пайда болуына әсер етеді.
Дисграфияға билингвизм жағдайында пайда болатын және әртүрлі
бұзылулармен сипатталатын экспрессивті сөйлеудің тән белгілері
әкеледі: айтылымның бұзылуы, лексикалық және грамматикалық
дизайнның қалыптаспауы және сөйлеуді түсіну. Екі тілде тілдік
жалпылауды меңгеру қиын. Әр тіл өзінің фонемалық жүйесімен,
грамматикалық жүйенің белгілі бір заңдылықтарымен
сипатталады. Осыған байланысты, ауызша және жазбаша сөйлеуді
меңгеру процесінде бір тілдің тілдік заңдылықтары басқа тілдің
нашар игерілген заңдылықтарына қайшы келеді.
Литература:

Аникина А. Е., Павлова Н. В. Обучение детей с
двуязычием русскому языку // Школьный логопед. 2004.
№ 3. — С. 19–24. Багироков X. З. Билингвизм:
теоретические и прикладные аспекты (на материале
адыгейского и русского языков): Монография Майкоп:
Изд-во АГУ, 2004. — 316 с.

Ұқсас жұмыстар
Сөйлеу туралы жалпы ұғым
Тіл дамыту әдісі
Сөйлеу қабілетінің дамуы
ӘДЕБИ ТІЛГЕ ЖАЛПЫ СИПАТТАМА
Мектеп оқушыларының сөйлеу тіліндегі қателіктерді жою жолдары
СӨЙЛЕУ ТУРАЛЫ ТҮСІНІК
Бастауыш сынып оқушыларының сөйлеу тілі
Мүмкіндігі шектеулі түрлі категориядағы балаларға инклюзивті білім беру жағдайлары
ҚАРЫМ - ҚАТЫНАСТЫҢ КОММУНИКАТИВТІ
Әдеби тіл жайында түсінік
Пәндер