Психикалық үрдістер




Презентация қосу
ҚАЗАҚСТАН РЕСПУБЛИКАСЫ ҒЫЛЫМ ЖӘНЕ ЖОҒАРЫ БІЛІМ МИНИСТРЛІГІ
Қ.ЖҰБАНОВ АТЫНДАҒЫ АҚТӨБЕ ӨҢІРЛІК МЕМЛЕКЕТТІК УНИВЕРСИТЕТІ

Орындаған: Құнанбайқызы
Жансая
Қабылдаған: Изимова Р.
Психикалық үрдістер

Психикалық үрдістер —
жүйеленген және жүйесіз,
ұғынылатын және ұғынылмайтын,
даралық және әлеуметтік
құбылыстардың, үлкен және
шағын топтардың мінез-
құлықтарының жиынтығы.
• Түйсік – адамның және басқа жан иелерінің жан қуатынан туындаған
танымдық сезімі. Түйсік айналадағы нәрселердің сезім мүшелеріне
тікелей әсер етіп, олардың жеке қасиеттерінің санада таңбалануы.
Түйсік заттардың түр-түсін, ыстық-суығын, дәмін, иісін, т.б. сипаттары
мен қасиетін ажырататын дүниетанудың алғашқы сатысы. И.П. Павлов
түйсіктердің пайда болуын жүйкедегі талдағыштардың (анализатор)
жұмысына байланысты түсіндіреді. Талдағыштардың қай-қайсысы
болмасын үш бөліктен тұрады. Біріншісі – сезім мүшесі (рецептор),
екіншісі – миға баратын жүйке талшықтары, үшіншісі – мидағы әр түрлі
жүйке орталықтары. Сыртқы талдағыштардың
рецепторлары экстроцептор, ішкі мүшелердің хал-күйін
білдіретіні интероцептор, ал дене мүшелерінің қозғалысы мен
орналасуын хабарлайтын рецепторларды проприоцептор деп атайды.
Түйсіктің топтары

1. Экстероцептивтік 3. Пропраоцептивтік
түйсіктер – бұл 2. Интотоцептивтік түйсінулер – бұл
түйсіктер түйсіктер – бұл бұлшықетте, сіңіруде
организмнің организмнің ішінде және нерв
сыртында орналасады. системасының ішкі
орналасады. Жататындар: дәм жағында
Жататындар: көру, түйсінуі, ауруды орналасады.
есту, иіс сезу, сипап түйсіну, барлық Жататындар:
сезу. органикалық дірілдеу, тамыр
түйсінулер (шөлдеу, тартылып қалу.
қарны ашуы)
Түйсiктердiң физиологиялық негiзi
Түйсiк - дүние хақындағы бiздiң
барша бiл iмдерiміздiң бастау көзi.
Сезiм
мүшелерiне əсер етушi объектив
заттар мен құбылыстар
тiтiркендiргiштер деп аталады да, ал
олардың əсерiнен сезiм мүшелерiнде
туындайтын құбылыс - тiтiркену деп
қабылданған. Тiтiркенуден, өз
кезегiнде , жүйке тарамдарында қозу
пайда болады. Түйсiк жүйке
жүйесiнiң қандай да тiтіркендiргiшке
жауапты реакциясы ретiнде
туындап , əрқандай
психикалық құбылыс секiлдi
рефлекторлық сипатқа ие.
Қабылдау- заттар мен құбылыстардың өз
қасиеттері және бөлшектері жиынтығымен
қосылып, сезім мүшелеріне тікелей әсер етуі
кезіндегі тұтас түрде бейнеленуі.
Қабылдаудың физиологиялық негiздерi
Қабылдау да түйсiк секiлдi рефлекторлы
процесс. Оның негiзiнде қоршаған орта
заттары мен құбылыста- рының рецепторларға
əсер етуiнен үлкен ми сыңарлары
қабығында пайда болған шартты рефлекстер
мен уақытша жүйке байланыстары жатыр .
Ми қабығы бөлектерiне келiп түскен құрамды
тiтiркендiргiштер күрделi талдаудан өтiп,
бiрiгiп жатады. Қабылдау нысаны талдау
арқылы жалпы ортадан ( фон ) бөлiп алынады,
сонымен бiрге оның барша қасиеттерi бiртұтас
сапалық бейнеге бiрiкт iрiледi.
ЕС – бұл өткен тәжірибемізден қалған іздерді
жадымызда қалдырып, сақтап, кейін бұрын
білгендерімізді жойып алмастан, оларды қайта танып,
жаңғыртатын психикалық функция.

ЕС процестері

Сақтау Тану Жаңғырту
Естің теориялары:
1. Ассоциативтік теория. Дүние заттары
мен құбылыстарының есте
орнығуы мен қайта жаңғыруы
бірінен бірі бөлектенген күйде емес,
өзара байланысты “топталған не
тізбектелген” қалыпта жүреді.Осы
процеске тәуелді мида есте қалдыру мен қайта жаңғыртудың
физиологиялық негізі – уақытша жүйке байланыстары
түзіледі.
2. Нейрондық теория. Есте қалдыру мидың электрлік
белсенділігімен ,
яғни мидағы химиялық не құрылымдық белсенділік қандай
да бір
жолмен ағзадағы электр қуатын арттырады. Бұл үшін
қолайлы ес
іздерін іске қосатын жүйке тізбегі болуы шарт.
Зейін деп – айналадағы объектілердің ішінен керектісін
бөліп алып, соған психикалық әрекетімізді тұрақтата алу.
Адамға тән әрекеттің кез келген түрінде зейін орын
алмаса, оның нәтижелі болуы қиын. Орыс
педагогикасының атасы К. Д. Ушинский (1824-1870)
зейіннің маңызын былайша көрсетеді: ”Зейін адам
санасынан қорытылып өтетін барлық ойды аңғартатын,
адам жанының жалғыз ғана есігі болып табылады,
демек, бұл есікке ілімнің бірде бір сөзі соқпай өте
алмайды, егер де ол соқпай өтсе, онда баланың
санасында ештеңе де қалмайды”
Зейіннің түрлері

Ырықты зейін деп – Ырықсыз зейін деп Үйреншікті зейін.
адамның белгілі
– адам мақсат Үйреншікті зейін
мақсатпен сапалы
түрде қоймай-ақ деп – басында
күш жігер жұмсап, әсер еткен ырықты болып,
керекті объектіге құбылыстарға кейін әркімге
назар аударуын назар табиғи сіңісіп
айтамыз. аударуын айтамыз.
Ырықты зейін тек кеткен іс-
Ырықсыз зейіннің
адамға ғана тән. пайда болуына әрекетке
Зейінді ырықты түрде зейіннің
ұстауға, жұмыс
объективті және
орнының жағдайы, субъективті аударылуы.
жеке адамның факторлар әсер
психологиялық күйі етеді.
әсер етеді.
Зейіннің физиологиялық негізі
Зейіннің физиологиялық тетіктер арқылы қажетті
де мәнді әсерлерді таңдауы белсенді ми қызметінің
және жалпы тәннің сергектігі арасындағы
байланысыдан болады.
Адамның сергектiк деңгейiн оның сырт кейпiн
бақылай танумен бiрге мидағы əлсiз
ток қуатын анықтайтын электроэнцефаллограф
( ЭЭГ ) аппараты арқылы да бiлуге болады .
Əдетте, сергектiк 5 күйде көрiнiс беретiнi
дəлелденген: терең ұйқы, қалғып - мүлгу
жағдайы , сабырлы сергектiк , белсендi сергектiк ,
шектен тыс сергектiк. Тиiмдi зейiн тек
сабырлы жəне белсендi сергектiк жағдайында
болуы мүмкiн, ал басқа кейiп кездерiнде
зейiн сапасы кемiп , кейбiр қызметтерін ғана
орындай алуы ықтимал .
Қиялдың физиологиялық
негіздері
• Қиял бейнелері оң және сол ми
сыңарының жұмысына
байланысты пайда болады. Оң
ми сыңары дүние көріністерін
қарапайым түрге келтіріп,
олардың біртұтастығы мен
үйлесімділігінен, композициялық
бірлестігінен хабар береді,
осыдан адамда әрқилы бейнелер
негізінде эстетикалық сезімдер
өрістейді. Ал сол тараптағы ми
сыңары келіп түскен
ақпараттарды реттеп, оларды
сөзбен өрнектеу қызметін
атқарады, осыдан бейне мен ой
ажырамас бірлікте екенін
байқаймыз.

Ұқсас жұмыстар
Психиканың перцептивті сатысы
Әлемдік психология ғылымындағы негізгі бағыттар
Медициналық психология
Психикалық құбылыстар
Психологияның басқа ғылымдармен байланысы
Түйсік негізгі заңдылықтары
Қиын және ерекше науқастар
Психика және сана
Сана және санасыздық
Психологиядағы ғылыми зерттеу әдістері
Пәндер