Бестемше ойынының бала тәрбиесіндегі орны




Презентация қосу
Бестемше ойынының бала
тәрбиесіндегі орны
Бестемше ойынының тарихы

■Бестемше ойыны қазақ халқының
ақыл-ой ойындарының бірі. Оның
пайда болу мерзімі 4 мың жылдық
мерзімді қамтиды. Бұл ойынға ұқсас
ойындар Қырғызстан, Индонезия,
Вьетнам, Малазия, Марокко және
Түркияда кездеседі. Бестемше туралы
мәліметтер өте аз. Ойын туралы
«Қазақ тілінің түсіндірме» сөздігінде
былай делінеді:
«Тоғызқұмалақ ойынының бірнеше түр
і бар. Оның балаларға арналған қарапа
Бестемшенің тас тақтасы
Диуани Лұғатит ат-
турк
■Тоғызқұмалақ ойындарының тарихы 4
мыңжылдық кезеңді қамтығанымен,
нақты жазба деректерінің болмауы
кесірінен ойынның хронологиялық
кезеңдері бірізді емес. Ауыз әдебиеті
үлгілері мен аңыз-эпсаналарда ғана
тоғызқұмалақ туралы мәліметтер бар,
бестемше туралы жоқ. Ең алғашқы
жазба әдебиет үлгісі ретінде Махмуд
Қашғаридің Диани Луғатит-ат-турк
шығармасын айтуға болады. Шығарма
ХІ ғасырда жазылған. Осы еңбекте
Диуани Лұғатит ат-
турк
ОЙЫН СИПАТЫ

Бестемше ойыны арнайы тақтада екі
адам арасында ойналады. Ойын тақтасы –
2 орда, 10 отау, 50 шардан тұрады. Ойын
басында әр ойыншыға бір орда, бес отау
және 25 шардан тиесілі. Шарлар әр отауға
бес-бестен салынады. Алғашқы жүріс
жасаған ойыншыны – бастаушы, қарымта
жүріс жасаған ойыншыны – қостаушы деп
атайды.
БАСТАПҚЫ ПОЗИЦИЯ
НЕГІЗГІ ЕРЕЖЕЛЕР
І. Жүріс жасау ерекшеліктері
Жүріс ойыншылар тарапынан кезектесіп
жүріледі. Жүрісті кімнің жасайтыны келісімімен
анықталады.
Жүріс жасау үшін өз жағыңыздағы отаулардың
бірінен бар шарды қолға алып, біреуін орнына
қалдырып, солдан оңға қарай бір-бірлеп
таратамыз.
ЖҮРІС ЖАСАУ
ЕРЕЖЕСІ
Тарату сәтінде аттар өз отауларымыздан асып кететін
болса, қарсыластың отауына таратамыз. Егер соңғы
шар қарсыластың тақ санды шары бар отауына түсіп,
ондағы шарды жұп қылса (2, 4, 6, 10, 12), сол
отаудағы шарлар ұтып алынып, өз ордамызға
салынады. Егер соңғы шар қарсыластың отауына
түсіп, ондағы шардың саны тақ болса немесе өз
отауымызға түссе, шар ұтып алынбайды.
Мәселен, бастаушының №4 отауынан бастап таратайық. Сонда осы
отаудағы шарларды таратқанда қарсыластың №3 отауына түсіп, онда
6 шар болады. Сонда төмендегі позиция пайда болады
1. Егер қостаушыда № 4 отаудағы 5 шарын таратса,
онда төмендегі жағдай қалыптасады. Екі
ойыншының ордасында 6 шардан бар.
Бастаушы осы позициядан
кейін, № 5 отаудағы 6 шарды
таратса, төмендегідей позиция
пайда болады. Бұл жай жүріс.
Қостаушы №5 отаудағы 7 шарын
таратса, онда өзінің № 1 отауына
түсіп, 8 болады. Бірақ ешнарсе
ұтып алынбайды.
Отаудағы жалғыз шар көрші
отауға жүргенде орны бос
қалады.
Осы позицияда қостаушы № 5
отаудағы бір шарды жүрсе, орны
бос қалып, қарсыластың
отауынан 2 шар ұтып алады.
ІІІ. “Атсырау” ережесі

Ойын аяқталуға жақындаған сайын әр
ойыншының отауларындағы шарлар таусыла
бастайды. Әр шар ұтып алынған сайын жүріс
мөлшері кеми береді. Сондықтан ойын
соңында қарсыластардың бірінің
отауларында жүріс жасай алмайтын жағдай
да кездеседі.
1.Ойыншылардың бірінің отауларындағы
шарды бірінші таусып алып, жүріссіз қалуы –
атсырау деп аталады.
Мысалы, Бастаушы № 5
отаудағы 1 шарды жүрсе, орны
бос қалады.
Сонда төмендегі
позиция қалыптасады.
Бастаушының шары таусылды, қостаушы
бақылау жүрісін жасап, барлық шарды өз
ордасына салып алады. Мәселен, № 2 отаудағы 2
шардың бірін № 3 отауға жүрді.
Ойынның аяқталуы
Көңіл бөлгендеріңіз үшін
алғыс айтамыз!
Бестемше ойынының
маңызы
■Қазіргі кезде бестемше ойынының шет
елдерде кеңінен таралып, мектеп
бағдарламаларына енуі – ұлттық
ойынның бала тәрбиесінде алатын
маңызына байланысты болып отыр.
Осыған байланысты, осы ой өнерінің
жасөспірім тәрбиесіне беретін қандай
маңызды ерекшеліктері бар, соған
тоқталайық:
Тоғызқұмалақ
ойынының маңызы
■Ойлау жүйесін ■Жоспарлау және
дамыту бас тартуды
■Дербестікке үйрету
үйрету ■Жадыны
■Жеңілісті дұрыс жақсарту және
қабылдауға есте сақтау
үйрету қабілетін дамыту
■Назарды ■Ақпаратпен
шоғырландыру жұмыс істеу
■Уақытты тиімді дағдысы
падйлану ■Қол
Бестемшенің басты
маңызы – ойлау
жүйесін
■ Бестемше ойыны –
дамытады
математикалық есеп ойыны.
Жүрістерді алдын-ала ойлау,
есептеу, қиялдау – оның
негізгі өзегі. Сондықтан
оқушы ойынды үйрену
барысында оның бойында
стратегиялық және жүйелі
ойлау қабілеті қалыптасады.
Бұл кез-келген салада
болашақта керек болады.
Өйткені өмірде де болашақ
істеріңді алдын-ала ойлау –
негізгі мәнге ие.
Қол моторикасының
дамуы
■Бестемше ойынында ұсақ шарларды
ұстау кезінде қолқозғалысы арқылы ми
және жүйке талшықтарына әсер етеді.
Сонымен қатар,ойын барысында қол
қозғалысының жылдамдығы сағатты
басу кезінде ойын тағдырына да әсер
етеді. Қол моторикасын дамыту – өз
саулығыңызды үнемі зияткер ретінде
сезінуге мүмкіндік береді.
Жан-жақты қалыптасу
■Осы жоғарыдағы қабілеттердің
дамуының арқасында болашақта бала
жан-жақты жетілген тұлға боп
қалыптасады. Оқу үлгерімінің артуы,
ақыл-ой белсенділігінің дамуы,
бәсекеге қабілеттілікке бейімделуі,
имидж қалыптасуы барлығы ұлттық
ойынның беретін маңызы болып
табылады.
Насихатталуы
■Бестемше – қазақ халқының
ұлттық ақыл-ой ойыны. Тамыры
тереңнен нәр алған бұл ойын
бүгінгі күні көптеген елдерде
насихатталып отыр. Қазақстан,
Қытай, Ресей, Чехия, Түркия,
Румыния және тағы басқа елдер.
Чехияда зияткерлік ойындар
фестивалі бағдарламасында шілде
айында жыл сайын халықаралық
Бестемше балабақшада
■Нұр-сұлтан қаласының Білім беруді
жаңғырту орталығының қолдауымен
2021 жылдың тамыз айынан бастап 15
мемлекеттік балабақшада бестемше
ойыны вариативті сабақ ретінде
енгізілді. Осы 15 балабақшаның
тәрбиешілеріне “Qazintellect”
зияткерлік ойындар орталығы
мамандары шеберлік семинарын өткізді.
Сондай-ақ арнайы балабақша
шәкірттеріне арналған әдістемелік
құрал дайындалды. Бұл сабақ аптасына
екі күн таңғы уақыттарда 30 минуттан
Бестемше балабақшада
■Нұр-сұлтан қаласының № 61
балабақшасы негізгі орталық ретінде
танылып, көптеген семинарлар мен
танымдық шаралар өткізді. Атап
айтқанда, балабақша жасөспірімдері
арасында қалалық жарыс,
балабақшаның ата-аналары мен
тұлектері арасында “Зияткер отбасы”
жарысы. Яғни ата-әже мен немересі
немесе әке-анасы мен ұл-қызының бірі
команда ретінде сайысқа түсті. Бұл
отбасы ішінде зияткерлік ойынның
Бестемше №5
балабақшада
■ Бестемше ойыны Нұр-Сұлтан
қаласындағы №5 балақшада
қарқынды түрде дамытылып
отыр. Бұл бақша Step by Step
бағдарламасымен жұмыс
істеуімен қатар, зияткерлік
ойындардан арнайы кабинет
жасақтап, бестемшенің
алаңдағы түрін ойлап тапты.
Алаңдағы Бестемше
■Бестемше ойынын арнайы алаңда ойнау
арқылы жұртшылықты қызықтырып,
ойынның маңызын арттыра түсуге
әбден болады. Оның үстіне балалар
қимылдау арқылы денені ширату мен
шынықтыру әрекеттерін қатар
атқарады. Мұндай алаңдағы бестемшені
рөлдік ойынды жаттығу мен жарыстар
алдында ойнаған тиімді: ойыншыларды
ойынға жұмылдырып, олардың денесін
дайындауға, жүйкесін сергітуге көмегі
мол.
Бестемшенің көрнекі
тақтасы
Ұлттық нақыш
Қорытынды
■Бестемше ойыны жасөспірімдердің мінез-
құлқын, сана-сезімін әлеуметтік жағынан
тәрбиелеп, тәртіпті тиянақтауға, ойлау
жүйесін шыңдауға көмектеседі.
■Бұл ойын ойнаушы талғамайды: бала да,
жас та, кәрі де, ойнай береді. Бестемше
ойындарын 5 жастағы баладан бастап егде
жастағы адамдар арасында ой спортының
дағдысын қалыптастыруға болады. Балғын
ойыншыларға ұлттық зияткерлік ойынның
тарихы бойында түзілген ақпараттарды
таныстыру оларды ойынға қызықтыра және
мүдделі ете түседі.

Ұқсас жұмыстар
Қыз балаларға өнегелі тәрбие беру
Қария сөзі - тәрбие көзі
Ана тәрбиесі
Қазақ Ұлттық Қыздар Педагогикалық университеті
Қазақ халық әдебиеті
Бала тәрбиесіндегі халықтық ұстанымдар,қанатты сөздер
Бала тәрбиесіндегі халықтық ұстанымдар .(Отбасындағы бала тәрбиесі)
ҚАЛА МЕН АУЫЛДАҒЫ ОТБАСЫНЫҢ ӘЛЕУМЕТТІК
Бала тәрбиесіндегі Отбасы рөлі
Бала тәрбиесіндегі халықтық ұстанымдар:бала тәрбиесінде нақыл, қанатты,шешендік сөздер қолдану;халық педагогикасындағы тәрбиенің түрлері
Пәндер