ОҚЫТУ ПРОЦЕСІ



Дәріс №6. Өндірістік оқыту - кәсіби дайындық мәселесі ретінде
М. С. Төлеубаева
әл. ғ. м., әлеуметтік гуманитарлық ғылымдар кафедрасының оқытушысы

Қарастырылатын сұрақтар:
Қызметкерді оқыту және дамыту ұғымдарына түсінік
Қызметкерді оқыту түрлері
Қызметкерлерді оқыту және дамыту функциясын басқарудың типтік мәселелері

21 ғасырдың негізгі дағдылары:
Зейін мен шоғырлануды басқару;
Эмоционалды сауаттылық;
Цифрлық сауаттылық;
Шығармашылық, креативтілік;
Экологиялық ойлау;
Мәдениетаралық толеранттылық;
(Өздігінен) білім алу мүмкіндігі.

Ескі дағдылар үлгісі
Қатты дағдылар
(Hard skills)
Жұмсақ дағдылар
(Soft skills)

Жаңа дағдылар үлгісі
Контекстік /
Мамандандырылған дағдылар
Кросс-контекстік дағдылар
Экзистенциалды
дағдылар

Оқыту немесе дамыту
Оқыту - тәжірибелі тұлғалар - педагогтардың, шеберлердің, тәлімгерлердің басшылығымен білімді, іскерлікті және дағдыларды меңгерудің мақсатты, жоспарлы және жүйелі түрде жүзеге асырылатын білім алудың негізгі жолы.
Даму - бұл бұрын қол жеткізілмеген нәтижеге жету процесі. Бұл объектінің өзін - өзі қозғалысын білдіреді.
Қызметкерді оқыту - бұл компанияның даму мақсаттарына сүйене отырып, қызметкерлердің кәсіби білімдерін, іскерліктері мен дағдыларын дамыту.
Кәсіби дамыту - қызметкерді жаңа өндірістік функцияларды орындауға дайындау процесі, лауазымда ілгерілету мақсатында оның кәсіби құзыреттілігін кеңейту.

Персоналды дамыту - бұл ұйымның мақсаттары мен даму стратегиясына сәйкес келетін қызметкерлерді оқыту мақсатында қызметкерлердің білімі мен дағдыларын арттыру үшін персоналды басқару қызметі жүзеге асыратын мақсатты іс-шаралар.
Барлық қызметкерлерге даму мүмкіндіктері берілуі керек, өйткені жұмыс тиімділігі жоғарылап қана қоймайды, сонымен қатар ұйымдағы климат өзгереді, ал даму мүмкіндіктерінің болмауы кадрлардың ауысуының артуына әкеледі.
Оқыту - бұл біз өмір сүріп жатқан ортаға бейімделуге көмектесетін білім, түсінік, дағдылар мен құндылықтарды игерудің күрделі процесі.
Кадрларды даярлау - тәжірибелі мұғалімдердің, тәлімгерлердің, мамандардың, басшылардың және т. б жетекшілердің жетекшілігімен білім, дағды, дағды мен қарым-қатынас әдістерін меңгерудің мақсатты түрде ұйымдастырылған, жүйелі және жүйелі жүзеге асырылатын процесі.

Өзгерістер ауқымды және жылдам жүреді, ал даму - жұмыс орындары жоғалып бара жатқан дәуірде жұмысқа орналасу мүмкіндіктерін сақтау үшін алға жылжу тәсілі. Оқуды үйрену - өмірлік маңызды дағды "(Honey, 1998) .
Қызметкер
Жаңа мансаптық мүмкіндіктер
Жұмыс орнындағы жаңа талаптар
Ұйым
Жаhандану
Білімге негізделген экономика
VUCA-әлем (Volatility Uncertainty Complexity Ambiguity world) - бұл тұрақсыздық, белгісіздік, күрделілік және біркелкі болмысқа негізделген қазіргі заманғы әлемнің тұжырымдамасы.

!!! Біліктілік деңгейі, кәсіби мінез-құлық этикасы, қызметкерлердің құзыреттілігі - табыс факторлары, компанияның бәсекелестік артықшылықтары. Оқытудың кез келген түрі қызметкерлердің өздері оқығысы келсе ғана қалаған нәтижесін береді. Қызметкерлердің оқытуға қажеттілігін айқындау кезінде қызметкерлердің жаңалықтарға дайындығын және олардың ықтимал қарсылық деңгейін ескеру қажет.

Әлемнің жетекші компаниялары қызметкерлерді оқытуға жалақы қорының 2-ден 10%-ға дейін қомақты қаражат жұмсайды.
«Дженерал Моторз» сияқты компания үшін бұл сома жылына миллиард АҚШ долларын құрайды.
Егер компанияда оқыту жүйесі қойылса - бұл дамушы ұйымның белгісі.

Маған айтыңыз - мен ұмытып кетемін, көрсетіңіз - есімде қалады, маған өзімнің жасауыма мүмкіндік беріңіз - мен түсінемін.
Конфуций

Қызметкерді оқыту түрлері
Кадрларды даярлау - арнаулы білімнің, іскерліктің, дағдылардың жиынтығын және қарым-қатынас тәсілдерін меңгерген адам қызметінің барлық салалары үшін жоспарлы және ұйымдасқан оқыту және білікті кадрлар шығару.
Кадрлардың біліктілігін арттыру - мамандыққа қойылатын талаптардың өсуіне немесе лауазымын арттыруға байланысты білімін, іскерлігін, дағдысы мен қарым-қатынас тәсілдерін жетілдіру мақсатында кадрларды оқыту.
Кадрларды қайта даярлау - жаңа мамандықты меңгеруге немесе еңбек мазмұны мен нәтижелеріне қойылатын өзгерген талаптарға байланысты жаңа білімді, іскерлікті, дағдылар мен қарым-қатынас тәсілдерін меңгеру мақсатында кадрларды оқыту.

Оқыту процесінің ұйымдастырушылық дайындығының мазмұны:
оқытудың жиынтық жоспары - кестесін қалыптастыру. Оқытудың негізгі нысандарын (базалық оқыту, біліктілікті арттыру, кәсіптік даярлау) көздеуі тиіс;
оқыту мерзімдері;
бағдарламаға қойылатын талаптар;
оның мамандануы;
жіберілетіндердің даярлық деңгейі;
сағаттағы көлемі;
қажетті қаржы ресурстарын бөлу;
оқу орнын нақтылау және тиісті шарттар жасасу;
қызметкерлерді оқуға жіберу.

Қызметкерді оқытудың мынадай мақсаттарын атап өтуге болады:
біліктілікті арттыру - қосымша білім мен дағдылар алу;
кадр резервін қамтамасыз ету - болашақ басшыларды даярлау;
- оқыту процесінде еңбекті ұйымдастыруды ынталандыратын қағидаттарды пайдалану дағдыларын қалыптастыру;
- қызметкерлердің инновациялық әлеуетін кеңейту;
- қызметкерлердің әртүрлі жұмыс орындарында өзара тәжірибе алмасуын қамтамасыз ету;
- қызметкерлерді өз ұйымдарымен сәйкестендіруді арттыруды қамтамасыз ету.


Сапалық (нені үйрету керек, қандай дағдыларды дамыту керек) және сандық (әр түрлі санаттағы жұмысшылардың саны қандай) оқыту қажеттілігін келесі негізде анықтауға болады:
16
қызметкерлер туралы мәліметтер (жұмыс өтілі, кәсіби тәжірибесі, базалық және қосымша білімі) ;
персоналды аттестаттау нәтижелері;
компанияның ұзақ мерзімді және қысқа мерзімді жоспарларын талдау;
қызметкерлердің жұмысын бақылау;
бөлімше басшыларынан қызметкерді оқытуға өтінімдер.

Сыртқы оқыту оқу орындарының ұзақ мерзімді академиялық бағдарламалары (арнаулы орта білім беру, бакалавриат, мамандар, магистратура, МВА) бойынша оқыту немесе оқу орталықтарының арнайы көп деңгейлі бағдарламалары (қайта даярлау, біліктілікті арттыру курстары, тренингтер, семинарлар және т. б. ) бойынша оқыту болып табылады.
Ішкі оқыту компания аумағында осы мақсаттар үшін арнайы бөлінген үй-жайларда немесе жалға алынған алаңдарда жүргізіледі.

Қызметкерді оқыту әдістері - бұл білім алушылардың білімдерін, іскерліктерін, дағдыларын меңгеруге қол жеткізілетін тәсілдер.
Оқыту әдістері:
а) пассивті және белсенді;
б) жеке және топтық;
в) өндірістен қол үзіп және өндірістен қол үзбей.

Негізгі оқыту әдістерінің классификациясы
атауы
Дәстүрлі (пассивті) әдістер
Белсенді оқыту әдістері
Жұмыс орнында оқыту әдістері:
Бейнебаянмен оқыту (видео обучение)
тәлімгерлік
ішкі тағылымдамалар
ішкі тренингтер
жұмыс айналымы
коучинг
Бүршіктену (budding)
Көлеңкелеу (shadowing)
іссапарға жіберу (secondment)
Себет - әдіс (баскет - метод)
Жұмыстан тыс оқыту:
лекциялар мен семинарлар
танымдық сапарлар
конференциялар
модульдік оқыту
электрондық оқыту
тренингтер
топтық талқылау, дискуссия
іскерлік ойындар
рөлдік ойындар
мінез-құлықты модельдеу
практикалық жағдайларды талдау

Жұмыс орнында оқытудың неғұрлым кең таралған әдістері:
- Тәлімгерлік,
- Күрделi тапсырмалар әдiсi,
- Жұмыс орнын ауыстыру,
- Тәжірибе алуға бағытталған,
- Өндірістік нұсқаулық,
- Жауапкершілікті беру әдісі және басқа да әдістер.

Жұмыс орнынан тыс оқытудың негізгі әдістеріне мыналар жатады:
Дәріс оқу,
Іскерлік ойындар өткізу,
Нақты өндірістік жағдайларды талдау,
Конференциялар мен семинарлар өткізу,
Тәжірибе алмасу топтарын қалыптастыру,
Сапа үйірмелерін құру және басқа әдістер.

Пассивті (дәстүрлі) әдістер:
- Дәрістер,
- Семинарлар,
- Оқу бейнефильмдері және басқалар.
Бұл әдістер білімді беру және бекіту кезінде басым болып табылады.
Дәстүрлі әдістер бүгінде де басым болғанына қарамастан, олардың бірқатар кемшіліктері де бар: білімнің әртүрлі деңгейін ескеруге мүмкіндік бермейді, материалды меңгеру дәрежесін көрсететін кері байланысты көздемейді.

Оқытудың белсенді әдістері кезінде тыңдаушыларға берілетін білімнің, дағдылар мен іскерліктің нақты практикалық негізіне көп көңіл бөлінеді. Қазіргі уақытта:
- Тренингтер,
- Бағдарламаланған оқыту,
- Топтық талқылаулар,
- Іскерлік және рөлдік ойындар және басқалар өте кең таралған.

1. Оқу қажеттіліктерін анықтау
ОҚЫТУ ПРОЦЕСІ
2. Оқытудың мақсаттары мен міндеттерін анықтау
3. Қызметкерлердің оқуға дайындығын тексеру
4. Контентті, әдістерді қоса алғанда, оқу бағдарламасын әзірлеу
5. Оқытуды ұйымдастыру және өткізу
6. Оқытудың тиімділігін бағалау

кадрларды даярлау жүйесін құру процесі

Ұйымда қызметкерлерді оқытуға кім жауапты?
HR?
Қызметкер?
Басшы (тікелей немесе бірінші басшы) ?

Оқыту процесінде жауапкершілік қалай бөлінеді?
Құрылымдық бөлімшелердің басшылары:
бейімделу кезеңінде жаңа қызметкерлерге мақсаттар мен міндеттер қоюды, бейімделу қорытындыларын шығаруды;
құрылымдық бөлімше шеңберінде қызметкерлерді оқыту және дамыту қажеттілігін айқындау;
қызметкерлердің мәдени іс-шараларға және ойын-сауық сипатындағы экскурсияларға баруға оқытудың бағыттылығын болдырмайтын сапалы білім, іскерлік пен дағдылар алуға бағытталған оқыту іс-шараларын таңдау;
қызметкерлерді оқытудың және дамытудың бекітілген күнтізбелік жоспарына сәйкес қызметкерлердің оқыту іс-шараларына қатысуын қамтамасыз ету;
қызметкерлердің кәсіби дамуын жыл сайынғы бағалау процесінде қызметкерлердің оқыту іс-шаралары барысында алған білімдері мен іскерліктерін практикада қолдануын бағалауды;
қызметкерлерді оқыту және дамыту туралы объективті кері байланыс ұсыну;
жоспардан тыс оқытуға өтінімдерді келісу.

Оқыту процесінде жауапкершілік қалай бөлінеді?
HR:
бейімдеу курсын дайындау және өткізу;
оқытуға корпоративтік қажеттілікті қалыптастыру;
қызметкерлерді оқытудағы жеке қажеттіліктерді талдау;
оқыту мен дамытудың күнтізбелік жоспарының іске асырылу мониторингі;
оқытудың міндетті бағдарламаларын әзірлеуді;
бюджетті жоспарлау және атқару;
оқыту іс-шараларын жеткізушілерді талдау және таңдау;
оқыту іс-шаралары материалдарының қолжетімділігін қамтамасыз ету;
өткізілген оқыту іс-шараларының тиімділігіне талдау жүргізу.

Қызметкерді бағалау және дамыту
Қызметкерлердің дағдылары мен білімінің даму деңгейін анықтау
Қызметкерлерді дамыту бағыттарын анықтау
Кадрлық шешімдер қабылдау үшін қызметкерлердің әлеуетін анықтау
Жеке даму жоспарын әзірлеу және оның орындалуын бақылау
мақсаты жауапты
Басшы
Басшы
Басшы
Қызметкер және басшы
Тағы қандай қызметкердің жауапкершілігі бар?

Оқытуға қажеттілікті айқындау
Ұйымның қажеттілігін талдау
Қызметкерлердің мансаптық күтулерін және әлеуетін бағалау
Оқытуға қажеттілік
Міндеттерді бағалау

Негізгі тұжырымдамалар мен тәсілдер
Өзін-өзі үйренетін ұйым - «адамдар өз нәтижелерін жасау мүмкіндіктерін үнемі кеңейтетін, шын мәнінде олар ұмтылатын, адамдар бірге оқуға үйренетін жаңа кең ауқымды ойлау тәсілдері дамитын орын» (Питер Сенге, 1990)
Өзін-өзі басқаратын оқыту - сіз қандай және/немесе болғыңыз келетін жеке тұлғаның қандай да бір сапасын мақсатты түрде дамыту немесе нығайту (Р. Боякис, 1982)
Іс-әрекетке үйрету - " күмәннің пайда болуы даналықтың пайда болуын тездетеді. Білім тек әрекеттің нәтижесі болуы мүмкін "(Reg Revance, 1940)
Белсенді оқыту: 70: 20: 10 - мұнда қызметкерлерді оқыту мен дамытудың 70% - ы жұмыс орнында күрделі міндеттерді шешу, жобаларға қатысу, ротациялау, делегациялау арқылы іске асырылады / қызметкерлерді оқыту мен дамытудың 20% - ы басшы мен әріптестердің кері байланысы, коучинг, тәлімгерлік, кәсіптік желілер арқылы іске асырылады / оқыту мен дамытудың 10% - ы қызметкерлер e-learning, семинарларға, конференцияларға, тренингтерге, дәрістерге, іскерлік ойындарға және т. б. қатысу арқылы жаңа білім, дағдыларды алу және мінез-құлық құзыреттерін жетілдіру үшін іске асырылады.

Компания қызметкерлері - өздерінің өмірлік және кәсіби тәжірибесі бар ересектер.
Оларды оқыту әдістерін таңдау кезінде олардың психологиясы мен психофизиологиясының ерекшеліктерін ескеру қажет:
ересек адамның есте сақтау қабілеті орта есеппен жас жылдарға қарағанда аз;
назар аз шоғырланған, шаршау тезірек жүреді
бірақ жетілген жаста дамыған ойлау дағдылары қалыптасқан.
- Іс жүргізу
- Автоматтандыру, Техника
- Алғашқы әскери дайындық
- Астрономия
- Ауыл шаруашылығы
- Банк ісі
- Бизнесті бағалау
- Биология
- Бухгалтерлік іс
- Валеология
- Ветеринария
- География
- Геология, Геофизика, Геодезия
- Дін
- Ет, сүт, шарап өнімдері
- Жалпы тарих
- Жер кадастрі, Жылжымайтын мүлік
- Журналистика
- Информатика
- Кеден ісі
- Маркетинг
- Математика, Геометрия
- Медицина
- Мемлекеттік басқару
- Менеджмент
- Мұнай, Газ
- Мұрағат ісі
- Мәдениеттану
- ОБЖ (Основы безопасности жизнедеятельности)
- Педагогика
- Полиграфия
- Психология
- Салық
- Саясаттану
- Сақтандыру
- Сертификаттау, стандарттау
- Социология, Демография
- Спорт
- Статистика
- Тілтану, Филология
- Тарихи тұлғалар
- Тау-кен ісі
- Транспорт
- Туризм
- Физика
- Философия
- Халықаралық қатынастар
- Химия
- Экология, Қоршаған ортаны қорғау
- Экономика
- Экономикалық география
- Электротехника
- Қазақстан тарихы
- Қаржы
- Құрылыс
- Құқық, Криминалистика
- Әдебиет
- Өнер, музыка
- Өнеркәсіп, Өндіріс
Қазақ тілінде жазылған рефераттар, курстық жұмыстар, дипломдық жұмыстар бойынша біздің қор #1 болып табылады.

Ақпарат
Қосымша
Email: info@stud.kz