Сабақ жоспары :: Қазақ әдебиеті

Файл қосу

Қожа Ахмет Йасауи Диуани хикмет

Қазақ тілі мен әдебиет пәні мұғалімі
Ибрагим Бегімхан Керімханұлы
Қазақ әдебиеті, 9-сынып
Тақырыбы: Қожа Ахмет Йасауи «Диуани хикмет»
Балалар, төмендегі бос орындарға жауап жазыңдар.
(асты сызылған курсив сөздердердің орнында оқушы дәптерінде бос орын
қалдырылады)
|Оң жақ |І кезең. Мұғалім алғашқы 5-7 минутта: а) ұйымдастыру сәтін |
|бағандағы |өткізеді; б) өткен тақырып бойынша берілген деңгейлік |
|тапсырмалард|тапсырмаларды үйде аяқтап орындап келу дәрежесі тексеріледі; |
|ы |в) төмендегі «Көпір» тапсырмаларын тексереді (алдымен жеке |
|құрастырушы |тексеріп шығады, сосын фрондалды тексереді). |
|мұғалімдерді| |
|ң есіне: | |
|«Көпір» |1. Ежелгі дәуір әдебиеті қай кезеңдерді қамтиды? |
|тапсырмалары|Ж: VІ-ХV ғасырлардағы әдебиет қамтылады. |
|өткен |2. Ежелгі дәуір әдебиеті құндылықтарына, ескерткіштеріне |
|тақырыптар |жататын шығармаларды ата ? |
|бойынша жаңа|Ж: Орхон ескерткіштері: «Алып ер Тоңға» дастаны, «Атилла» |
|сабақты |дастаны, «Оғыз қаған» дастаны, Күлтегін жырлары, «Қорқыт |
|меңгеруге |ата» кітабы, сондай-ақ Мұхамед Хорезми, Әбу Райхан |
|негіз |әл-Бируни, Махмуд Қашқари, Ахмет Йасауи, Сүлеймен |
|болатын |Бақырғани, Жүсіп Баласағұн еңбектері мен қыпшақ тілінде |
|қайталау |жазылған «Кодекс куманикус», «Махабатнама», «Жүсіп пен |
|тапсырмалары|Зылиха», «Гүлстан», «Домбауыл» т.б. қиссалар, дастандар, |
| |шежірелер жатады. |
| |3. Не себепті ежелгі дәуір әдебиетін түркі халықтарына да, |
| |қазақ халқына ортақ дейміз? |
| |Ж: Себебі түркі халықтарының арғы тегі осы түркі тайпаларынан|
| |тараған, сондықтан ол құндылық барлығымызға ортақ болып |
| |есептеледі. |
| |4. Ежелгі дәуір әдебиетінде сопылық ілімді ұстанған кім? |
| |Ж: Қожа Ахмет Йасауи |
|ІІ кезең (топтық жұмыс) жаңа сабақты топтық жұмыс барысында оқушылардың өз|
|бетімен меңгеруіне жағдай жасау: а) оқушылар төмендегі «Білу», |
|«Түсіну», «Талдау», «Жинақтау» тәсілдеріне сәйкес тапсырмаларын өздері |
|толтырады (10 минут); ә) жауаптарын мұғаліммен бірге талдайды (10 |
|минут). Нәтижесі ауызша марапатталады. |
| | Бос орындарға қажетті |
|1-қадам: |сөздерді жаз: |
|теория |Қожа Ахмет Йасауи ХІ-ХІІ ғасырда өмір сүрген, мұсылман |
|бойынша |дінінің атақты қайраткері, философ, ғұлама ғалым, ақын. Ол |
|«Білу» үшін |Оңтүстік Қазақстан облысындағы Түркістан (Йасы )қаласының |
|тақырып |маңындағы Сайрам (Исхиджап) қаласында дүниеге келген. Жеті |
|мазмұнынан |жасынан Арыстан бабтың шәкірті болып, он жасынан он жетіге |
|кім? Не? |дейін мұсылман ілімін оқып, жетік меңгереді. 1110 жылы жиырма|
|кімнің? |жеті жасында Бұқар қаласына оқуға аттанады. Мектеп жетекшісі |
|кімге? |Хамаданиді өзіне пірім деп таниды. Осы мектептен мұсылман |
|кімді? |ілімінің сатыларын меңгереді, отыз алты жасында (сопылық – |
|кімде? |мұсылман дінінің «суфизм» деп аталатын ағымы) оқуын аяқтайды.|
|кімнен?кімме|Йасауи өзінің сопылық ілімін түркі тілінде жүргізді. «Алла |
|н? Қандай? |тағалла араб тілін белгілеген деген» пікірге қарсы шығып, |
|Қай? Қашан? |адам Алламен қай тілде де сөйлессе де адал көңілден, ақ |
|Не істеді?|ниеттен шыққан сөз өзінің мұсылмандық мәнін жоймайды деген |
|сияқты |пікір айтқан. А.Йасауи сопылық-философиялық дүниетанымдарын |
|сұрақтарға |өзінің «Диуани хикмет» (Даналық кітабы) еңбегінде жариялаған.|
|жауап |Бұл еңбек түркі тілді халықтардың ХІІ ғасырда дүниеге келген |
|беретін |әдеби ескерткіштердің бірі саналады, сонымен бірге ол қазақ |
|толық |әдебиетінің де нұсқасы болып табылады. Өйткені «Диуани |
|ақпарат |хикмет» - түркі халықтарының оғыз-қыпшақ тілінде өмірге |
|іріктелінуі |келген әдеби туынды. Йасауи бұл қолжазбаны 63-73 жас |
|керек.. |аралығында жазған, өз ойларын өлең түрінде бір жүйеге |
| |түсірген. Барлығы-149 хикмет жыр. |
|2-қадам: |Себебін анықта: |
|теорияны |1. Ахмет Йасауи неліктен 63 жасында қылуетке түсті? |
|«Түсіну» |Ж: Ол –жарық дүниеден қол үзіп, жер астында жеке-дара өмір |
|үшін неге? |сүру арқылы бұл дүниенің күнәларынан бойын аулақ ұстау, |
|неліктен? |тазалану, осы арқылы Алла тағалаға жақындау, шын берілу жолын|
|себебі? не |көрсету. |
|үшін? |2. Адам өмірінің мәні мен мұраты неліктен білім мен |
|Дәлелде, |махаббатта деп айтты? |
|түсіндір |Ж:Адам өмірде бір нәрсеге шексіз берілу арқылы яғни |
|сұрақтары |махаббатпен істегенде ғана жетуге болатынын айтады, яғни |
|оқушының |білімге деген шексіз берілу мен махаббат болмаса ешнәрсеге |
|жоғарыда |қол жеткізе алмайтыны туралы айтқан. |
|берген |3. «Өлмек бұрын жан түзетудің дертін таптым» деп нені айтты?|
|жауаптарына |Ж: Бұл сөзі арқылы өзінің артына қалдырған мұрасы «Даналық |
|қойылады |кітабы» туралы айтқан. |
|(оларды |1. «Даналық кітабы» қай тілде жазылған және қай ғасырдың |
|тереңдету |жәдігері? |
|үшін) |Орта Азия мен Қапшақ даласының түркілеріне түсінікті болсын |
| |деп Шағатай (қыпшақ) тілінде жазылған. XII ғасырдын бері |
| |сақталған әдеби жәдігер. |
| |4. «Диуани хикметті» зерттеген ғалым кім және нұсқалары |
| |туралы не  білесің? |
| |А. Йассауи хикметтерінің тілін ұзақ жыл зерттеген көрнекті |
| |ғалым А.К.Боровков. |
| |Алғашқы түпнұсқасы сақталмаған. Көшірмелері Қазанда 1987 жылы|
| |және |
| |1901жылы Стамбулда, Шымкентте 1902 жылы басылып және 1911 |
| |жылы жеке кітап болып   шықты. |
|3-қадам: | Абай |
|теорияны |Йасауи |
|«Талдау» |Мен жазбаймын өлеңді ермек үшін, |
|үшін |Жоқ-барды, ертегіні термек үшін, |
|(1.Салыстыр,|Көкірегі сезімді, тілі орамды |
|2. |Жаздым үлгі жастарға бермек үшін. |
|Айырмашылығы| |
|неде? |Бісіміллә деп баян етіп хикмет айтып, |
|3. Ұқсастығы|Шәкірттерге дүрр гауһар шаштым міне, - |
|неде? |Махаббаттың дариясына шомылушы – ғалым |
|4.Тақырыптың|Амал қыл, қалар көп үлгісі |
|басты | |
|идеясын жаз | |
|деген |3. Тақырыптың басты идеясы неде? |
|тапсырмалар |Ж: а) Ұқсастығы: А. Йасауи де Абай да өз туындыларында |
|болу керек. |жастарға үлгі боларлық істерді санамалап айтады; |
|Немесе 1-3 |ә) Айырмашылығы: тек тілінде, бірақ екеуінің де айтар ойы |
|тапсырмалард|біреу. |
|ы Венн | |
|диаграммасы | |
|арқылы | |
|қамтуға | |
|болады. | |
|4-қадам: |А.Йасауи хикметтерінің негізгі ойы |
|теорияны |[pic] |
|«Жинақтау» | |
|үшін | |
|Қорытынды | |
|шығар, | |
|анықтама | |
|бер, | |
|мазмұнды | |
|жүйеле, | |
|кестені, | |
|тірек | |
|сызбаны, | |
|сөзжұмбақты | |
|толтыр | |
|немесе өзің | |
|құрастыр | |
|тағы с.с. | |
|басқа | |
|түрдегі | |
|тапсырмалар | |
|оқушының | |
|жоғарыдағы | |
|«тақырыптың | |
|басты | |
|идеясына» | |
|жазған | |
|жауабына | |
|қойылады. | |
|Оқулықпен жұмыс (5 минут): төмендегі «Қолдану» және оқушының тақырып |
|мазмұнына «Баға беруі» тәсілдеріне сәйкес, яғни рефлексия жасауға, эссе |
|жазуға арналған, практика жүзінде бекіту тапсырмалары орындалады . |
|Нәтижесі ауызша марапатталады. |
|5-қадам: |Оқулықтан Ахмет Йассауи айтып еді деген қанатты, ғибратты, |
|практика |өсиет-насихатқа толы сөздерін өз түсінігі бойынша талдау |
|жүзінде |жасап, тақтадағы даналық ағашына іледі.. |
|«Қолдану» |«Кітап аш та мәнін ұқ» |
|(оқулықпен |«Аяқ-қолыңды жерге түсірмей мақтағандарға қуанба» |
|жұмыс |«Кердеңдік – пиғылы бұзылған пасықтың ісі» |
|жүргізу |«Мейірімі жоқ меңмеңдерге қаспын мен» |
|барысында |«Мадақтар болсаң, шан асылды мадақта» |
|тек |«Бейнеттен қашпа» |
|қарапайым |«Бетбақ болма» |
|тапсырмаларм|«Қиын да болса, түзу жолмен жүр» |
|ен бекіту |«Арың сақта, болсаң да малға кедей» |
|жүргізіледі.|«Жамандық ойлама» |
|Дайын |«Кісі ақысын жеме» |
|формулалар |«Ұрыншақтың дауы көп, жамандардың жауы көп» |
|арқылы |«Халқыңа қызмет ет, Ізгілерге ізет ет, |
|есептер |Жаны жақсы жайсаңдарға қызмет ет» |
|шығару | |
|орындалады | |
| | |
| | |
| | |
|6-қадам: : |1) Бос орынды толтыр. Ойды жалғастыр. |
|практика |Сен қалай ойлайсың, Ахмет Йасауи хикметтері қандай |
|жүзінде |қасиеттерге тәрбиелейді? |
|«Баға беру» |Ж: А. Йасауи хикметтері әділдікке, қызыққұмарлық, |
|(Сен қалай |дүниеқорлықтан безуге, тазалыққа, адалдыққа, имандылыққа, |
|ойлайсың? Не|арам нәпсіден тыйылуға |
|істер едің? |тәрбиелейді. |
|деген |.............................................................|
|тапсырмалар |.......................................... |
|ІІІ кезең (кері байланыс – бағалау кезеңі): Жеке жұмыс. Жоғарыда меңгерген|
|мазмұнды үш деңгейге іріктеп (әр деңгейдің білімділік, біліктілік, яғни |
|құзыреттілік деңгейін анықтайтын тапсырмалар) оларды біртіндеп орындату |
|арқылы балл жинату барысында оқушының құзіреттілік деңгейін анықтап, әділ |
|бағалау жүзеге асырылады. Бұл тапсырмаларды оқушылар сабақтың соңына дейін|
|қалған 15 минуттың 12 минутында орындайды + 3 минут қортынды жасалады. |
|Қалған тапсырмаларлы үйде аяқтап келеді. Қортынды балл саны дәстүрлі |
|бағаға айналдырылып, келесі сабақтың басында сынып журналына қойылады, |
|мониторингке тіркеледі. |
| |І деңгей (5 балл) |
|1-қадам: | Бос орындарға қажетті сөздерді жаз: |
|теория |1. А.Йасауи «Диуани хикмет» еңбегінде қандай шығармаларды |
|бойынша |қамтыған? |
|«Білу» үшін |Ж: Ислам дін қағидаларын, адалдықты ұстану, көрсеқызарлыққа |
|тақырып |салынбау, ар тазалығын сақтау, әділдікке шақырар насихат |
|мазмұнынан |өлеңдері мен нақыл сөздері қамтылған. Кітап төрт бөліктен |
|кім? Не? |тұрады. |
|кімнің? | 2.«Шариғат» – деген не? |
|кімге? |Ислам діні қағидаларын, шарттарын тақуалықпен мүлтіксіз |
|кімді? |орындау. |
|кімде? |3. А.Йасауи Алланың тілі араб тілі деген пікірмен келісті ме?|
|кімнен?кімме|Ж: Қай тілде сөйлесе де Аллаға шын ақ ниеттен, адал көңілден |
|н? Қандай? |шыққан сөз. |
|Қай? Қашан? | |
|Не істеді?| |
|сияқты | |
|сұрақтарға | |
|2-қадам: |5. Келісетіндеріңе белгі қой. |
|практика |№ |
|жүзінде |Пікірлер |
|«Қолдану» |Иә |
|(оқулықпен |Жоқ |
|жұмыс. | |
|ІІ |1 |
|кезеңнің5-қа|А. Йасауи Бұқарада дүниеге келді. |
|дамындағы | |
| | |
| | |
| |2 |
| |Өз заманында би болған |
| | |
| | |
| | |
| |3 |
| |«Диуани хикмет» еңбегінің авторы |
| | |
| | |
| | |
| |4 |
| |А.Йасауи шығыстың жеті тілін білген |
| | |
| | |
| | |
| |5 |
| |Ойшыл, ғалым, философ, ақын |
| | |
| | |
| | |
|1-аралық нәтиже: |
|Бірінші деңгейде қалыптасқан құзіреттілік (білім, біліктілік) деңгейінің |
|сапалық өлшемі (бірінші аралық өлшемі): – «дұрыс», «толық» деген білім |
|сапасының түрлерімен сипатталады (Ю.К.Бабанский). Оқушының бұл алғашқы |
|қадам нәтижесінің сандық өлшемі – бес балл = «сынақтан өтті» = |
|«қанағаттандырарлық» білім деңгейінің өлшемі = «3» журналға қойылады, егер|
|келесі деңгей тапсырмаларын меңгере алмаса. |
| |ІІ деңгей (5 балл + 4 балл = 9 балл) |
|3а-қадам: |Неліктен еңбегін «Даналық кітабы» атаған? |
|теорияны |Ж: Себебі кітапта халыққа арнап айтылған, сабақ боларлықтай |
|«Түсіну» |хикметтер қамтылған. |
|үшін неге? | |
|неліктен? | |
|себебі? не | |
|үшін? | |
|3б-қадам: |2-тапсырма: |
|теорияны |Салыстыр: Екі кезеңнің екі ақынның айтқан ойларынан |
|«Талдау» |ұқсастықты тап |
|үшін | |
|1.Салыстыр, | |
|Айырмашылығы|Ахмет Йассауи |
|неде? |XII ғасыр   |
|3. Ұқсастығы|«Диуани хикмет» еңбегі |
|неде? |Адамның өз бойындағы ізгі адамгершілік қасиеттерді ұдайы |
|4.Тақырыптың|жетілдіріп отыруы немесе бүкіл адамгершілік қасиеттерінен |
|басты |жұрдай болуы сол кісінің  |
|идеясын жаз |имандылығына байланысты. |
|деген | |
|тапсырмалар | |
|болу керек. |Шәкәрім       Құдайбердіұлы |
|ІІ кезеңде |XIX ғасыр |
|Венн |«Мұсылмандық шарты» еңбегі |
|диаграммасы |-иман-ғибадат турасын шамам келгенше қазақ тілінде жазайын, |
| |әр қазақтың оқуына оңай болсын, оларға пайда, өзіме де сауап |
| |болар ма екен деп үміт еттім»,-дейді. |
| | |
| | |
| |Екі ақынның да ойы адамзат бойына адамгершілік қасиетті |
| |................ |
| |.............................................................|
| |.............................................................|
| |.............................................................|
| |...................................................... |
| |дәріптеу. |
|4-қадам: |4. Көрсетілген оқиғаларды ретіне қарай белгіле. |
|практика |1 |
|жүзінде |63 жасында қылуетке кірді. |
|«Қолдану. | |
|ІІ-кезеңдегі| |
|қарапайым |2 |
|тапсырмалар |1119-1120 жылдары Түркістанға қайта оралады. |
| | |
| | |
| |3 |
| |63-73 жасында «Диуани хикмет » еңбегін жазды. |
| | |
| | |
| |4 |
| |1110 жылы Бұқар қаласына оқуға барды |
| | |
| | |
|2- аралық нәтиже: |
|Екінші деңгейде қалыптасқан құзіреттілік деңгейдің сапалық өлшемі (екінші|
|аралық өлшемі): – оқушының бірінші деңгейдегі «дұрыстылық» пен |
|«толықтылдық» деп аталатын білім сапасының түрлеріне «тереңділік» пен |
|«әрекеттілік» сияқты түрлері қосылады. Білім, біліктілік сапасының сандық|
|өлшемі – алғашқы жинаған бес баллға + 4 балл = 9 балл = «4» , яғни |
|«жақсы» деген баға журналға қойылады, егер оқушы келесі деңгейді меңгере |
|алмас |
| |ІІІ деңгей (9 балл + 3 балл = 12 балл) |
|5-қадам: теорияны |1. А.Йасауидің хикметтер жазып қалдырудағы мақсаты: |
|«Жинақтау» үшін |1. |
|Қорытынды шығар, |.....................................................|
|анықтама бер, |.....................................................|
|мазмұнды жүйеле, |2. |
|кестені, тірек |.....................................................|
|сызбаны, сөзжұмбақты|.....................................................|
|толтыр немесе өзің |. |
|құрастыр тағы с.с. |2-тапсырма:Сөзжұмбақты шешіңдер: |
|басқа түрдегі |Йасауидің аты (Ахмет) |
|тапсырмалар оқушының|Сайрам қаласының көне аты (Испиджап) |
|жоғарыдағы |Даналық ойлары (Хикмет) |
|«тақырыптың басты |Ұстазы (Хамадани) |
|идеясына» жазған |Қажылыққа баратын қала(Мекке) |
|жауабына қойылады. |Ұстазының аты (Арыстанбаб) |
|ІІ-кезең, 4-қадамда | |
|«жинақтауға» | |
|берілген тапсырма |А |
|басқа формада |Х |
|беріліп, баланың |М |
|білім деңгейі |Е |
|бағаланады. |Т |
| | |
| | |
| |И |
| |С |
| |П |
| |И |
| |Д |
| |Ж |
| |А |
| |П |
| | |
| | |
| | |
| |Х |
| |И |
| |К |
| |М |
| |Е |
| |Т |
| | |
| | |
| |Х |
| |А |
| |М |
| |А |
| |Д |
| |А |
| |Н |
| |И |
| | |
| | |
| |М |
| |Е |
| |К |
| |К |
| |Е |
| | |
| | |
| |А |
| |Р |
| |Ы |
| |С |
| |Т |
| |А |
| |Н |
| |Б |
| |А |
| |Б |
| | |
|6-қадам: : практика |3-тапсырма:А.Йассауидің дүниеден безіп қылуетке |
|жүзінде «Баға беру»|кіріуіне қалай қарайсың, сен не істер едің? |
|(Сен қалай ойлайсың?| |
|Не істер едің? деген| |
|тапсырмаларды | |
|орындату арқылы | |
|оқушының жоғарыда | |
|алған білімін | |
|(теория бойынша) | |
|және біліктілігін | |
|(практикасы бойынша)| |
|өмірдегі | |
|жағдаяттарды шешуге | |
|қолдана алу дәрежесі| |
|бағаланады. | |
|3-нәтиже: |
|Үшінші деңгейдің нәтижесі (түбегейлі көзделген нәтиже): алғашқы екі |
|деңгейде жинаған 9 баллға + 3 балл =12 балл = «5» журналға қойылады. |
|Оқушының білім сапасы білім стандарты көлемінде «дұрыс», «толық», |
|«әрекеттілік» пен «тереңділік»-ке «жүйелілік» пен «саналылық» қосылып, |
|барлығының жиынтығы «берік» білім болып саналады (Ю.К. Бабанский). |

Ұқсас жұмыстар
Диуани хикмет атты кітабы
Диуани хикмет кітабы
Ахмет иасауи «диуани хикмет» кітабы
Ахмет Йасауидің талданған хикметтері оқушылар пікірінше хикметтер ирархиясы
Кесененің жанындағы тарихи ғимарат
Қожа ахмет иассауи "диуани хикмет" 9-сынып
Ғылым мен білімнің дамуы. 7 класс
Ғылым мен білімнің дамуы туралы
Қазақстанның хiv – xv ғасырлардағы сәулет өнері
Қазақтың ұлттық тілінің шығу негізі мен қалыптасу жолы. 9-сынып
Пәндер