Қазақ әдебиетінің тарихы

ҚАЗАҚСТАН РЕСПУБЛИКАСЫ
БІЛІМ ЖӘНЕ ҒЫЛЫМ МИНИСТРЛІГІ
АЛМАТЫ ОБЛЫСТЫҚ БІЛІМ БАСҚАРМАСЫ
АЛМАТЫ ЭКОНОМИКАЛЫҚ КОЛЛЕДЖІ
К Е Л І С І Л Г Е Н Б Е К І Т Е М І Н
колледж әдіскері директордың ҒӘІ Қалабаева Г. Қ. жөніндегі орынбасары
«» 2015 ж. Лысенко В. Ю.
«» 2015 ж.
«М. ӘУЕЗОВ ӨМІРІ МЕН ПРОЗАЛЫҚ ШЫҒАРМАЛАРЫ» ТАҚЫРЫБЫ БОЙЫНША САТЫЛАЙ ТАЛДАУ ТЕХНОЛОГИЯСЫН ҚОЛДАНА ОТЫРЫП, ҚАЗАҚ ӘДЕБИЕТІ ПӘНІНЕН ДАЙЫНДАЛҒАН АРАЛАС САБАҚТЫҢ
әдістемелік нұсқауы
Марденова А. Ж. «Қазақ тілі»,
«Қазақ әдебиеті» пәнінің оқытушысы
АЛМАТЫ, 2015
ТҮСІНДІРМЕ ЖАЗБА
Сатылай кешенді талдау студенттердің сөйлеу мәдениетін қалыптастыра отырып, шығармашылық талдау жасауға көп көмегін тигізеді, студенттердің жылдам әрі жүйелі талдау дағдыларын қалыптастыруда өз ойын жинақтап айтуға, дәл, нақты жауап беруге, қандай орта болсын өзін еркін сезінуге мүмкіндік береді.
Бұл технология шығарманың табиғилық, түсініктілік, ғылымилық, жүйелілік, бірізділік, көрнекілік, саналылық пен белсенділік ұстанымдарын басшылыққа алады.
Қазақ әдебиетін ғылыми негізде терең меңгермейінше, әдебиеттің күрделі де қиын пән екендігін жете сезіну қиын. Өз ұрпақтарымыздың оған жүрдім - бардым, ат үсті қарауға болмайтындығын сезініп, бүгінгі таңда жаңа технологиялармен оқыту он нәтиже бермек.
Сатылай кешенді талдау дегеніміз - оқыту мақсаты, міндеттері, тәсілдері, өзіндік ерелшелігі бар және оқушыларға білімді ғылыми негізі сатылай, жүйелі, кешенді меңгертіп, оларға ұлттық құндылықтарды бағалай қолдана білуге машықтандыра оқыту.
Сатылай кешенді талдау технологиясының мақсаты:
1. Шығармашылық материалдарды студентке ғылыми негізде меңгерту.
2. Кез келген шаршы топта өз ойын шешен де шебер жеткізе білуге машықтандыру. Сол арқылы әр оқушының өз ана тілінің құдіретін басқаға таныта, бағалай білуге баулу.
3. Түрлі шығармашылық жұмыстар жүргізу арқылы оқушыларды іскерлікке, тапқырлыққа баулу:
4. Әдеби шығармаларды сауатты, жоғары деңгейде, шығармашылықпен орындай білуге төселдіру.
5. Қазақ әдебиетінің сөз байлығын терең игерту арқылы, әр шығарманың
сюжеті мен қолданыстағы ерекшелігін көрсету, сөз сырына бойлату арқылы танымдық дүниесін қалыптастыру.
6. Топ бойынша әдеби шығармаларды талдау.
Әдебиетіміздің терең қатпарларын жас ұрпақ санасына сіңіріп, ұлттық рух тәрбиесіндегі болашақ ел тұтқасын ұстар азамат етіп қалыптастыру үшін оқытудың төл технологиясы студенттерді ұлт жандылыққа, өз елінің тарихын оқып-тануға, салт-дәстүрін құрметтеуге, өздерін басқаларға сыйлата және өзге адамдарды сыйлай білу қасиетін бойларына дамытуға ықпал етуде.
САБАҚТЫҢ ҚҰРЫЛЫМЫ
І. Ұйымдастыру кезеңі
ІІ. ҮЙ ТАПСЫРМАСЫН СҰРАУ
1. 1. Ж. Жабаев өмірбаяны
1. 2. Ж. Жабаев өлеңдері
1. 3. Айтыскерлігі
1. 4. Дастандары
ІІІ. Жаңа сабақты түсіндіру
3. 1. М. Әуезов өмірі мен прозалық шығармалары
3. 2. Жазушы өмірінің кезеңдеріне хронологиялық талдау жасау
3. 3. Жазушының шығармашылығына хронологиялық талдау
3. 4. «Қараш- Қараш оқиғасы» повесіне сатылай кешенді талдау
IV. Жаңа сабақты бекіту
4. 1. Ассоцация құру (топтастыру стратегиясы)
4. 2. БҮҮ стратегиясы бойынша
V. Үйге тапсырма
VI. Бағалау
САБАҚТЫҢ ЖОСПАРЫ
Сабақтың тақырыбы: Мұхтар Әзезов өмірі мен прозалық шығармалары
Білімділік мақсаты: М. Әуезовтің өмірі, шығармашылығы туралы мағлұмат беру, өнегелі өмірімен, әңгімелерімен таныстыру, танымын кеңейту.
Дамытушылық мақсаты: Ұлы жазушы жайында оқыған, білгендері арқылы ойларын қорытындылауға талаптандыру, ізденушілікке, шығармашылыққа баулу, танымдық қабілеттерін арттыру, қосымша деректер арқылы студенттердің дүниетанымын кеңейту.
Тәрбиелік мақсаты: Студенттерді адамгершілікке, Отансүйгіштікке, өз әдебиетін сүйе білуге, жеке тұлға ретінде қалыптасуға тәрбиелеу.
Сабақтың әдісі: Сұрақ - жауап, әңгімелеу, сатылай кешенді талдау
Сабақтың түрі: Аралас сабақ
Сабақтың көрнекілігі: интербелсенді тақта, слайд, электронды оқулық
САБАҚТЫҢ БАРЫСЫ
І. ҰЙЫМДАСТЫРУ КЕЗЕҢІ
Студенттермен сәлемдесу, түгендеу, кабинет тазалығы, студенттердің сабаққа қатысуын тексеру.
ІІ. ҮЙ ТАПСЫРМАСЫН СҰРАУ
1. 1. Ж. Жабаев өмірбаяны
1. 2. Ж. Жабаев өлеңдері
1. 3. Айтыскерлігі
1. 4. Дастандары
Жамбыл тауының етегінде қарлы, боранды күні дүниеге келді.
- Жамбыл - ақиық ақын.
- Табиғат Жамбылға дарын береді.
- Жамбыл ән салғанда дауысы зор.
- Жамыл белгілі ақындармен кездесті.
- Жамбылдың өлеңдері бүкіл Жетісуға әйгілі болды.
- Жамбыл үздік ақын атанды.
- 1897 жылы
Сөзжұмбақ.
Сұрақтары.
- Жамбыл Жабаев өлеңдері қай жерде әйгілі болды?
- Табиғат оған не берді?
- Жамбылдың ұстазы кім?
- Ол қандай ақын?
- 1897 жылы қай ақынмен айтысты?
- Қай патшаның тұқымын мақтаудан бас тартты?
Жамбыл - әрі эпик, әрі айтыс ақыны; абыз жырау, әрі жауынгер жыршы. Ол - ұлы адам.
Жамбыл - өмірімен де, шығармашылығымен де екі ғасырды молынан тұтастырып жатқан ұлы жырау. 13 - 14 жасынан бастап сөзінің көбін өлеңмен айтқан ақынның XIX ғасыр шегінде шығарған өлең - жырлары мен айтыстары да өте мол болған. Олардан дәуір шындығы, Жамбылдың ақындық мұраты мен зор таланты айқын танылады. Ерлікті, елдікті дәріптеген, халықтың жоғын жоқтап, әлсіздерді күштілердің зорлығынан арашалаған, әділдікті, бостандықты жыр еткен көркем де қуатты поэзиясымен Жамбыл сынды тұлғаларымыз өз ғасырында қазақ әдебиетінде көрнекті орын алады.
ІІІ. ЖАҢА САБАҚ
3. 1. М. Әуезов өмірі мен прозалық шығармалары ( Электронды оқулық арқылы түсіндіру)
Қазақ халқының ХХ ғ. Ұлы жазушысы, ғалым, қоғам қайраткері Мұхтар Омарханұлы Әуезов 1897 жылы 28 қыркүйекте бұрынғы Семей (қазіргі Шығыс Қазақстан) облысына қарасты Шыңғыстау деген жерде, Абай туған өлкеде дүниеге келген. Әкесі Омархан, атасы Әуез Абай ауылымен іргелес отырып, айналасындағы адамдармен достық көңілмен араласа білген. Әуездің өзі Абайдың өлеңдерін сүйіп оқыған, түрік, парсы әдебиетінен хабары мол, ескіше сауатты, еліне қадірлі адам болған.
Атасы Әуез, әжесі Дінәсіл немерелеріне Абай өлеңдерін кайта-қайта айтқызып тыңдап отырған. Ол жөнінде жазушы: «Бір қыс, бір жазда Абайды түгелге жақын жаттап алдым», - деп кейін еске алады. Бұл жас Мұхтардың мейірін қандырған қайнар бұлақтың мөлдір суындай болып, оның болашақ өміріне, шығармашылық тағдырына игі әсерін тигізеді.
Алғашқыда 1908 жылы Семейдегі Камалиддин хазірет медресесінде оқып, одан кейін орыс мектебінің дайындық курсына ауысады. Әкесі қайтыс болғаннан кейін он бір жасар Мұхтар Семей қаласында ағасы Қасымбектің тәрбиесінде болып, 1908 жылы бес жылдық орыс училищесіне түседі. Оны бітірген соң төрт жылдық мұғалімдер семинариясында оқып, 1919 жылы семинарияны бітіріп шығып, бірыңғай әдеби қызметпен шұғылдана бастайды. Ауыз әдебиетінің асыл нұсқаларын өңдеп, өзінің жазушылық тәжірибесімен көрсетті. «Еңлік-Кебек», «Айман-Шолпан», «Қарақыпшақ Қобыланды» пьесалары соның куәсі.
М. Әуезов 1928 жылы Ленинград университетінің филология факультеті, Ташкент қаласындағы Орта Азия университетінің аспирантурасын бітіреді.
20-30 жылдары жазушы қаламынан көптеген әңгімелер туған. «Қараш-қараш оқиғасы» (1927) және «Қилы заман» (1928) повестерін жазылған.
Қаламгердің есімін әлемге мәшһүр еткен ең басты туындысы - «Абай жолы» атты 4 кітаптан тұратын тарихи роман-эпопеясы.
1921 жылы жазылған «Қорғансыздың күні» атты әңгімесінде тағдыр тауқыметін арқалаған жүдеу үйдегі соқыр әйел, кәрі әже, жас қыздың зарлап қалуы кімді болса да тебірентпей қоймайды. Тек Ақан сияқты қатыгез, жауыз болыс қана міз бақпай, өзінің айуандық бет-пердесін біртіндеп ашады. Жас қызды зәбірлеп, зорлық көрсетуі Ақанның азғындығын, адамгершіліктен жұрдай екенін дәлелдейді. Қорлыққа жаны төзбеген, жауыздықтың құрбаны болған Ғазизаның әкесінің моласына барып, үсіп өлуі себебін жазушы өте анық та дәл шебер суреттейді.
«Жетім» әңгімесінде жетімдік тауқыметін тартқан он үш жасар Қасым, өгейлік тепкісінен қашып, әке-шешесінің зиратына келіп қаза табады. Қараңғы түндегі табиғат құбылысы үрейі ұшқан баланың ішкі сезімімен тұтасып, өте әсерлі бейнеленген. Сондай-ақ, сол кездегі өмір шындығын жете тануға итермелейтін әмеңгерлік салтқа лағынет айтқан Рабиға "(Қыр суреттері"), құса болып - өмірін қиған Ғазиза ("Кім кінәлі?"), т. б. - бұлардың тағдыры бір-біріне ұқсас болғанмен, әрқайсысы өмір талқысында өзіндік ерекшелігімен әр қырынан көрінеді. Бұл әңгімелердің бәрінде жағымды кейіпкерлер бір-бірімен тағдырлас, қорғансыз, жетім, жесір, көкірегі мұң шерге толған аяулы жандар. Жазықсыз құрбан кейіпкерлер тағдыры бұлай болып қала бермейтініне жазушы үлкен үміт, сеніммен қарайды. Ол «Қараш-Қараш оқиғасы» хикаятында анық көрініс тауып, әлеуметтік теңсіздік тартысы үлкен суреткерлік күпшен бейнеленеді. «Қараш-қараш оқиғасы» повесінің тақырыбы - ескі қазақ аулындағы әлеуметтік теңсіздік мәселесі.
Жазушы шығармада адамдардың тағдырын, күрес-тартысын жайдан-жай бейнелемейді. Адамдар тағдырына, оқиғаның сипатына, шешіміне қатысты өз көзқарасын, ойын білдіреді. Яғни жазушы өзі суреттеп, көркем баяндап отырған құбылыстарға бағасын да береді.
Демек, алғашқы мақала, алғашқы әңгіме, пьесаларының өзінде-ақ М. Әуезов ешкімге ұқсамайтын өзіндік даралығымен, көреген білімпаздығымен танылды. Өмірді жан-жақты қамтып, терең сипаттаған бұл дүниелер - жазушының реалистік қол таңбасының айғағы.
1961 жылдың жиырма жетінші маусымында Мәскеу қаласындағы ауруханада қайтыс болды; Алматы қаласында жерленген. Сол жылы Қазақстан Ғылым академиясының Әдебиет және өнер институтына оның есімі берілді, одан кейін жазушы тұрған үйде мұражай-үйі ( 1963 ) ашылып, ескерткіштер орнатылды. Қазақ академиялық драма театры, Алматы, Астана, Семей және басқа қалалар мен облыстардағы аудан, ауыл, көше, мектептер Әуезов есімімен аталады. Мұхтар Әуезовтің туғанына 100 жыл толуы ЮНЕСКО-ның шешімімен, дүниежүзілік деңгейде ( 1997 ) аталып өтті.
3. 2. Жазушы өмірінің кезеңдеріне хронологиялық талдау жасау
М. Әуезов
1897 жылы
28 қыркүйекте
М. Ломоносов атындағы Мәскеу мемлекеттік университетінде
оқытушылық,
1961 жылы
27 маусымда
3. 3. Жазушының шығармашылығына хронологиялық талдау
- Іс жүргізу
- Автоматтандыру, Техника
- Алғашқы әскери дайындық
- Астрономия
- Ауыл шаруашылығы
- Банк ісі
- Бизнесті бағалау
- Биология
- Бухгалтерлік іс
- Валеология
- Ветеринария
- География
- Геология, Геофизика, Геодезия
- Дін
- Ет, сүт, шарап өнімдері
- Жалпы тарих
- Жер кадастрі, Жылжымайтын мүлік
- Журналистика
- Информатика
- Кеден ісі
- Маркетинг
- Математика, Геометрия
- Медицина
- Мемлекеттік басқару
- Менеджмент
- Мұнай, Газ
- Мұрағат ісі
- Мәдениеттану
- ОБЖ (Основы безопасности жизнедеятельности)
- Педагогика
- Полиграфия
- Психология
- Салық
- Саясаттану
- Сақтандыру
- Сертификаттау, стандарттау
- Социология, Демография
- Спорт
- Статистика
- Тілтану, Филология
- Тарихи тұлғалар
- Тау-кен ісі
- Транспорт
- Туризм
- Физика
- Философия
- Халықаралық қатынастар
- Химия
- Экология, Қоршаған ортаны қорғау
- Экономика
- Экономикалық география
- Электротехника
- Қазақстан тарихы
- Қаржы
- Құрылыс
- Құқық, Криминалистика
- Әдебиет
- Өнер, музыка
- Өнеркәсіп, Өндіріс
Қазақ тілінде жазылған рефераттар, курстық жұмыстар, дипломдық жұмыстар бойынша біздің қор #1 болып табылады.

Ақпарат
Қосымша
Email: info@stud.kz