Есімдіктің лексико-семантикалық сипаты


Ж.Досмұхамедов атындағы педагогикалық колледждің қазақ тілі мен әдебиеті
пәні оқытушысы Кәрімова Бақытханым Мақсотқызы Орал қаласы 2013жыл | |
|Пәні: |Қазіргі қазақ тілі |
|Сабақтың |Есімдіктің лексико-семантикалық, морфологиялық ерекшеліктері |
|тақырыбы: | |
|Құзыреттілікке |А) ақпараттық құзыреттілік: Есімдік, оның лексико-семантикалық , |
|жеткізетін |морфологиялық сипатын саралайды; |
|сабақтың |Ә) проблеманы шешу құзыреттілігі: Есімдіктен алған білімдерін ауызша|
|мақсат-міндетте|жазбаша тілде қолдана білуін қалыптастыру; |
|рі: |Б) Коммуникативтік құзыреттілік: Отансүйгіштікке үндей отырып, |
| |есімдіктен алған білімдерін практикалық тұрғыда қолдана білуге |
| |дағдыландыру; |
|Сабақтың типі: |жаңа материалды хабарлау, |
|Сабақ түрі: |Қалыпты сабақ |
|Сабақтың әдісі:| сөздік, |
| |проблемалық, ішінара зерттеу, эвристикалық |
|Сабақта |ынтымақтастық, білім беруді ізгілендіру |
|қолданылатын | |
|педагогикалық | |
|технологиялар: | |
|Пәнаралық |Тіл білімі, тіл тарихы, Қазақстан тарихы |
|байланыс: | |
|Оқыту |А.Ысқақов «Қазіргі қазақ тілі» Морфология |
|құралдары: |Оқулық, слайдтар, интербелсенді тақта, топшамалар |
|ьСабақтың |Оқытушының қызметі |Студенттің |Күтілетін |
|барысы: | |қызметі |нәтиже |
|І. Ұйымдастыру |Студенттерді түгендеп, назарларын |Бар зейінін |Студенттердің |
|бөлімі |сабаққа аудару |сабаққа аудару|назары сабаққа|
| | | |аударады. |
| | | |Мұғалім мен |
| | | |студент |
| | | |арасында |
| | | |ынтымақтастық |
| | | |қарым-қатынас |
| | | |орнайды. |
|ІІ.Үй |“Колледжім -тарихымен тұғырлы, |Колледж тарихы|Студенттердің |
|тапсырмасын |бүгінімен асқақ, ертеңімен еңселі.” |бойынша |үй жұмысы |
|сұрау |атты эссе талдау |жазылған |есепке |
| | |эсселерін |алынады. |
| | |оқиды. | |
| | |Сан есімдердің| |
| | |емлесі мен | |
| | |сөйлемдегі | |
| | |қызметіне | |
| | |талдау | |
| | |жасайды. | |
|ІІ. Өткен | Сұрақтар: |3..Анықтайтын |студент |
|материалды |1.Сан есімге тән ерекшеліктер ата. |сөздің алдында|қойылған |
|қайталау арқылы|2.Дара сан есімнің саны нешеу? |келіп, |сұрақтарға |
|жаңа материалды|3.Сан есімдердің морфологиялық сипаты |ешқандай |жауап беру |
|қабылдауға |қандай? |өзгеріске |арқылы |
|дайындық |4.Сан есімдер қалай жасалады? |түспейді.Субст|тақырыпқа |
| |Колледж тарихы қай уақыттан бастау |антивтенген |байланысты |
| |алады? |жағдайда ғана |білімін |
| |Колледж кімнің есімімен аталады? |түрленеді. |жинақтайды. |
| |Ж.Досмұхамедов есімі қашан берілді? |4.Семантикалық|- оқушы топтық|
| |Ж.Досмұхамедов-кім? |тәсіл арқылы |талқының |
| |Ол-қазақ жұрты үшін тер көккен |жасалмайды, |іс-әрекетіне |
| |қайраткер |морфологиялық |өз бетімен |
| |Мұндағы асты сызылған сөздерге мән |тәсіл арқылы |ілеседі. |
| |берейік. |өнімсіз, | |
| | |аналитикалық | |
| | |тәсіл арқылы | |
| | |өнімді. | |
|Ш. Жаңа |Есімдік- заттың атын, сынын, санын я олардың аттарын |Ақпараттық |
|материалды |білдірмей, олардың орнына жұмсалатын, есімдер тобына |құзыретттілік:|
|түсіндіру |жататын сөз табының бірі. А.Ысқақов |- Студент |
|[pic] | |есімдік |
| |Субстантивтік есімдіктер қолданылу ретіне қарай зат |бойынша алған |
| |есімдер сияқты көптеліп те, тәуелденіп те, септеліп |білімін өзге |
| |те, жіктеліп те қолданылады. Мысалы: сендер, менің, |сөз таптарымен|
| |кімге? |салыстыра |
| |Жіктеу есімдіктері ,өздік есімдіктер, бірақ |саралайды, |
| |контекстік мағынасына қарай. |қорытынды |
| |Атрибутивтік есімдіктер дәл өз мағынасында қолданылып|жасайды. |
| |тұрғанда, түрлену формаларының ешқайсысын |Есімдіктің |
| |қабылдамайды. Көбіне анықтауыштық қатынаста |морфологиялық |
| |қолданылады.Мысалы: бұл, сол, қай? Түрлену |құрылымын |
| |формалары атрибутивтік есімдіктерге тек |қазақ тілі |
| |субстантивтенген жағдайда ғана қосыла алады. |тарихынан |
| |1. Өте ерте заманнан келе жатқан байырғы түбір |талдайды. |
| |есімдіктер: |Есімдіктің |
| |мен, сен, ол, біз, сіз, қай? кім? не? міне, бұл, сол,|лексикалық, |
| |т.б. |морфологиялық,|
| |2. Соңғы кездерде туып қалыптасқан есімдіктер: |синтаксистік |
| |2.1 Лексикалық жолмен жасалған: бар, біреу, бүкіл, |ерекшеліктерін|
| |түгел, әр, күллі, пәлен. |таниды. |
| |2.2 Морфологиялық тәсіл арқылы жасалған: | |
| |мына-у, ана-у, сона-у; барлық, барша, қанша, неше, | |
| |қандай, нешінші. | |
| |2.3 Синтаксистік тәсіл арқылы жасалған: | |
| |бірдеңе, бірнеше, кейбіреу, әлдекім, ешкім, | |
| |кімде-кім, қай-қайсы, т.б. | |
| |Морфологиялық ерекшелігі : | |
| |1. Есімдіктердің бәріне бірдей, бәріне тең ортақ | |
| |заңдылық деп қарауға болатын белгілі формалары немесе| |
| |өзгеру тәсілі жоқ. | |
| |2. Көптік мағынаны білдіретін з морфемасы. Мысалы: | |
| |Сіз, біз. | |
| |3. Н дыбысы жіктеу, сілтеу есімдіктерінің септелу | |
| |жүйесінде түсіп қалып, барыс септігінде пайда болады.| |
| |4. Есімдіктерден жаңа сөз жасалмайды. | |
| |Есімдіктердің мағыналары | |
| | 1. Мен, сен, біз, сіз есімдіктері бастауыш | |
| |қызметінде жұмсалған сөйлемдер әрдайым белгілілік | |
| |мәнінде жұмсалады | |
| |2. Екінші жақтық жіктеу есімдіктерімен салыстырғанда,| |
| |бірінші жақ тұлғалы есімдіктер жиі түсіп қалады: | |
| |Жасымда ғылым бар деп ескермедім,  | |
| | Пайдасын көре тұра тексермедім.  | |
| | Ер жеткен соң түспеді уысыма  |Есімдіктердің |
| | Қолымды мезгілінен кеш сермедім.  |шығу төркіні |
| | Бұл махрұм қалмағыма кім жазалы  |туралы |
| | Қолымды дөп сермесем, өстер ме едім.  |ғалымдардың |
| | Адамның бір қызығы - бала деген,  |зерттеулерімен|
| | Баланы оқытуды жек көрмедім, - деп келетін өлең |танысады. |
| |жолдарында "мен" есімдігі жасырын келгенімен, өлең | |
| |жолдарының соңындағы бірінші жақ тұлғалы етістік | |
| |арқылы "мен" есімдігінің мәні беріліп тұр. | |
| |2. Жіктеу есімдіктері – тұлғалық жағынан алып | |
| |қарағанда түгелдей туынды сөздер.  мен (< ме-н), сен | |
| |(< се-н), ол (< о-л) - ме, -се-, о- және –н | |
| |дыбысынан құралған жалғау ығысу процесі. | |
| |Жіктеу есімдіктерінің көпше түрі біз, сіз, сөздері де| |
| |бі-, сі- және –з морфемасынан құралады. | |
| |Бұл – з морфемасы жөнінде ғалымдар арасында әр түрлі | |
| |гипотезалық пікірлер бар.  | |
| | 1. біз, сіз би-си (>биз) және си-си | |
| |((>сиз) Бётлингк , В.В.Радлов , С.Е.Малов.  bi + | |
| |si = biz «я – ты - мы»  | |
| | si + si = siz «ты – ты - вы». | |
| |2біз, сіз есімдіктеріндегі – з морфемасы жұптық | |
| |мағынал (двойственное число) білдіретін болған деген | |
| |пікірді В.Котвич айтқан . А.Н. Кононов 1948 жылғы | |
| |«Өзбек тілі грамматикасында»: «адам денесінің жұптық | |
| |атауларын білдіреді:: куз - «глаза», оғи - «рот», | |
| |(вероятно, из икки - з) «близницы», «двойня и т.п.»,| |
| |- деп жазды, | |
| |3. з- морфемасын жұптық-көпше мағынаны білдіруші | |
| |формант деп көрсетіп жүр. Осы пікірді А.М.Щербактың | |
| |еңбектерінен де кездестіреміз. 3. з- форманты көптік | |
| |мағынаны білдіреді | |
|ІҮ. Жаңа | 1-тапсырма Сөйлемдерді оқып, | |Проблеманы |
|білімді |есімдіктерді қатыстырып, сөйлем |Досмұхамедов Жанша—|шешу |
|оқытушының |формасын өзгерт, есімдіктердің |кім?. Біз оның Алаш|құзыреттілігі:|
|көмегімен |тұлғасына талда, қандай мағынада |қозғалысының аса |- жоспарланған|
|бекіту |қолданылып тұрғанын талда. |көрнекті |және алынған |
| |Досмұхамедов Жанша—Алаш |қайраткері, |өнімнің |
|Дәптерге |қозғалысының аса көрнекті |Алашорда үкіметінің|сипаттамаларын|
| |қайраткері, Алашорда үкіметінің |мүшесі, Алашорданың|салыстырады |
| |мүшесі, Алашорданың Батыс |Батыс бөлімшесінің |және өнім |
| |бөлімшесінің төрағасы, заңгер. |төрағасы, заңгер |сапасына |
| |1899 жылы тамыз айында Орал |болғанын білеміз. |сәйкес |
| |әскери реалдық училищесіне түсті.| |қорытынды |
| |1905 жылы 31 мамырға дейін толық | |жасайды; |
| |курсын оқып бітіріп, тамыз | |Тапсырманы |
| |айында, Орал облысының | |орындай |
| |стипендиаты ретінде Мәскеу | |отырып, оқушы |
| |университетінің заң факультетіне | |есімдік |
| |түсті, 1910 жылы 4 наурызда | |тақырыбы |
|Ауызша , тек |бітірді |Менің- жіктеу |бойынша өз |
|есімдіктерге |2 –тапсырма |есімдігі ілік с |бойында |
|жазбаша талдау |Есту диктанты мәтін оқылады. Әр |Онда-сілтеу е. |белгілі бір |
| |студент мәтінді тыңдай отырып, |жатыс |дәрежеде |
| |Кездескен есімдіктерді теріп |Осы-сілтеу |іскерлік-дағды|
| |жазады. |Мені-жіктеу таб с. |қалыптастырады|
| |“Менің қоғамдық-саяси қызметім |Бұл- сілтеу е |. |
| |тұңғыш рет 1910 жылы көрініс |өз-өздік е. | |
| |тапты, - деп жазыпты Жаhаншаh | | |
| |Досмұхамедұлы 1930 жылы ОГПУ | | |
| |тергеушісіне берген | | |
| |көрсетілімінде өз қолымен, - мен | | |
| |университет бітіргеннен соң Орал | | |
| |болысының Орал қаласына келіп, | | |
| |онда орыс тілінде жарық көріп | | |
| |тұрған “Уральский листок” (“Орал | | |
| |парақшасы”) газетіне қазіргі | | |
| |Қазақстан аумағына ішкі Ресейден | | |
| |шаруаларды жүйесіз көшіріп әкеліп| | |
| |қоныстандыруға қарсы бірнеше | | |
| |мақала шығарған болатынмын. |Сол, онда., оны | |
| |Осы мақалаларым үшін мені Орал |Бірінен соң бірі | |
|Студенттің өз |губернаторы облыстық басқармада |өз | |
|бетімен сабақ |[оқыған уақытымда алып тұрған] | | |
|бекітуі |стипендиялар өтеуіне қызмет ету |Еш-атрибутивтік | |
|Топшамамен |құқымнан айырды”. Бұл кезде Жанша|өз- субстантивтік | |
|жұмыс |Досмұхамедұлы саяси көзқарасы |оның-субстантивтік |Студенттер өз |
| |қалыптасқан, өз еліне қызмет |бұл- атрибутивтік |бетімен |
| |етуге құлшынған жиырма үш жасар | |тапсырмалар |
| |жас заңгер-маман еді. | |орындап, |
| |3-тапсырма | |тақырып |
| |А)Көп нүктенің орнына тиісті | |бойынша |
| |есімдікті қойып, сөйлемдерді | |білімдерін |
|[pic] |көшіріп жаз. Есімдіктерге | |бекітеді. |
|Суретте |мағыналық, тұлғалық талдау жаса. | | |
|Жымпитыдағы |1.Туған топырағына,... | | |
|Ж.Досмұхамедов |қандастарына борышты екендігін |Онда- | |
|тұрған үй. |Жаһанша ... уақытта есінен |Сондағы- | |
| |шығармады. |Олар- | |
| |2.1917жылы қазақ халқының | | |
| |зиялылары бас қосып, халқының | | |
| |игілігі үшін қызмет ететін «Алаш | | |
| |» туының астына бірікті.... ... | | |
| |игілікті ісі қазақ халқының | | |
| |тәуелсіз ел болу жолындағы ерен | | |
| |еңбегі еді. | | |
| |Б)Сөйлемдердің мәнін |оның | |
| |түсініп,есімдіктердің мағынасына | | |
| |талдау. | | |
| |3.1918 жылдың наурыз айында Жанша|1930 жылы 5 қазанда| |
| |және Халел Досмұхамедовтер |Досмұхамедовтың | |
| |Мәскеуге келіп, ... ... Ленин |тергеу ісіне | |
| |және Сталинмен келіссөз |байланысты Әуезов | |
| |жүргізеді. Кеңес үкіметін |жауапқа тартылады. | |
| |Алашорданың желтоқсандағы |1930-күрделі, | |
| |съезінің қаулыларымен таныстырып,|есептік | |
| |... 11 шартты қояды. |Жылы-зат есім | |
| |... екеуі Кеңес үкіметінің |Тергеу-етістік | |
| |жанынан Қазақ комиссариатының |Ісі-тәуелдік жалғау| |
| |ашылуына қол жеткізеді. |формалы зат есім | |
| |4-тапсырма | | |
| |Мәтін мазмұнына мән бер, қарамен | | |
|Мақал-мәтелдерд|жазылған сөйлемге тұлғалық талдау| | |
|ен жарысады. |жаса. | |Туған жер |
| |Ташкентте қазақ зиялсан есім, | |тақырыбындағы |
| |ылары құрған мәдени-ағарту | |есімдігі бар |
| |«Талап» қауымдастығына мүше | |мақал-мәтелдер|
| |болып, оның тапсыруымен қазақ | |ді еске |
| |тілінде алғашқы қылмыстық кодекс | |түсіреді. |
| |жобасын әзірледі. | | |
| |1930 жылы 5 қазанда | | |
| |Досмұхамедовтың тергеу ісіне | | |
| |байланысты Әуезов жауапқа | | |
|«Кубизм» |тартылады. Оған «қазақ | | |
|стратегиясы. |ұлтшылдарының астыртын ұйымдарына| | |
| |қатысты, Қазақстандағы кеңестік | | |
| |науқандар мен шаралардың мазмұнын| |«Кубизм» |
| |бұрмалау мақсатын көздеді. Жанша |«Кубизм» |стратегиясын |
| |Досмұхамедовтың ұйымында тұрды, |стратегиясын топ |топ болып |
| |оның тапсырмасын орындады» деген |болып орындайды.. |орындайды. |
| |сияқты кінәлар тағады, | | |
| |нәтижесінде Досмұхамедов пен | | |
| |Әуезовтің істері бірге қаралды. | | |
| |5-тапсырма Есімдігі бар, Отан, | | |
| |туған жер тақырыбындағы мақал- | | |
| |мәтелдерден екі топ жарысамыз. | | |
| |1-топ | | |
| |2-топ | | |
| |6-тапсырма | | |
| |Сөйлемдердің мәнін түсініп, | |”Ер есімі-ел |
| |есімдіктердің мағынасына талдау | |есінде” |
| |1989ж. Қазақ КСР Жоғарғы сотының | |тақырыбында |
| |шешімімен ақталған алаштың | |ой-толғау жазу|
| |қайраткерінің есімі Жымпиты | |арқылы сабақ |
| |ауданында бір көшеге және Орал | |барысында |
| |педагогикалық колледжіне | |алынған |
| |берілген. | |ақпарат, |
| |Ж.Досмұхамедұлының мемлекеттік | |берілген білім|
| |және саяси қызметін саралап | |қорытындыланад|
| |көрсету-зор міндет. | |ы. |
| |«Кубизм» стратегиясы. | | |
| |1. Салыстырыңыз. Есімдікті басқа | | |
| |сөз таптарымен салыстырыңыз | | |
| |2. Талқылаңыз. Есімдік дегеніміз | | |
| |не? лексико-семантикалық сипатын | | |
| |атаңыз Есімдік мағыналық жағынан | | |
| |қайдай түрлерге бөлінеді? | | |
| |Шығу төркіні жағынан нешеге | | |
| |бөлінеді? | | |
| |3. . Зерттеңіз. Есімдіктердің | | |
| |морфологиялық ерекшеліктеріне | | |
| |тоқтал. Мен, сен, ол есімдіктері | | |
| |түбір есімдіктер ме? | | |
| |Біз, сіз сөздеріндегі з жұрнағы | | |
| |нені білдіреді?Кімдердің пікірі | | |
| |бар? | | |
| |4 Ажыратыңыз. Есімдіктің | | |
| |мағыналық түрлерін атаңыз. | | |
| |5. Мысал келтір. Есімдікке | | |
| |мақал-мәтелдерден мысал келтір | | |
| |6. Қолданыңыз. Ж.Досмұхамедұлы | | |
| |өмірінен сабақ барысында берілген| | |
| |мәліметтерді пайдалана отырып, | | |
| |есімдіктерді қатыстырып ”Ер | | |
| |есімі-ел есінде” тақырыбында | | |
| |ой-толғау жаз. | | |
|ҮІ. Үйге |Есімдіктің лексико-семантикалық, |Дәріс бойынша |жоспарланған |
|тапсырма. |морфологиялық сипатын |сұрақтар, |және алынған |
|Қорытындылау. |конспектілеу оқулық А.Ысқақов |сәйкесінше жауаптар|өнімнің |
| |«Қазіргі қазақ тілі». |әзірленеді. |сипаттамаларын|
| |.”Ер есімі-ел есінде” тақырыбында| |салыстырады |
| |ой-толғауды толықтырып жазу. | |және өнім |
| | | |сапасына |
| | | |сәйкес |
| | | |қорытынды |
| | | |жасайды; |

-----------------------
Кейін пайда
болған есімдіктер

Байырғы
есімдіктер

атрибутивтік

Шығу төркініне
қарай

Мағынасына
қарай

субстантивтік

Есімдік


Ұқсас жұмыстар
Сабақта оқушылардың лексико-фразеологиялық сөз байлығын дамыту
Етістіктің шақтары туралы түсінік
Есімдіктерді салыстыр
Жіктеу есімдігі
Көкшетау қаласына саяхат
Сұрау есімдігі
Сұрау есімдігінің түрленуі
Есімдіктен өткенді қайталау
Есімдіктерді қайталау
"қыз жібек" жыры
Пәндер



Реферат Курстық жұмыс Диплом Материал Диссертация Практика Презентация Сабақ жоспары Мақал-мәтелдер 1‑10 бет 11‑20 бет 21‑30 бет 31‑60 бет 61+ бет Негізгі Бет саны Қосымша Іздеу Ештеңе табылмады :( Соңғы қаралған жұмыстар Қаралған жұмыстар табылмады Тапсырыс Антиплагиат Қаралған жұмыстар kz