Шәкәрім құдайбердіұлы «қалқаман – мамыр» поэмасы

8 - сынып Қазақ әдебиеті
Сабақтың тақырыбы: Шәкәрім Құдайбердіұлы «Қалқаман - Мамыр» поэмасы
Сабақтың мақсаты: а) Білімділік: Шәкәрімнің озық туындысының идеялық
мазмұнын ұғындыру, кейіпкерлер іс - әрекетіне
оқушылар арқылы баға бергізу.
ә) Тәрбиелік: Поэма кейіпкерлерінің жақсы мінез -
құлықтарын үлгі ете отырып, адамгершілікке, достыққа,
мейірбандылыққа баулу.
б) Дамытушылық: оқушыны эстетикалық сезімге шақыру,
сауатты да әдеби тілде сөйлеуге қалыптастыру, өз бетімен
жұмыс жасауға, белсенді болуға үйрету.
Сабақтың түрі : Дәстурден тыс пікірталас типті аралас сабақ.
Сабақтың әдістері: Сұрақ- жауап, жартылай іздендіру, пікір салысу, мәтін талдау.
Сабақтың көрнекілігі: Шәкәрім портреті, буклеттер, тірек - сызба белгілер,
шығармалары, тест сұрақтары, слайдтар
Сабақтың жүрісі:
І. Ұйымдастыру.
Сынып оқушыларын түгендеу, сабаққа қажетті құрал - жабдықтардың болуын тексеру.
ІІ. Сабақтың жоспары:
- Ұлы Абайдың ізбасар інісі Шәкәрім туралы.
- Поэма мазмұны бойынш талдау.
- Шығарманың композициялық құрылымы бойынша жұмыс.
- Тірек - сызба белгілер арқылы образдарға талдау.
- Ашық пікір таластыру «Пікірлестер мен қарсыластар»
ІІІ. Мұғалімнің кіріспе сөзі:
Балалар, үйден поэманың мазмұнын оқып, алдыңғы сабақтарда поэма мазмұнымен таныстыңдар, жалпы оқиға желісін білесіңдер. Шәкәрімді екінші Абайымыз десек те болады. Екеуі де өмір сүрген тұстарында кезеңнің ащы шындығын шығармаларында көрсете білді, сөз өнерінің шыңына көтерілді. Шәкәрімнің сондай шығармаларының бірі - «Қалқаман - Мамыр» дастаны.
Енді дастандағы басты оқиғаларды талдауға кірісейік.
І. Әр топқа үлестірме парақшалар таратылды.
Тапсырмалары: 1. Шәкәрім кім? Ол туралы не білесіңдер? Қандай
шығармалары бар? Шәкәрімге Абай қалай әсер етті?
2. «Қалқаман - Мамыр» поэмасы суреттелген кезеңде қазақ
халқының жағдайы қандай еді? Ақынның бұл кезеңді жырға
қосуда қандай мән бар?
3. Қалқаман мен Мамырдың жақындықтары қандай? Мәмбетей
жағы Әнет бабаның шешіміне неге қарсы болды?
4. Әнет баба Қалқаманды неге оққа байлады? Қалқаман неге
наразы болды?
ІІ. Ендігі кезек шығарманың композициялық құрылымына талдау, бұл талдауды І топ орындайды.
а) Оқиғаның басталуы - Қалқаман мен Мамырдың - кездесуі.
ә) Байланысы - Екі жастың бір - бірін ұнатуы - бастаңғы жасауы, сөз байласуы.
б) Дамуы - Мамырдың біреуге айттырылуы
в) Шарықтың шегі - Екі жастың серттесуі, жанжал - теориясы
г) Шығарманың аяқталуы - Мамырдың өлімі, Қалқаманның елден кетуі.
Жоңғар шабуылы
ІІ топ - Тірек сызба арқылы образдарға талдау жасайды.
? ?
? ?
Қалқаман ? Мамыр ?
? ?
Әнет баба Көкенай
? ? ? ? ? ? ? ?
ІІІ топ - жырдың поэтикалық тіліне талдау жасайды. Мына кесте бойынша толтырады:
Өткен іс ойға күңгірт, көзге танық,
Көрмесе де, білгенге бәрі анық.
Мың жеті жүз жиырма екінші жыл,
Қазақтың сыр бойында жүргені анық
Әнет бабаң - арғынның ел ағасы,
Әрі би, әрі молла, ғұламасы.
Орта жүзге үлгі айтқан әділ екен,
Сол кезде тоқсан беске келген жасы
Жылы жүрек өзіне жар тапқандай
Салқын термен мөлдіреп нұрлы жүзі.
Өлең құрылысына талдау.
11 буынды қара өлең ұйқасы
2 - 3 оқушыға бір шумағын талдату.
ІІІ. Поэманы талдауды пікірталаспен толықтыру.
1 - топ
Жақтаушы
2 - топ
Даттаушы
Дәйектеме - Қалқаман мен Мамырдың қосылуы дұрыс.
Аргумент - «Махаббатсыз дүние бос,
Хайуанға оны қосыңдар»
Абай.
Жауап: Қалқаман мен Мамырдың қосылуы дұрыс. Ол - адал махаббат иелері. Бірін - бірі шын сүйеді. Мамыр өлер алдында да Қалқаманға деген махаббатын дәлелдеп кетті. Өзі өлсе де, Қалқаманның тірі болуын армандады.
Дәйектеме - Қалқаман мен Мамырдың қосылуы дұрыс емес.
Аргумент - «Жеті атаға дейін қыз алысу - күнә»
Жауап: Олар бірін - бір ұнатса да, сезімді ақылға жеңдіру керек еді. Өйткені, олар ата - салтын бұзды. Ол кезде ата - салтын орындамай, бата бұзған адамдарды жазалаған. Екіншіден, олар өзара ағайынды, туыс адамдардың балалары. Сондықтан олар жеті атаға дейін қыз алмау деген қағиданы бұзды.
Дәйектеме - Көкенайдың әрекеті дұрыс.
Аргумент - «Ел ағасыз болмас
Тон жағасыз болмас»
Мақал.
Жауап: Ертеде кінәлі адамдарды айыптайтын арнаулы заңдар болмаған. Түрме атаулы да болмаған. Ел билеушілер, әр рудың көсемдері, билері далалық сот жасаған, үкім шығарған. Көкенай - өз дәуірінің салт - дәстүрін берік ұстаған адам. Сондықтан жастарды жазалауы дұрыс. Келешекте тағы да туысқан адамдар қосылып қоюы мүмкін. Сондықтан болашақта жастарға сабақ болсын деп, осындай қатыгездікке барды.
Дәйектеме - Көкенайдың әрекеті дұрыс емес.
Аргумент - «Айырған екі ғашықты оңа ма екен?»
Жауап : Көкенай - өз заманының қатыгез адамы. Бір - бірін ұнатқан екі жастың обалына қалды. Қалқаман мен Мамырды өлім жазасына кесетіндей ештеңе бүлдірген жоқ. Олардың жазығы - бір - бірін сүйгендігі. Көкенай - оқымаған, ескі салтты жақтаушы қараңғы адам.
Жауап: Жырда Көкенай батыр деп аталады. Бірақ оның батырлығы туралы ешқандай эпизодта жоқ. мылтықсыз, қарусыз қыз, жігітті өлтіруі мүмкін емес. Ол -барып тұрған қорқақ. Ол- ұлы махаббатты қорлаған жан.
Дәйектеме - Қалқаманның елден кетуі дұрыс.
Аргумент - «Көзден кетсе,
Көңілден де кетеді»
Жауап: Қалқаман қазақ халқының салт дәстүрін бұзды. Біріншіден, Мамырдың атастырылып қойылған жерінің батасын бұзды. Екіншіден, өзімен жақын, туысқан адамның қызын алды. Содан ел бірлігі бұзылды, дау - жанжал күшейді. Сол себептен көзге күйік болмай, Қалқаманның елден кеткені дұрыс.
Жауап: Қалқаман өз туыстарынан көңілі қалды. Оның үстіне Мамырдың қайғысын ұмыта алмады. Көзбен көрмесем, ұмытам деп ойлады. Сондықтан елден кеткені дұрыс.
Дәйектеме - Қалқаманның елден кетуі дұрыс емес.
Аргумент - «Бөтен елде сұлтан болғанша
Өз еліңде ұлтан бол»
Мақал.
Жауап: Қалқаманның елден кетуі дұрыс емес. Туыстары да, Әнет бабасы да ол үшін қатты қиналды, оның Мамырмен бірге қалуының жағдайларын жасады. Оның өлімін қалаған - Мәмбетейлер. Сондықтан, жекпе - жекте аман қалған соң, елден кетуі керек еді.
Жауап: Қалқаман елден безіп, өзінің осалдығын байқатты. Оны елден ешкім қуған жоқ. Ол тек Көкенайға өкпелеуі керек еді. Елде қалып, Көкенайға қарсы күш көрсетуі керек еді. Мамырды шын сүйетінін дәлелдеп, оның есімін ардақтап өтуі керек еді. Бөтен елде бәрібір өз еліндей бола алмайды. Сондықтан Қалқаманның елден кетуін дұрыс деп есептемеймін.
IV. Мұғалімнің қорытынды сөзі.
- Іс жүргізу
- Автоматтандыру, Техника
- Алғашқы әскери дайындық
- Астрономия
- Ауыл шаруашылығы
- Банк ісі
- Бизнесті бағалау
- Биология
- Бухгалтерлік іс
- Валеология
- Ветеринария
- География
- Геология, Геофизика, Геодезия
- Дін
- Ет, сүт, шарап өнімдері
- Жалпы тарих
- Жер кадастрі, Жылжымайтын мүлік
- Журналистика
- Информатика
- Кеден ісі
- Маркетинг
- Математика, Геометрия
- Медицина
- Мемлекеттік басқару
- Менеджмент
- Мұнай, Газ
- Мұрағат ісі
- Мәдениеттану
- ОБЖ (Основы безопасности жизнедеятельности)
- Педагогика
- Полиграфия
- Психология
- Салық
- Саясаттану
- Сақтандыру
- Сертификаттау, стандарттау
- Социология, Демография
- Спорт
- Статистика
- Тілтану, Филология
- Тарихи тұлғалар
- Тау-кен ісі
- Транспорт
- Туризм
- Физика
- Философия
- Халықаралық қатынастар
- Химия
- Экология, Қоршаған ортаны қорғау
- Экономика
- Экономикалық география
- Электротехника
- Қазақстан тарихы
- Қаржы
- Құрылыс
- Құқық, Криминалистика
- Әдебиет
- Өнер, музыка
- Өнеркәсіп, Өндіріс
Қазақ тілінде жазылған рефераттар, курстық жұмыстар, дипломдық жұмыстар бойынша біздің қор #1 болып табылады.

Ақпарат
Қосымша
Email: info@stud.kz