Қазақ фольклорындағы қасқыр бейнесі

Кобейсинов Еламан Бейбитулы
Қ. И. Сәтбаев атындағы №7 мектеп-лицейінің
11 «Б» сынып оқушысы 2009-2010 оқу жылы
19. 10. 1992 ж.
Жезқазған қаласы
«Microsoft Казакстан» компаниясының ұйымдастыруымен өткен Х республикалық дистанциялық олимпиадасының «Алғыс хаты»;
Қалалық «Абай оқулары» - ІІ орын;
«Жезқазған 55 жыл» жыр мүшайрасы - І орын;
Республикалық Экологиялық форум - ІІ орын, ІІІ орын;
Жас зерттеушілердіңшағын ғылым академиясының 2-3 деңгейлі40 ғылыми-практикалық конференциясынан ІІІ орын;
Қалалық пән олимпиадасынан ІІІ орын;
«Ұлытау үні» аясындағы ақындар мүшәйрасынан І орын;
Жетекшісі
Сүйікті ісі
Мекен-жайы
Қазақ тілі мен әдебиеті пәні мұғалімі
Рашитова Диана Елеуовна
Абай, Мұқағали өлеңдерін оқу;
Жезқазған қаласы, Есенберлин көшесі 57-4;
т: 711195
Қазақстан Республикасының Ғылым және білім министрлігі
Қарағанды облысы Жезқазған қаласы Қ. И. Сәтбаев атындағы №7 мектеп-лицейі
Бағыты: Қазақстанның тарихи ескерткіштері және
болашақ дамуы бар саяхат маршруттары
Секциясы: Әдебиет
Орындаған:
11 «Б» сынып оқушысы
Көбейсінов Еламан
«Қазақ фольклорындағы
қасқыр бейнесі»
Жетекшісі:
қазақ тілі мен әдебиеті пәнінің мұғалімі
Рашитова Д. Е.
2009-2010 оқу жылы
Қазақ фольклорындағы қасқыр бейнесі» тақырыбына жазылған Жезқазған қаласындағы Қ. И. Сәтбаев атындағы №7 мектеп-лицейінің 11 - сынып оқушысы Көбейсінов Еламанның ғылыми жұмысының
АННОТАЦИЯСЫ:
Зерттеудің мақсаты:
Зерттеу жұмысының негізгі мақсаты - қазақ фольклорындағы қасқыр бейнесінің генезисін, типологиясын, функционалдық қызметі мен даму эволюциясын ашу.
Зерттеу жұмысының ғылыми болжамы:
Егер қазақ фольклорындағы қасқыр бейнесі жан-жақты ашылып, ол ілкі ата, хтоникалық хайуан және сатиралық бейне ретінде тұтастай қарастырылса, онда бұл бейненің ел танымындағы орны, қазақ фольклорындағы қасқыр бейнесінің мифтік санадан көркем ойлау жүйесіне дейін көтерілген, халықтың діни наным-сенімін танытатын, жан-жақты сомдалған күрделі тұлға екендігі анықталады.
Зерттеу кезеңі:
Қасқыр бейнесіне қатысты фольклорлық мұраларымызды талдай отырып, ата-бабаларымыздың дүниетанымына үңілу.
Халықтың рухани мәдениетіндегі қасқыр символикасының орнын белгілеу.
Қазақ фольклорындағы қасқыр бейнесінің негізгі функцияларын анықтау.
Қасқырдың көркем бейне ретінде қалыптасу жолдарын көрсету.
Қасқыр бейнесін сомдаудағы көркемдік айшықтардың ұлттық психологиямыздың жемісі екенін дәлелдеу.
Типологиялық және генеологиялық параллельдерді салыстыру арқылы бұл бейненің тарихи және ғылыми маңызын айқындау.
Тақырыптың өзектілігі. Әлем халықтарының фольклорына ортақ бейне болып табылатын көк бөрі, көкжал арлан және ақымақ қасқыр туралы түрлі сюжеттерді өзара салыстыра отырып, заман ағымы мен діни танымын даму ерекшелігіне байланысты өзгеру жолдарын жүйелей алу.
Жұмыстың нәтижесі және қорытындысы: Қасқыр бейнесі - қазақ халқының діни наным-сенімін, дүниетанымын, рухани деңгейін аңғартатын танымдық тұлға.
Әлем халықтарының фольклорлық мұраларында қасқыр бейнесі басты бес қырымен ашылады. (Тотем, рух, хтоникалық хайуан, магиялық күш иесі, көркем бейне) . Мұның өзі бұл бейненің жан-жақты сомдалған, қомақты дүние екенін аңғартады.
Қазақ фольклорында қасқыр мынадай негізгі функцияларды атқарады:
- жас сәбилерді асырайды;
- қиын-қыстау кезеңде көмекке келеді;
- тұтастай халықтың ілкі ата-бабасы болып табылады;
- уақыт өте келе жеке адамның нагуалына, жебеуші киесіне айналады.
Эпостық жырларда қасқырдың символикалық мәні екі сатыда ашылады: Тотемдік саты. Мұнда, ол - ерлік пен қайсарлықтың, күштілік пен еркіндіктің символы;
Көркем саты. Мұнда, қасқыр - қорқаулық пен ашкөздіктің, сараңдық пен ақымақтықтың символы.
Қазақ ертегілеріндегі қасқырдың хайуандық кейпі жаратылыста-нушы ғалымдардың ғылыми тұжырымдарымен сәйкес келеді:
* ел арасындағы аңшылық кәсіпке байланысты жинақталған тәжірибелер қасқыр туралы аллегориялық шығармалардың туындауына негіз болды.
* жұмбақ жанрында қасқыр бейнесінің көп жасырылмауы оның магиялық күшіне деген сеніммен тікелей байланысты.
Қасқырдың ақ, қара және көк түсте берілуінен халқымыздың әлем құрылысы туралы түсінігі айқын аңғарылады.
Зерттеуге негіз болған материалдар.
Жұмысымды жазу барысында қазақ фольклорының келесі үлгілерін зерттеу көзі етіп алдық:
* ертегілер, мақал-мәтелдер, жұмбақтар, батырлық жырлар, аңыз әңгімелер, жоқтаулар, ұлттық ойындар, қазақ ырымдары;
Ал салыстыру үшін:
әлем халықтарының ертегілері;
әлем халықтарының аңыз әңгімелері;
түркі және славян халқының мақал-мәтелдері;
түркі халықтарының дастандары;
түркі халықтарының жоқтау үлгілері;
әлем халықтарының түрлі ырымдары пайдаланылды.
Сондай-ақ, қасқыр бейнесіне қатысты Қазан төңкерісіне дейінгі, кеңестік дәуірдегі, қазіргі кездегі баспасөз бетінде жарияланған мақалалар, архив қоры мен қолжазба қорындағы материалдарды, тарихи генеологиялық және тарихи-типологиялық талдау жасау үшін орыс және түркі тілдеріндегі шығармалар, отандық, туысқан елдер, шетел фольклортанушылары мен әдебиеттанушыларының еңбектеріндегі деректерді пайдаландым.
Summary
for Kobeisinov Elaman
The theme of the thesis “The Wolf in Kazakh Folklore”
The search work is dedicated to the folklore studies of wolf’s way of life, its place and importance in folklore and spiritual culture of Kazakh people.
In search work paper is considered the genre, the evolution, the typology, the function and picture of wolf’s way of life; on the basis of the broad material the main connection of folklore songs with the natural history and ethnography is opened.
Introduction contains: actuality, newness and ethnology of investigation and also practical importance of the paper.
In consequence of the historic-comparative, structural, typological and statistic analysis is made the whole investigation of wolf’s way of life, genetic covers and the evolution from mythological creation to artistic image.
Summary of the search work contains the main conclusions made on investigating theme.
All the results of the investigating work are shown.
Қазақ фольклорындағы қасқыр бейнесі
Кіріспе
Бөрілі байрақты көтеріп, Көк тәңірге табынған көк түріктің ұрпақтары бүгінгі таңда да өздерінің рухани өмірдегі жеңістері-мен әлемді сүйсіндіріп, жасампаз рухтың өлмегендігін паш етуде. Кең даланы ат тұяғымен дүбірлеткен түркілердің көкірек сарайы тек ерлік пен қайсарлыққа ғана емес, ғылым-білімге де толы екендігін шежіре-жылнамалардан, ел қазынасы - фольклорлық мұрағаттарымыздан да көреміз.
Жануарлар эпосының ішінде ең көп таралған, кез-келген елдің фольклорлық туындыларында мол ұшырысатын бейне - қасқыр болып табылуы тегін емес. Шығармалардың басым көпшілігінде ол қоғам өмірінің сан қырлы аспектілерін ашатын, халықтың дүниетанымын өрнектейтін символ түрінде беріледі. Мәселен, түркі халықтарының нанымында қасқыр - рудың тотемі немесе нагуал, қасқыр - тәңірі мен пенделердің арасын байланыстырушы күш немесе шаманның ие-қыласы, қасқыр - адам не сиқыршы ретінде сомдалады. Қазақ ертегілер мен мақал-мәтелдерінде, аңыз-әңгімелерінде, қасқырдың тағылық сипаты, табиғи қылауасы асқан біліктілікпен суреттеледі. Алайда, оның табиғаттағы қайсарлығы мен сақтығына қарамастан бірде ашкөздіктің, бірде ақымақтықтың, бірде қорқаулықтың символы ретінде өріліп, тыңдаушысының танымында жағымсыз ұғым тудыратын тұстары да аз емес. Осы жайттар қасқыр символикасының құрылымын аса күрделендіре түседі.
Көк байрағымызда бейнеленген қыран, барыс тәрізді бөрі симфоликасының да ұлттық санадағы орны ерекше. Символикалардың мәнін түсіндіру халқымыздың сан ғасырлар бойы дәстүрге айналдырған ғұрыптық жоралғылары мен ырымдарының, түрлі ем-домдарының түпкі себебін терең ұғынуға себебін тигізеді. Бұл - халықтың рухани мәдениетінің алғы шарттарын ұғуға, ұлттық санамыз бен үрдісімізді тарих қойнауынан аршып, далалықтар өркениетін мақтан тұтуға жетелейді.
Уақыт өте келе бөрі нагуалға, яғни жеке адамдардың жебеуші рухына айналады. Ел аузына атақты Қаз дауысты Қазыбектің жиені Абақ керей Жәнібектің, Есет батырдың жебеуші көк бөрілері болған деген аңыз бар. Керей Жәнібек ұйықтаған кезде үстінде екі бөлтірік ойнап жүрсе, Есет батырдың езуін арлан жалап тұрады екен. Бұл жерде ел үмітін ақтаған батырлардың аруағын үстем етіп көрсету үшін оларды ең киелі ұғым көк бөрімен байланыстырғанын айта кетпекпін. Бұл батырлардың бойындағы ерен күш пен қайсарлық жоғарыдан, Тәңірінің өзінен бастау алып тұр. Ал, бөрілер - сол Тәңірінің ерекше ілтипатын жеткізуші.
Қасқыр туралы наным-сенімдердің ел санасында терең бойлағаны сонша, ата-бабаларымыз бауыр еті - балаларына бұл «киелі жануардың» есімін беруді әлі күнге дейін үрдіс етіп келеді. Бұл ел арасында кең тараған Бөрібай, Бөріқұл, Бөлтірік, Қасқырбай, Бөрі тәрізді есімдер мысал бола алады. Түркі халықтарына ортақ мұра «Алпамыс батыр» жырындағы басты кейіпкердің әкесінің Байбөрі аталуы да осындай үрдістің бір көрінісі болып табылмақ.
1237-1238 жылы Алтын Орда әскербасыларының бірі болған Бөрінің, 1664 жылы дүниеге келіп, көрсеткен ерліктерінің арқасында Матай елінің ұранына айналған Бөрібай Жаубөрі ұлының, алашты аузына қаратқан Бөлтірік шешендердің есімдері, қайсар болсын деген ұғымнан туындаған. Ал, олардың атына заты сай болып өсуі сөздің магиялық күшіне иланып, «баланың болашақ тағдырына азан шақырып қойған есімі тікелей ықпал етеді» деген сенімінің растығын дәлелдегендей еді.
Негізгі бөлім
Түркі халықтарының фольклорында қасқыр бейнесі түрлі жанрларда: ғұрыптық поэзияда, эпостық жырларда, паремеологияда, халықтық прозада алуан қалыпта кездеседі. Осы жанрлардың барлығында қасқыр негізінен үш түрлі түспен, атап айтсақ, көк бөрі, ақ бөрі және қара қасқырдың кездес-пейтіні белгілі. Ғалымдардың мәліметі бойынша олар қара-қоңыр (меланисті), сұр (хромисті) және ақ (альбинос) түсті болады екен /4:10, 11/.
Ал, фольклорлық шығармалардағы ақ, қара және көк түстер қасқырдың символикалық мазмұнын ашатын маңызды бөлшектердің бірі болып табылады.
Ал, «қара» - көк сөзіне қайшы болып табылады. Көк бөрі, көкжал қасқыр деп адамға дос, қамқоршы бейнені суреттесе, қара қасқыр арқылы қаскөй, зұлым күшті бейнелейді.
Шындығында, қара түс тек рақымсыздықты білдіреді деу сыңаржақ пікір болар еді. Өйткені қара шаңырақ, қара бала, қара өзен тәрізді киелі ұғымдар халқымыздың рухани әлемін танытады. Әйтсе де, мифтер мен ертегілердің басым бөлігінде, әсіресе, қасқыр бейнесіне қатысты үлгілерде қара түс қайғы-қасіретпен, қаскөй кесірлермен байланыстырылады.
Қара мен ақты, күн мен түнді, жақсылық пен жамандықты салыстыра көрсету, әсіресе, дуалистік мифтер мен аңыздарда жиі кездеседі. Көк бөрі адамдар қысылған шақта ғайыптан пайда болып көмекке келсе, ақ қасқырдың адамдармен достығы келісім шарттың негізінде жасалады. Адам мен қасқырдың арасындағы туыстық қатынастан гөрі достық қатынас басым сипатталады. Мұның өзі көк бөрі бейнесінің алдымен, ал ақ қасқыр туралы түсініктер кейіннен туындағаны көрсетеді. Қазақ ұғымында ақ түс тазалық пен пәктіктің символы болып саналады. Адам баласына дос және қас күштердің синонимі түрінде негізін қалыптастырған бұл түстердің идея-көркемдік функциясы мынада:
1. Көк бөрі бейнесі - көк Тәңірмен астасып жатыр. Ол ғайыптан пайда болған құтқарушы Ие, адамзаттың арғы тегі.
Ақ қасқырлар - магиялық қасиеті мол, адамға дос күштер. Олар жер бетін мекендейді. Қалаған уақытында қасқырдан адам кейпіне ауысып, құбыла алады.
Қара қасқырлар - төменгі дүниенің жыртқыштары. Олар жер астын, түнек әлемін мекендеп, адамға зұлымдық жасайды.
Мұның өзі ертедегі ата-бабаларымыздың дүниені:
Бірінші бөлік - аспан - Тәңірі тұрағы;
Екінші бөлік - жер - өзекті пенделер мен адамға дос, сиқырлы киелердің мекені.
Үшінші бөлік - жер асты - зұлым күштер мен қаскөй кесірлердің қонысы деп үш бөлікке бөліп, қоршаған орта туралы алғашқы балаң ойлар қалыптастырғанына куә бола алады. Қасқырдың осылайша әр түсте берілуінің символикалық астар халқымыздың әлемінің құрылысы туралы түсінігінде жатыр деп есептейміз.
Қасқырдың адам түсіне кіруі және оны жору туралы мәліметтерді қорыта келіп, көршілес халықтар бөріні түркі тайпаларының символы ретінде қабылданғанын да байқадық /5:23/.
Генеологиялық мивтерге, ел арасында кең таралған ырымдар мен ғұрыптарға, халықтық ем-домдарға, арбау өлеңдері мен эпос, шежірелерге талдау жасау барысында көк бөрінің түркі халықтарының фольклорында киелі жануардың қатарына жоғарғы Тәңірлік құдіреттің деңгейіне дейін көтерілгенін көреміз. Қасқырдың әр түрлі мүшелерін тұмар ретінде тағу Еуропа елдерінде де кең таралғандығын төмендегі мысалдар дәлелдей алады: Германия мен Францияда қасқырдың жағын тіл мен сұқтан сақтайтын қорғаныш ретінде есікке тақса, Сицилияда жылқыны тіл - көзден қорғау үшін қораға қасқырдың құйрығы мен өлі сауысқанды, жарқанатты ілетін болған. Ресейде де қасқырдың құйрығы көп аурудың алдын алады деп есептеген. Қасқырдың тісін, құйрығын зұлым күштерден қорғану үшін тағып, өті мен терісін емге жаратса, қасқырдың бас сүйегін, негізінен, малды қасқырдың жарып кетуінен сақтану үшін пайдаланады. /6:246, 247/.
Бұл ырым арбау өлеңдерінен де кең өріс алады. Мәселен, тәжіктер малға қасқыр шаппас үшін мынандай арбауды орындаған: «Мал иесі қасқыр жоламас үшін бір уыс топырақ алып,
Қасқыр жағын байладым,
Мен байлаған жоқпын
Әли байлады», -
деп үш қайтара арбау оқып, әлгі топырақты қораны айналдыра шашады. Бұдан соң қасқыр қораға кіре алмайды, кірсе де жағын аша алмайды деп сенеді /7:181, 187/. Ал қазақтар бұл ретте қасқырдың бас сүйегін пайдаланған: «Қасқырдың бас сүйегі мен жыланның бас сүйегін алып, жағын мықтап таңған соң, сандыққа сақтап қояды. Сонда қасқыр малды жемейді, адамды және малды жылан шақпайды» /8:72/, - деп иланды.
Көріп отырғанымыздай, бөрі символикасының астары тереңде жатыр. Жұмысты жазу барысында қасқыр бейнесінің төмендегідей басты функциялары анықталады:
Түркі халықтарының ілкі ата-бабасы болып табылады.
Тұтастай бір халыққа қысылған шақта көмекке келеді. (қол бастайды, жол көрсетеді т. б. )
Дәрменсіз сәбилерді асырап өсіреді.
Жеке адамдардың нагуалына (жеке тотем) айналады.
Осы функцияларына сәйкес, ол батырлық пен қайсарлықтың, қайрат-тылық пен тапқырлықтың символы ретінде бейнеленеді.
Әлем халықтарының фольклорлық мұраларындағы қасқыр бейнесінің кең таралған 5 қыры бар:
1. Ілкі баба
2. Жолбасшы
3. Жас балаларды асыраушысы
а) Бақсылардың ие - қыласы.
ә) Тумысынан керемет жан.
а) Сиқыршының жаны.
ә) зорлықпен өлтірілгендердің жаны.
1. Адамдарды жейді.
2. Аспан денелерін жұтады.
3. Антын бұзғандарды талайды.
4. Моланы, көмбені күзетеді
1. Бас сүйегі малды қорғайды.
2. Тісі тіл-көзден сақтайды.
3. Өті емге қолданылады.
4. Еті батырлық қасиет береді.
1. Көз жанрымен арбайды.
2. Ізін басса, жылқыға зиян келеді.
3. Терісін киген адам ауру болады, не аңға айналады.
1. Жабайы жыртқыш.
2. Аллегорялық бейне
Бұл кестеден мынаны көреміз: Тотемдік наным кең етек алған кезде туындаған шығармаларда ілкі ата аң болып табылды. Ол көктен нұр кейпінде түсіп, керемет қайсар, өжет ұрпақтың ата-бабасына айналды. Ал жарық сәуле - нұрдан аң емес, адамның сомдалуы кейінгі жануарлар культімен ығыстырылған кезіне тән. Қасқырдың жол таба алмай қысылған шақта көмекке келуі де оның тотемдік кейпімен астасады. Ал жас нәрестені емізу мотиві бертіндегі патриархат дәуірінің жемісі. Мұнда қасқырдың ілкі - бабалық ролі толық жойылады. Баланың әке-шешесі көп жағдайда (Рим аңызында ғана балалардың әкесі - Марс құдай) қарапайым адамдар. Алайда, бала Құдіреттің қалауымен тірі қалып, әміршіге айналады. Мұнда қасқыр Құдіреттің жарлығын орындаушы. Қасқырды Тәңірі иті деп қабылдайтын қазақ, тува, якут, грек жұртының мифтері де осы кезеңнің жемісі.
Жыртқыш аңдар алдында табынып, оларды кие тұтса, зиянын тигізбейді деген балаң ұғымның жойылуына табиғи заңдылық, адамзат қоғамының ілгері жылжуы себепші болды. Өйткені адамдар хайуандарды туыс санап, өлтіруден қашқанымен, олардың адамдарға тигізетін залалы бәсеңдеген жоқ. Осыдан келіп, қасқырлар туралы тотемдік наным кері ысырылып, фольклор сахнасына хтоникалық хайуанның кейпі енеді.
Осындай нанымдар «қасқыр - адамға дос рух» және «қасқыр адамға қас рух» деген екі көзқарастың өрбуіне септігін тигізді. Адамға дос рух ретінде қасқыр мынадай қызметтер атқарады:
а) Бақсыларға ие-қыла болып, бақсылық ойын кезінде жәрдемдеседі. Адам жанына араша түсіп, аурудан айықтырар жолды көрсетеді /9:144, 145/.
ә) Ертегілерге бас қаһарманға жолығып, оны барша мұратына жеткізеді. Жеткізу мақсатында адал досына айналады.
Ал қас рух ретінде ол мынадай қаскөйлік жасайды:
а) Ликантроптар (көне гректерде), агызмалдар (абхаздықтарда) адамдарға ауру жібереді. Ел ішінде індет таратады /10:36/.
ә) Жапандағы жолаушыларды өлтіріп, малды жарады. Тұрғындарды шығынға батырады. /11:225/.
Фольклорлық жанрлардың өзге түрлеріндегідей қазақ мифологиясының да жан-жақты сомдалған бейнелерінің бірегейі - көк бөрі. Көк бөрі төңірегіндегі мифтерді мазмұнына қарай басты екі топқа бөлуге болады.
Космогониялық мифтер.
Генеологиялық мифтер.
Бұл мифтерде «қайрат, жүйріктік, сезімталдық тәрізді қасиеттердің қасқыр бойына жинақталу бойына жинақталу сыры - оның Тәңірінің шапағатына ие болуында» деп түсіндіріледі.
Халқымыздың мифтерінің барлығында дерлік бөрі ілкі баба, жорықтардың сәттілігін реттеуші, көктен келген көмекші ретінде беріледі. Мифологиялық сарындағы ертегілердің де негізгі арқауы - бөрінің адамдарға тылсым сиқыр әлемімен байланысы төңірегінде өрбиді. Алайда, ертегілердің басым көпшілігінде қасқыр ақымақ, қаскөй, қомағай хайуан ретінде суреттелетінін айта кеткеніміз жөн. Біз мұның себебін миф пен ертегінің жанрлық ерекшелігінен жөн көрдік. Бір кездегі тотемдік бабалар туралы мифтердің орнын кей жан-жануарлардың пайда болуы туралы сыртқы түр-кейпіне не қимыл-әрекетіне байланысты туындаған этиологиялық ертегілер басады. Тотемдік сенімнің жойылып, табиғи құбылыстар, жан-жануарлар дүниесі туралы жаңаша танымның қалыптаса бастауы соны ертегілердің дүниеге келуінің алғы шарты болып табылады.
Миф пен ертегілердегі қасқыр бейнесінің берілу барысындағы мынадай сюжеттік ұқсастықтарды атап өткім келеді:
Қасқыр мен адам некелеседі.
Мифте мұндай некенің нәтижиесінде бүтіндей бір халық дүниеге келіп, қуатты, іргелі елге айналады. Қасқыр жоғарғы сананың иесі ретінде бейнеленеді. Ал, ертегіде қасқыр мен адамның некелесуі шытырман оқиғалардың өрбуіне себепші болады. Мұндағы басты мәселе олардың ұрпақ таратып, өсіп-өнгенін баяндау емес, ертегінің бас кейіпкерінің мақсат-мұратына жету жолындағы кездескен қиыншылықтар мен тосқауылдарды жеңу ретін әңгімелеу болып табылады.
Қасқыр мен адам баласының одағы.
Мифологиялық аңыздарда қасқыр қысылған халыққа көктен нұр кейпінде түсіп, ажалдан арашалайды. Жорықтарда қолды бастап, көшкенде жол көрсетеді.
Адам санасының тотемдік түсініктен ада болуы хайуанаттар туралы ертегілердің мазмұнына да түбегейлі өзгерістерді енгізді. Табиғи құбылыстардың алдындағы қорқыныш бұлтын аздап серпе бастаған ата-бабаларымыз бірінші орынға адамды, оның қайсарлығы мен амал-айласын шығарды. Халық санасындағы осындай өзгерістерге сәйкес қасқырлар жайындағы ертегілердің де төмендегідей топтары пайда болды.
Халық тұрмысынан мәлімет беретін архаикалық ертегілер.
- Іс жүргізу
- Автоматтандыру, Техника
- Алғашқы әскери дайындық
- Астрономия
- Ауыл шаруашылығы
- Банк ісі
- Бизнесті бағалау
- Биология
- Бухгалтерлік іс
- Валеология
- Ветеринария
- География
- Геология, Геофизика, Геодезия
- Дін
- Ет, сүт, шарап өнімдері
- Жалпы тарих
- Жер кадастрі, Жылжымайтын мүлік
- Журналистика
- Информатика
- Кеден ісі
- Маркетинг
- Математика, Геометрия
- Медицина
- Мемлекеттік басқару
- Менеджмент
- Мұнай, Газ
- Мұрағат ісі
- Мәдениеттану
- ОБЖ (Основы безопасности жизнедеятельности)
- Педагогика
- Полиграфия
- Психология
- Салық
- Саясаттану
- Сақтандыру
- Сертификаттау, стандарттау
- Социология, Демография
- Спорт
- Статистика
- Тілтану, Филология
- Тарихи тұлғалар
- Тау-кен ісі
- Транспорт
- Туризм
- Физика
- Философия
- Халықаралық қатынастар
- Химия
- Экология, Қоршаған ортаны қорғау
- Экономика
- Экономикалық география
- Электротехника
- Қазақстан тарихы
- Қаржы
- Құрылыс
- Құқық, Криминалистика
- Әдебиет
- Өнер, музыка
- Өнеркәсіп, Өндіріс
Қазақ тілінде жазылған рефераттар, курстық жұмыстар, дипломдық жұмыстар бойынша біздің қор #1 болып табылады.

Ақпарат
Қосымша
Email: info@stud.kz