Еркін сөз тіркестері Тұрақты тіркестер




Презентация қосу
№125 С.сапарбеков атындағы орта мектебі

Сабақтың тақырыбы:
Тұрақты тіркестер
Пәні қазақ тілі
Пән мұғалімі: Асанова Ж
2010-2011 оқу жылы
а) Білімділік: Оқушыларға тұрақты сөз тіркестерінің
біртұтас тілдік құбылыс екенін түсіндіру;
ә) Дамытушылық: Тұрақты тіркесті сөздік қорларына енгізіп, тіл
байлықтарын дамыту;
б) Тәрбиелік: Тұрақты сөз тіркесін сөйлеу мен жазу дағдысына енгізуге
тәрбиелеу;
Сабақтың әдісі: СТО элементтері, сұрақ-жауап, ізденіс
Сабақтың түрі: Жаңа білімді меңгерту.
Пәнаралық байланыс: әдебиет, өзін-өзі тану.
Сабақтың көрнекілігі: Интербелсенді тақта, әдістеме, дидактикалық
материалдар, грамматикалық ойындар, І. Кеңесбаев
«Фразеологиялық сөздік» кітабы, таблица.
Сабақтың барысы:

1. Ұйымдастыру кезеңі.

а) Оқушылармен сәлемдесу, түгелдеу;

ә) зейіндерін сабаққа аудару.
Тілімізде еркін сөз тіркестері, тұрақты сөз тіркестері деген ұғым
бар.
Еркін сөз тіркестері мен тұрақты сөз тіркестерін
Еркін сөз тіркестері Тұрақты тіркестер
Таза дәптер, әдемі киім, әдепті оқушы, баланың Тайға таңба басқандай (анық), жүрек
ісі, үздік оқушы, жақсы адам,кең бөлме, ашық жұтқан(батыр), тіс жармау(үндемеу), бармағын
есік, т.б. тістеу(өкіну), мұрнын көкке көтеру(менменсу),
Бетінен оты шығу(ұялу), қолы ашық(жомарт),т.б.

Құрамындағы сөздердің орнын өзгертуге немесе 1.Құрамындағы сөздердің орнын өзгертуге немесе
басқа сөзбен орнын ауыстыруға бола беретін басқа сөзбен орнын ауыстыруға болмайтын
тіркестерді еркін тіркестер дейміз. тіркестерді тұрақты тіркестер дейміз
2. Құрамындағы сөздер жеке-жеке мағынаны 2. Құрамындағы сөздер жеке-жеке мағына бермей,
білдіреді. барлығы тұтас бір мағынаны білдіреді.
3. Құрамындағы сөздер жеке-жеке сұраққа жауап 3. Бір сұраққа жауап беріп, бір сөйлем мүшесі
беріп, екі сөйлем мүшесі болады. болады.
Мысалы: Оқу инемен құдық қазғандай(қиын)
Көзі ашық(оқыған), көкірегі ояу(сапалы)
азаматтар елге қызмет етеді.
Бірінші сөйлемдегі «оқу инемен құдық қазғандай»
деген тұрақты тіркестер тұтас бір мағынаны
білдіріп, қандай деген бір сұраққа жауап беріп,
сөйлемде баяндауыш қызметін атқарады.
Екінші сөйлемдегі «көзі ашық», «көкірегі ояу»
деген тұрақты тіркестер де тұтас бір мағынаны
білдіріп, қандай деген бір сұраққа жауап беріп,
сөйлемде бірыңғай баяндауыш қызметін атқарады.
(Синонимдік тұрақты тіркестер)
1.Үріп ауызға салғандай, ай десе аузы бар, күн
десе көзі бар.
2.Ит арқасы қиянда, ит өлген жер.
3.Зәре-құты қалмау, көзі шарасынан шығу.
4.Мұрнынан шаншылып жүру, сүрініп жығылу.
5.Жүрек жұтқан, жүрегінің түгі бар.
6. Қоян жүрек, су жүрек.
Қарама-қарсы мағынадағы сыңарын табу
(Антонимдік тұрақты тіркес)

1.Бетінен оты шығу Ат ізін салмау
2.Ат ізін құрғатпау Беті шімірікпеу
3.Ит өлген жер Көңілі тасу
4.Құлақ аспау Таяқ тастам жер
6.Көңілі басылу Құлақ қою
Кітаппен, дәптермен жұмыс

111-жаттығу. 1.Төмендегі тұрақты тіркестерді жаттап алу.
2.Қайсылары антонимдік қатар, қайсылары синонимдік қатар
құрап тұрғанын табу.
3.Тұрақты тіркестердің мағыналарын балама сөздермен
ашу(ауызша).
113-жаттығу. 1.Мәтінді оқу, ат қою.
2.Тұрақты тіркестерді теріп жазу.
3.Мәтіндегі тұрақ ты тіркестерді олардың синонимдерімен
ауыстырып жазу.
4.Тұрақ ты тіркестерді қолдана отырып, шағын мәтін құрап
жазу(шығармашылық жұмыс).
Мысалдар Эвфемизм Дисфемизм Тұрақты тіркес
1.Жүрек жұтқан
2.Өсекші
3.Ит өлген
4.Соқыр
5.Аяғының сылтымасы бар
6.Жерге кіре
жаздады7.Бармағын тістеу
7.Бармағын тістеу
8.Аузы жеңіл
9.Топас
10.Құлаққа ұрған танадай
11.Сөзуар
12.Саңырау
13.Кірерге тесік таппау
14.Мұрнын көкке көтеру
15.Қолы ашық
Нені білдім? Нені білгім келеді?
• 112-жаттығу.Әдеби кейіпкерге
фразеологиялық тіркестерді
пайдаланып, мінездеме жазу.

• Бағалау

Ұқсас жұмыстар
Құрамындағы сөздердің орнын
Еркін сөз тіркестері
Тұрақты сөз тіркестері
Сөз тіркестері
Фразеологиялық тіркестер
Кеңесбаев аталған сөздіктегі қазақ тілінің фразеологизмдері туралы жазған мақаласында фразеология туралы
Мақаланың жазылуы және оған қойылатын талаптар
Фраземалардың жасалу көздері
Тіл туралы
Публицистикалық стиль
Пәндер