Мотивация ұғымы




Презентация қосу
АБАЙ АТЫНДАҒЫ ҚАЗАҚ ҰЛТТЫҚ
ПЕДАГОГИКАЛЫҚ УНИВЕРСИТЕТІ
ЖАРАТЫЛЫСТАНУ ЖӘНЕ ГЕОГРАФИЯ
ИНСТИТУТЫ

Пәннің атауы: Басқару психологиясы
№ 3дәріске СӨЖ тақырыбы:
Тұлғаның мотивациялық шеңбері және оның иерархиялық
құрылымы

Орындаған: Ерсайынова Ш.Т.
Группа: 7М01515 – “География”
Тексерген: Тажибаев Т.

Алматы, 2020
Жоспары.
Кіріспе.
1. Мотивация ұғымын қалай түсінуге
болады?
2. Жеке адамның мотивациялық сферасы.
3. Мотивация ұғымы.
3.1. Индывид-ортасы.
3.2. Мотивацияның принципі өзін-өзі
бағалауы.
Қорытынды.
Пайдаланылған әдебиеттер тізімі.
Кіріспе

Психологияның өзектi мәселелерiнiң бiрi мотивация және iс-
әрекет мәселесiн және мотивтердiң шығу тегiн Х. Хекхаузен
«мотивация және iс-әрекет» жұмысында қарастырған. Мотивация –
бұл тұлғалық және iс-әрекеттiк жүйелердiң бiрiгуi негiзiнен пайда
болған психологиялық ерекшелiк. Мотивация туралы теориялар
ежелгi грек философтары мен теологтары iлiмдерiндегi
рационализм және ирррационализм бағыттарымен бiрге дамыды.
ХIХ ғасырдың ортасына дейiн ықпалы басым болған рационалистiк
позициясы бойынша, адам жануарларға еш қатысы жоқ ерекше
жаратылыс ретiнде қарастырылды. Тек адам ғана сана, ақыл-ой,
ерiк-жiгерге ие бола алады. Бұл бағыт бойынша мотивацияның
қозғаушы күшi- адамның ақыл-ойы мен санасы және еркiмен
байланысты. Иррационализм негiзiнен жануарлар әлемi туралы iлiм
болды. Мұнда жануардың адамнан ерекшелiгi оның жүрiс -тұрысы
ерiксiз, санасыз, биологиялық жоспарда жүзеге асып, органикалық
қажеттiлiктерге сүйенедi.
1. Мотивация ұғымы адамның нақты бiр мақсатқа жетуге бағытталған
талаптану жүйесiмен түсiндiрiледi. Мотивациялық жүрiс-тұрыс “Адам
ненi қалайды? Ол неге ұмтылады? деген сұрақтарға жауап бередi.
Адамның талабы әрқашан басым қажеттiлiктердiң жүзеге асуымен
байланысты болады. Адамдар жүрiс-тұрысының негiзiнде белгiлi бiр
қажеттiлiктер болады. Қажеттiлiк бұл адам бастан кешiретiн мұқтаждық
қанағаттануы, адам тiршiлiгi, оның жеке адамдық тұтастығын сақтау
үшiн өмiрлiк маңызды болып табылады.
Жеке адамның мотивациялық сферасын оның
дамушылық табиғаты тұрғысынан бiрқатар өлшемдермен
бағалауға болады.
• Жеке адам мотивациялық сферасының кеңдiгi. Бұл
мотивациялық факторлардың (қажеттiлiк, мақсат, мотив) әр
түрлi сапалылығы, яғни адам да әр түрлi қажеттiлiк, мақсат,
мотивтер неғұрлым көп болса, оның мотивациялық сферасы
соғұрлым кең болады.
• Жеке адам мотивациялық сферасының икемдiлiгi. Бұл
қандай да бiр қажеттiлiктi қанағаттандыру барысында түрлi
мотивациялық талпыныстарды пайдалана алумен сипатталады.

Жеке адам мотивациялық сферасының иерархиялылығы.
Бұл жеке адам бойында болатын қажеттiлiк, мақсат, мотивтердiң
әрқайсысы өз алдына мотивациялық диспозиция ретiнде өмiр
сүрмейтiнiн, керiсiнше олардың бiр-бiрiне бағыныштылығы
немесе басымдылық белсендiлiгiмен сипатталынады.
3. Мотивация адам өмірінің бұрынғы ғылымында орын ала бастаған. Жүз
жылдықтың бірінші жарты жылында әр елдерде мотивация туралы
ұғымдарды жан-жақты әр түрлі қарастыра бастаған. Мысалы, өздерінің
түрткі және мотивация туралы зерттеулерін Фрейд Австралияда, Левин
Германияда жүргізе бастаған және мотивация туралы пікірлер әр түрлі
жағдайларда көп қарастырылған. «Түрткі» өзіне нақты жағдайда жүре
бастаған талап етуді, қозуды, тырысуды тағы басқа қасиеттерді қосып
алады. Түрткі бұл барлық қарым-қатынастағы «индивид-орта».
3.1.Түрткі бұл барлық қарым-қатынастағы «индивид-орта».

Егерде түркіні бір шеңбердің ішіндегі қарым-қатынастың «индывид-
ортасы» деп түсінсек, онда бұдан шыққан мотивацияның
психологиялық мәселелерінің негізгі сегіз түрін атап өтуге болады:
1) «Индивид-орта» қарым-қатынастың эквиваленттілігі.
2) Жеке даралы өсу кезінде және нақты бағалы диспозиция
қалыптасқанда түрткі қалыптасады.
3) Адамдардың жеке тұлғалық қасиеттері мен бірге түрткілері де
өзгеріп отырады.
4) Адамның мінезі нақты бір жағдайда әр түрлі түрткіні иерархияға
бағытталып, түрткілері әр түрлі жағдайға тап болып келеді.
5) Мотивация мінез-құлықтан қалыптасқандықтан түрткісі қалады.
6) Қозудың іс-әрекеттегі байланысын мотивация ретінде түрткі
анықтайды.
7) Мотивация жеке процес емес, бұл мінез-құлықты басынан аяғына
дейін анықтайды.
8) Мотивтендірілген іс-әрекетті мотивациямен салыстыруға
болмайды.
Мотивацияның принципі өзін-өзі
бағалау.
Кэнфера, Бандура, мінез-құлық
принципі өзін-өзі бағалауды екі түрлі
мәселе жүйесінде шешті.
1) Басты стандартты орындалу өзіндік
бекітуде қандай жолмен
анықталатындығы.
2) Өзіндік бекіту іс-әрекетке әсер ете ме
екендігі жөнінде. Бірінші, мәселені
Бандура ғылымның көмегімен және үлгі
салу арқылы, стандартты өзіндік бекіту
арқылы шешті. Екінші, мәселеде,
түрткінің психологиялық мәселесі
қарастырылды. Бондураның
мотивациялық-психологиялық
концепциясы Аткинсонның үлгісіне ұқсас
болып келеді. Аткинсонның үлгісінде
мотивация – іс-әрекетпен орындарын
ауыстырп, өзгертіліп қарастырылып
отырады.
Аткинсонда екі өзгешілік бар.
1) Үлгіде стандарт тәуелді емес.
2) Мотивацияның жеке даралық өзгешелігі болады.
Мотивацияның ол – қандайда бір әрекетке, мінез-құлыққа жалпы
бағыттылық пен энергетикалық импульс беретін психикалық процестердің
жиынтығы болып табылады. Мотивацияның теориялыры бихевиористтік
және когнетивті бағыттардың негізінде дамиды. Олар қандай да бір негіз-
тұрғыларға сүйене отырып жүзеге асқандықтан олар эксперименталды
болады. Психоаналитикалық және гуманистік концепциялардың көбі
тәжірибеде экспериментсіз қолданылады.
Мотивация мәселесін когнетивті бағытта шешуге болады. Психологтер
адамдардың дүние мен іс-әрекет туралы елестетулерінің толық белгілері
келеді. Бірақ психологтер көбіне адамдардың басында не болып
жатқандығының белгілері келеді. Ал жүректе не болып жатқандығын
қарастырмайды. Мотивацияның когнетивті теориясы адамның іс- әрекеті
жеке тұлғасымен жағдайға байланысты дұрыс интерпритацияланады.
Когнетивті теорияның зерттеушілері адам әрекетіне әсер ететін сыртқы
әсерлердің мүмкіншіліктері жайлы бихевиористік тезис қарастырады.
Олар тек адам әрекетін ғана емес, сонымен қатар психикасын да біле
бастады. Сонымен қатар бихевиоризмге сәйкес эксперименттің
қатаңдығын жүзеге асырған.
Бихевиористтік теорияда жағдай тәуелсіз термин «стимул» ретінде
бірге қолданылады және экспериментте қолданылып төрт мәселені
анықтайды. 1) Өзінің өзекті айналысының қай бөлімінде болмасын тірі
ағзалармен тіркеу жасайды. Бірінші кезекте санадағы кенет, жаңа, тұйық
елестету жағдайындағы қорытынды ақпаратты көрсетеді. Олар тәуелді
субъектте қолданылатын ерекше бір іс- әрекет. 2) Жай сигналдық елестеуінен
жалпы конфигурацияның толық елестеуіне дейінгі ұзақ диапозонда ақпарат
қаншалықты қарапайым және қаншалықты артығырақ көрінеді. 3)
Ақпаратпен мотивациялық ерекше жағдайын қалай бөлуге болады. Бұлар үш
принцип бойынша бөлінеді. 1) Физикалық констатация. 2) Ерекше
субъективті және интерсубъективті мәлімет. 3) Нақты индивидте жағдайдың
сәйкестігі.
Қорытынды
Мотивация теориясының жетістігі және сәтсіз
жағдайлардан қашу іс-әрекеттің түрі. Мотивацияның
және іс-әрекеттің жетістігі арасындағы байланыстар
анық көрінеді сызықты мінез көрсетілмейді.
Мотивациялық көрініс бірнеше рет қайталанып, уақыт
өте тұлғаның ерекшелігі болып қалады. Мұндай
ерекшеліктерге түрткі жетістігі және сәтсіздіктерден
қашу түрткі нақты бақылау, өзін-өзі бағалау, тартылу
сатылары жатады. Түрткі жетістігі дегеніміз қарым-
қатынаста және әр түрлі іс-әрекетте адамның табысқа
жетуге тырысушылығы.
Пайдаланылған әдебиеттер тізімі:
1.Намазбаева Ж.И. Жалпы психология. Алматы, 2006 ж.
2. Алдамұратов Ә. Жалпы психология. Алматы, 2007
3. Тәжібаев Т. Жалпы психология. –Алматы, 1999.
4. Түрікпенов Ж. Жалпы психология –Алматы, 2008.
5. Сабет Бап-Баба «Жантану негіздері» Алматы, 2005

Ұқсас жұмыстар
Тұлға және мотивация
Мотив және мотивация
Мотивация
Әрекет немесе топтың әлеммен жасайтын өзара әрекеті
Мотивация және өзіндік мотивация
Тұлғаны диагностикалау
Кәсіпорындағы еңбек мотивациясы
Менеджменттегі мотивация
Педагогикалық менеджменттің функциялары туралы
БАСҚАРУ ПРОЦЕСІНІҢ МАҚСАТЫ
Пәндер